Behöver forumets hjälp för att förstå vad som hände.
För några veckor sedan köpte jag en komplett CNC fräs med geckodrive drivsteg. Problemet var att fräsen gick mycket långsamt i jog-mode (400 mm/min). Efter att ha tittat lite noggrannare i Mach3 så såg jag att den var inställd på 1000 steg/mm. Geckosarna är inställda på att köra 10-microsteps, så ett varv blir då 2000 steg (10*200). Med 400 mm/min ges alltså ett max varvtal på 200 RPM, vilket är lågt för en stegmotor.
Jag ökade på hastigheten till 1500 mm/min, vilket är max med 25kHz som erbjuds i demoversionen av mach3, och 240 mm/s2 i acceleration. Fräsen gick genast mycket fortare vid joggning. Nu varvade alltså motorerna med max 750 RPM.
Som vanligt kan man inte hålla fingrarna i styr när trim-jävulen tar över och efter att ha uppdaterat mach3 med en riktig licens så ökades frekvensen till 35kHz. Målet var att kunna jogga ännu fortare. Glad i hågen ökade jag hastigheten till 2000 mm/min (1000 RPM), fortfarande med 240 mm/s2. Joggade x-axeln med piltangenterna och det lät illa från min stackars stegmotor. För snabbt, tänkte jag och sänkte hastigheten igen, men till min stora förvåning så gick det inte att få motorn att rotera oavsett hur långsamt jag ställde in hastigheten eller accelerationen. Motorerna jag kör är nema 34 och är på 5,5A och drivarna matas med 72v.
Jag har provat att köra x-motorn med y-drivaren i 1500mm/min och det fungerar bra, så motorn tycks ha klarat sig. Drivaren däremot fungerar ej längre, men lyser som den brukar från status dioden. Har även provat att koppla ur spänningen en längre stund för att låta kapacitanser och eventuell värme blöda av. Inget hjälper.
Jag inser att jag har krävt lite för mycket ur min stackars stegmotor, men hur lyckades jag ta livet av drivaren? Ska inte geckodrives ha alla möjliga skydd för överströmmar osv?
En styck Geckodrive G201 är bränd - Frågan är varför?
Re: En styck Geckodrive G201 är bränd - Frågan är varför?
G201 har inte så mycket skyddskretsar inbyggt, mina funkar dock fortfarande efter 13 år.
Eftersom du ligger relativt nära den specificerade maxspänningen kan det vara så att du fått överspänning när motorn stallade (om det var det som hände) och slagit sönder nått i drivaren.
Har du hållmoment på motorn när du spänningsätter drivaren eller är utgångssteget helt dött?
Eftersom du ligger relativt nära den specificerade maxspänningen kan det vara så att du fått överspänning när motorn stallade (om det var det som hände) och slagit sönder nått i drivaren.
Har du hållmoment på motorn när du spänningsätter drivaren eller är utgångssteget helt dött?
Nej, det finns inget hållmoment att tala om. Visst, jag kan känna att där finns ett motstånd från motorn, men man kan med lätthet dra runt motorn med handveven på kulskruven (ca 80 mm diam.).
När jag försöker att jogga åt ena hållet så knastrar det i motorn, men inget händer. Joggar jag åt andra hållet låter det ingenting. Det troliga är nog att en av A eller B slingorna är döda. Har monterat isär drivaren och okulärt granskat komponenterna, men inget uppenbart konstigt har hittats.
Jag hoppas verkligen inte att drivarna i framtiden kommer att ge sig bara för att någon motor stallar tillfälligt vid eventuell överbelastning. Kan bli oerhört dyrbart om drivaren ryker istället för frässtålet. Kanske inte så troligt, men ändå
När jag försöker att jogga åt ena hållet så knastrar det i motorn, men inget händer. Joggar jag åt andra hållet låter det ingenting. Det troliga är nog att en av A eller B slingorna är döda. Har monterat isär drivaren och okulärt granskat komponenterna, men inget uppenbart konstigt har hittats.
Jag hoppas verkligen inte att drivarna i framtiden kommer att ge sig bara för att någon motor stallar tillfälligt vid eventuell överbelastning. Kan bli oerhört dyrbart om drivaren ryker istället för frässtålet. Kanske inte så troligt, men ändå

Har du den rekommenderade 470uF/100V kondensatorn monterad på inkommande matning, direkt "på" varje drivare?
Om du ska köpa nya och du ska köpa Geckodrive kan du ju köpa 203:or istället, de har överspänningskydd och kortslutningsskydd, bland annat.
Om du ska köpa nya och du ska köpa Geckodrive kan du ju köpa 203:or istället, de har överspänningskydd och kortslutningsskydd, bland annat.
Ja, kondingen sitter där den ska.
G203 verkar intressant men har common polarity jord istället för +5V som 201:an. Jag förstår inte riktigt vad som menas med common polarity i detta fallet. Vad mer måste jag ändra i min setup förutom att ansluta jord istället för +5v till pinne 10?
G203 verkar intressant men har common polarity jord istället för +5V som 201:an. Jag förstår inte riktigt vad som menas med common polarity i detta fallet. Vad mer måste jag ändra i min setup förutom att ansluta jord istället för +5v till pinne 10?