Jag har rimligt långtgående planer på att styra värmen i huset från en centralenhet. Den ska även ta hand om kommunikation med pannan, fönsterbelysning osv. Kommunikation med centralenheten ska kunde ske på olika sätt, till att börja med vill jag ha SMS-styrning och senare vill jag lägga till WLAN. Inställningar osv. löser jag senare, utan hårdvara att styra med kan jag strunta helt i allt varför detta steg känns betydande.
Detta betyder att jag även ska dra runt 24V + RS485 i hela huset. Nej, jag vill inte ha trådlöst!
Men jag var i en Aldi häromdagen, där fanns det en sånt elektronisk termostatvred för eftermontage. Det är tyskt, heter THERMy, säljs av Eurotronic och är batteridrivet. Blev nyfiken, inte på mekaniken (som ju bara kan fungera på ett sätt) men på hur mycket plats det finns och om det är möjligt att bygga om till egen styrning. Enhetstypen finns även hos Conrad i olika tappningar.
Ett köp senare samt transport från affär till bostad medgav att jag kunde öppna grunkan. Enkel att öppna då den är snäppt ihop.
En öppning visade att det finns skapligt med plats för egen elektronik varför jag ska planera lite mer.
Mekaniken är en "plastklump", det är en DC-motor som växlas ner och i slutändan skruvar en plupp fram och tillbaka. En "feature" är dock att det är en öppning för en fotoreflektor och kugghjulet bakom har ett par "vingar" så att när kugghjulet roterar växlar den mellan vit plast eller den svarta "bakgrundsplast". Det sitter såklart en reflex-sensor för detta och funktionen används för att "trimma" enheten när man monterar den.
När den alltså stänger ventilen sluter pulserna att komma och styrningen "vet" att det finns X pulser att leka med, lite som strömmätning av fönsterhissar i en bil.
* Det är tydligt att motorn i mekaniken styrs av en H-brygga.
* Det finns en rotationsencoder for input + 3 knappar, 'MENU', 'OK' och <klockasymbol>.
* µC är ATmega169PA.
* Det finns ett direktdrivet LCD som jag såklart inte kommer att använda.
* Det finns USB-mini för "avancerat" kommunikation.
* Drivning är 2 st AA-batterier, alltså 3V.
* Det medföljer 3 plastadaptrer varav en passar på mina element: Danfoss RAVL.
Slutresultatet vill jag ska vara att varje radiator i hela huset ska ha en sådan funktion. I samma styrenhet på radiatorerna ska det finnas en DS18B20 (eller liknande).
Pannan ska kunde styras med framloppstemperatur & cirkulationspump (av/på) samt brännare av/på.
Till det ska alla enheter matas med 24V från en central matning och jag funderar allvarligt på att ha batteri-backup.
Ändamålet med systemet är att sänka driftkostnaderna.
På köpet får jag:
* Styrning av fönsterbelysning enl. solens upp- och nergång.
* Styrning av utebelysning.
* Styrning av motorvärmare.
* Automatisk program för värme och ljus som passar med arbetsrytmen.
* Frostskydd.
* Larm vid anormali.
* Automatisk öppning och motionering av ventiler, speciellt under sommaren.
Temperaturstyrning, radiator
Temperaturstyrning, radiator
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.