Jag har fått tillbaks två kretskort från en kund för att uppdatera firmware.
Kretskorten har varit testade av mig före leverans, sedan legat på lager hos kund.
Nu när jag kopplar upp korten mot testrigg så är det en ADC som läser tokfel värden.
Något liknande har aldrig skett tidigare. Kundens version av firmware är 1.05.
Jag uppgraderade till senaste version (1.09) men samma fel bestod.
Jag testade mjukvaran (1.09) på ett kort jag har liggande hemma, och ADC uppför sig korrekt.
Jag jämför de båda kretskortsversionerna (kundens var äldre), men den aktuella ADC:n var identiskt kopplad.
Faktum är alltså: Då jag skickade korten har de fungerat med gammal mjukvara (1.05), när jag får tillbaks dem
beter sig båda korten exakt likadant = fel.
Jag känner mig mycket förbryllad. jag har redan gått igenom en massa mjukvaruparametrar, kollat koden, loggat inkommande rådata från ADC... Data jag får ut ser slumpartade ut, vilket beror på att det filtreras. Men när jag kollar rådata in från ADC så ser jag att ungefär 6 värden av 7 består av 0xffff. Kollar med oscilloskop, men där ser jag inget fel (En MCP3301 som pratar SPI med en AVR via en AdUM1201 isolator).
Och så plötsligt fungerar det ena kortet igen. Utan att jag ändrat något. Det andra har jag inte kopplat in ännu.
Extremt irriterande!

Dessa kort ingår i ett extremt misslyckat projekt. Det har varit strul sedan start. Laminat levererade med felaktiga vior, IC som går sönder utan anledning , felberäknade resistanser, konstig mjukvara.... har förföljt mig ett par år nu, och i november trodde jag att allt var över. Så kommer dessa @!#¤&%*