Felsökning av överhettad komponent

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rick81

Felsökning av överhettad komponent

Inlägg av Rick81 »

Behöver hjälp med att felsöka varför en komponent SIM5360 överhettas, går upp i ca 70 grader intern temperatur efter ca 6 minuters drift.

Enligt tillverkare ska SIM5360 ligga runt 40 grader intern temperatur.

Har själv gjort PCB där SIM5360 är kopplad mot en STM32F2 och lite annan elektronik. Strömbrukning är ca 0,3 A på 12 V, dvs 3,6 W vilket är något högre än det borde vara, men det är ingen direkt kortslutning.

När SIM5360 är av så blir det ingen överhettning på kortet. När sedan processorn aktiverar SIM5360 så ökar den interna temperaturen oroväckande snabbt och tar man fingret på den känner man att den blir varm.

För att skydda SIM5360 så stänger processorn av den när temperatur nåt 70 grader och väntar sedan 60 sek innan den aktiverar den igen.

Problemet är att jag inte vet ur jag ska felsöka. Har granskat kretskort och kan inte hitta något.
Jag har två teoriet i nuläget
* Det skulle kunna vara så att SIM5360 och processorn driver emot varann
* Det finns några testpunkter under SIM5360 som skulle kunna kortslutas mot vior men har monterat ett till PCB med eltejp emellan och felet kvarstår.

Är tacksam för tips hur man felsöker detta och tar gärna emot erfarenheter från de som åkt på något liknande.
sc3

Re: Felsökning av överhettad komponent

Inlägg av sc3 »

Du har antenn inkopplad och allt rätt (någorlunda) anpassat impedansmässigt? Tänkter att modulen kanske kör på full effekt och försöker ansluta sig mot nätet, och att effekten istället kommer tillbaka till modulen. Visst är det en GSM-modul, motsvarande?
Rick81

Inlägg av Rick81 »

Ja det är en GSM antenn och GPS antenn inkopplade och båda fungerar, dvs modulen hittar GPS koordinater och kan koppla upp sig mot Internet så de borde vara hyfsat impedansanpassade.

Modulen blir överhettad oavsett om den försöker koppla upp sig mot Internet eller inte. Men det är en ide att inaktivera RF delen och se om den fortfarande överhettas.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Råkade ut för något sådant där kunden ville ha inbyggda antenner designade och matchade.
Det var två enheter och bägge hade 7-8 dB för låg uteffekt och hög strömförbrukning.
Gissar att just dessa enheter råkat ut för DC-kortslutning eller statisk smäll då man tidigare själva försökt utveckla egna antenner på just dessa två kretskorten.
Spåren var dessutom tydliga, kortet var redan halvt uppbrända av någon med rejäla lödverktyg.
Nya moduler hjälpte.
Rick81

Inlägg av Rick81 »

Jag har använt exakt samma antenner till ett färdigt PCB med SIM908 och där var det inget problem med överhettning.

Har kollat ledningsbanorna och kan inte hitta några tecken på att några ledare är skadade pga värme.
sc3

Inlägg av sc3 »

Jag skummade igenom denna pdf http://www.reyax.com/Module/3G/SIM5360/ ... _v1.03.pdf det är rätt modul?

Har jag fattat det rätt att så fort du slår på modulen så blir den varm, slår du på den genom POWERKEY enligt pdfen ovan sid64 Figure 43: Reference design eller är det AT-kommando? (vad nu det spelar för roll)

Som du säger, testa stänga av bara RF-delarna, dvs sätta den i flight-mode för att försöka ringa in vad som kan vara galet.

Alla 4 VBat pinnar är också inkopplade? Antennen (ej gps) kopplad till Main-antenna?

SIM908 modulen den hade ingen 3G men det har denna, det innebär att du (beroende på operatör) hamnar på ett annat frekvensband som kanske inte antennen är anpassad för? Vad har du för operatör och antenn?

Sen när du fått ordning på den önskar jag en recension på den, den verkar ju väldigt intressant. :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är inte så att matningen för GPS antennen är kortsluten (DC-jordad) i en passiv GPS-antenn för att du inte har en aktiv GPS-antenn eller annan felkoppling ??
Rick81

Inlägg av Rick81 »

Ja det är rätt modul som sc3 länkar till.

Jag kör POWERKEY på pinne 3 från processorn.

Jag har stängt av RF delarna, både TX och RX, samma problem.

Jag har kopplat bort båda antennerna, samma problem.

Testat både GSM och 3G antenner ingen skillnad.

Jag kör med aktiv GPSantenn.

GSM antenn är kiopplad till pinne 59 MAIN_ANT och GPS till pinne 79 GNSS_ANT.

Alla 4 VBATT är inkopplade. Dock såg jag att jag missat en GND på pinne 81. Ska löda denna och kolla om det gör någon skillnad.

Som om inte problemet med överhettning vore nog har även spänningsregulatorena på båda enheterna lagt av. De funkade först utan problem en längre tid, sen bara slutade de. Det är ROHM BD9C301FJ-E2 som omvandlar 12 V till 4,6 V och ska klara 3 A. Vet inte heller vad detta beror på. Tips? Vad kan knäcka switchade spänningsregulatorer?

Kan ju finnas samband.

Nu matar jag via 5 V och några dioder som sänker spänning till SIM5360.
Senast redigerad av Rick81 1 januari 2015, 19:07:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Regulatorer kan knäckas av självsväng om avkopplingen är fel. Annars är det värme som gör jobbet.
Skriv svar