Urgammal borrmaskin och kondensator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
apskaft

Urgammal borrmaskin och kondensator

Inlägg av apskaft »

Bild

Min gamla borrmaskin, en Bosch EW/UBJ/75/25/220 från 50-talet, började spruta gnistor och utlöste säkringen.

Kolen ser bra ut. Men en kondensator som sitter på av/på-knappen har spruckit och sprutat ut svart gegga. Den är bryggar de två gula kablarna som går in mot motorn. Jag gissar att den åldrats, precis som papperskondensatorer på gamla radioapparater m.m. Den är märkt:

Type 1050 R/1
EWCO 2 Z 1 Z
30 000pF
500/1500V=
90°c 3

Var kan man hitta en passande modern kondensator? Varför sitter den där? För att mjukstarta maskinen? Kan den tas bort helt?

Jag har högst allmänna elektronikkunskaper! Vill dock ej handla ny borrmaskin tillverkad av kinesen. den här är urstark och byggd som en pansarvagn.
Användarvisningsbild
agfamatic

Re: Urgammal borrmaskin och kondensator

Inlägg av agfamatic »

jag kan tänka mig att kondingen är en avstörningskond vars uppgift är att begränsa störningarna borrmaskinen skapar på elnätet. dessa avstörningskondingar brukar ofta sitta mellan fas och nolla.

borren lär fungera bra även utan den men det bästa är att byta den till en modern X-kond dvs en typ av kond som är speciellt konsturuerad att kopplas över elnätet.

på 50-talet när din borrmaskin tillverkades fanns inte speciella X-kondingar utan då var det vanligt förekommande att man istället monterade en vanlig papperskonding med så hög märkspänning som möjligt

KOND-3311 under X-kondensatorer i BHIABs surpluskatalog (http://www.bhiab.se/data/user/Surplus.pdf) lär funka bra för ändamålet
beställa kan man göra via mail till http://www.bhiab.se/perl/index.cgi
apskaft

Re: Urgammal borrmaskin och kondensator

Inlägg av apskaft »

Tack! Har mailat dom.
Skriv svar