Jag har aldrig testat att logga data och inte heller spara/hämta från externa minnen så det finns chans att det blir lite luddigt. Uppskattar om ni har lust att hjälpa mig på traven i så fall.
Detta projekt är inte riktigt vid det här stadiet än men jag ska försöka ta med så mycket relevant information som går.
Säg att jag har ett batteridrivet µC-projekt där jag vill logga diverse data. Samplingen ska göras 1-2 ggr/dag och sparas i ett minnesmedia.
Minnesmediat kan just nu vara precis vad som helst för jag vet inte riktigt skillnaden på de olika. Det skulle kunna vara ett minneskort men spontant känns det som att det är lite mer "tungdrivet" än tex ett EEPROM. Det som är ett krav är att minnet ska spara all data även om det är spänningslöst ett längre tag, tex månader.
Jag vill ha möjligheten att antingen dumpa hela loggen, läsa ut enbart senaste raden samt radera loggen.
Utläsningen ska kunna ske genom något seriellt interface men om det även går att ta bort och ersätta med nytt är bara en bonus.
När det kommer till storlek på datan så tycker jag det är lite svårt. Låt säga att datan som ska loggas ser ut ungefär så här:
- - Spänning: 4,00V
- Temp: 10,2C
- I/O #1: 1
- I/O #2: 0
- I/O #3: 1
Om detta är ASCII-tecken så borde den strängen bli 18 byte. Gör jag detta 2 ggr / dag i en månad så borde totala datan bli 18x2x30 = 1080 byte, dvs ~ 1kB.
Har ni lust att fylla i med lite "bra-att-tänka-på" och kanske andra bättre metoder för att logga data?