Att ansluta en rgb-diod på annat sätt än löda+krympslang

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Att ansluta en rgb-diod på annat sätt än löda+krympslang

Inlägg av Henrik »

Jag ska sätta upp en bunte rgb-dioder, de sitter lite utklottrat på en 16 mm mdf-skiva. Ibland sitter de tätt, ibland glest. Nu behöver jag tips på anslutningar! RGB-dioden är 5mm-kapsel och har 1,27mm delning, 4 pinnar.

Har provat att löda+krympslanga men jag är rädd för att inte bli klar med projektet i tid om jag ska göra så på varje diod :?

Har testat att krimpa modularplugg på varje men A) jag är inte helt 100% på att det håller över tiden och B) hona-hona-skarvarna tar för stor plats.

Andra förslag?
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Det enda jag kan tänka mig är ju då "teleskarvar" men det blir ganska klumpigt och dyrt, Men dom är mycket enkla att använda och det går fort. Tror nog det är bäst att löda(praktikant jobb) men men,
Surfa runt bland elfas skarvklämmor och se om du hittar några som kan funka.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=5149.htm
Senast redigerad av DeeJayPA 27 oktober 2005, 16:56:45, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Du kan ju göra ett kretskort och sen bara en lång plint med anslutningar. Kan bli svårare om det är stora ytor mellan ledsen
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Tack, men du har rätt - det blir för klumpigt.

Jag tittade på rörkabelskor, både isolerat och oisolerat, men förkastade idén efter att jag testat. Klämtängerna är för stora och mecklar till de övriga pinnarna.
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Bra idé med kretskort. Ska klura lite på det. Dioderna är oregelbundet utspridna, över ganska stor yta, men kanske kan jag göra kretskort till de största 'klumparna'.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Mjo.. och lyckas du få tag ipertinax/fenolpapp laminat så blir det ju mycket billigare också..
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Hur många dioder rör det sig om? Själv skulle jag i alla fall lägga tiden på att löda istället för att lägga tid på att hitta en lösning, vänta på att få hem grejer och så. Alla kablar skulle jag sedan montera på en bit experimentplatta.
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Det slutade med lödning på flatkabel, blev till slut bara 70 rgb-dioder.
Löste andra änden genom idc-kontakt, där jag puttar in 4x4 i stöten. Dessa monteras på ett kort där dioderna multiplexas (försöker skapa återanvändbart modulsystem).

Ska återkomma med bilder osv om det är ok för kunden.
Skriv svar