XILINX fpga projekt i skolan

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
aGGe

XILINX fpga projekt i skolan

Inlägg av aGGe »

Hej. tror det här blir mitt första inlägg

Studerar Elektro & Dataingenjör och går nu en kurs som heter System på kretskortnivå. Där vi kommer skapa en produkt mha Xilinxs FPGA XC2s100
och diverse ytmonterade komponenter som sedan kommer skickas till fabrik för att monteras på egen CAD ritad kretskort.
Ska även vara bra ur EMC synpunkt och enligt vissa normer

jag har lite idé torka. har inte så mkt erfarenheter av sånt här heller.
ska ju lära mig nu. Men tänkte om man kan göra nån sorts klocka med oled display som är strömsnål och drivs av batteri.
sen om man kanske ska göra några roliga funktioner..
eller nått annat kul. nått med ljus vill jag göra iaf.
det är ju fint :roll:

eller det kanske är lite för simpelt för att skapa kretskort o ytmonterade komponenter..

jag har ingen befattning om det är för lätt eller för svårt.
det handlar om ca 5-6 veckors arbets tid. men då kan jag inte hålla på med detta varje timme utan har lektioner andra laborationar utöver det här.
Ska bli kul men känner mig redan stressad..

nån som kan komma på nått kul?
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Inga goda råd, men en reflektion.

Om du ska göra allt själv och inte har vare sig programmerat en fpga eller ritat ett kretskort (som dessutom ska uppfylla vissa EMC krav) kan det nog bli svettigt att hinna med, så försök inte att göra något för avancerat direkt. Får du behålla kortet efteråt? Då kan du ju satsa på att få med komponenter så att du har ett bra labbkort senare för eget bruk (knappar/strömbrytare, display, minne ...).

En klocka (tidmätare) är väl en bra grund till ett projekt men kanske lite enkelt. Varför inte ett stoppur, som lagrar en massa mellantider eller massa sluttider i ett minne. På så sätt kan du kanske motivera minnet vilket gör kortet mer användbart för dig senare.
aGGe

Inlägg av aGGe »

babbage skrev:Inga goda råd, men en reflektion.

Om du ska göra allt själv och inte har vare sig programmerat en fpga eller ritat ett kretskort (som dessutom ska uppfylla vissa EMC krav) kan det nog bli svettigt att hinna med, så försök inte att göra något för avancerat direkt. Får du behålla kortet efteråt? Då kan du ju satsa på att få med komponenter så att du har ett bra labbkort senare för eget bruk (knappar/strömbrytare, display, minne ...).

En klocka (tidmätare) är väl en bra grund till ett projekt men kanske lite enkelt. Varför inte ett stoppur, som lagrar en massa mellantider eller massa sluttider i ett minne. På så sätt kan du kanske motivera minnet vilket gör kortet mer användbart för dig senare.
relfektioner är jättebra!

jag har ju lärt mig VHDL i viss mån, Jo vi får korten sen :D så d skulle ju vara fint att skapa ett kort man kan labba på sen som du sa. en bra tanke..

tänkte annars på en nokia display och ett simpelt spel. såsom ping pong eller något i den stilen..

mer reflektioner!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Reflekterat över att läsa reglerna?
aGGe

Inlägg av aGGe »

tänkte du på "citeringen"?

trodde man behövde göra så för att den man svarar på ska få en notification till mailen osv.
.
men kanske inte behövs?

ber så hemst mkt om ursäkt. det var verkligen inte meningen
Skriv svar