I år var Tomten extra snäll mot mig.
Jag fick en ny funktionsgenerator och ett nytt (analogt

Märket på båda enheterna råkade bli GWInstek (Good Will Instrument Technology, Taiwan).
FG: GFG-8216A
Osc: GOS-630FC
Först öppnade jag den frekvensräknar-bestyckade FG och läste grundligt bruksanvisningen.
Kopplade sedan in den.
Tyckte funktionen "Gate" var skum.
Fanns fyra inställningar: 0,01, 0,1, 1, 10s
Frekvensräknaren fladdrade som besatt i de två lägsta siffrorna.
Tryckte på gate (som jag uppfattat som uppdatering) men inget hände.
Den bara fortsatte fladdra likt sedvanligt digital-tekniskt fjanteri.
Nu valde jag alltså en frekvens på knappt 1kHz.
Och iom att alla 5 siffrorna används så fladdrar den i hundradelarna.
Det här är ett riktigt I-landsproblem men varför ens visa frekvensvariationer under 10-talet Hertz?
Kan ingen skapa en räknare där man själv kan få bestämma noggrannheten?
För när fasen har jag nytta av att veta frekvensen med 100-dels Hz noggrannhet?
Så nu har jag en fladdrande kompis

Ett mer allvarligt fel visade sig när man låg nära skalrattens minimum.
Då uppmätte jag nämligen 30% jitter.
Jag trodde ett tag det var fel på detta mitt gamla skåp men signal från gammal FG gav stabilitet.
Så FG har två fel. Jitter ibland och dysfunktionell Gate.
Detta kan jag dock leva med.
Eftersom den har VCF och jag råkat välja en utan LOG-svep så blev jag lite besviken och tyckte "Aj då, borde valt GFG-8217A" istället?
Men när jag läste den samlade bruksanvisningen visade det sig att dels fungerar VCF bara 1:100, dels kan GFG-8217A heller inte svepa mer.
Med ovanstående noterade brister är jag således fullkomligt nöjd med min nya FG.
Förutom möjligtvis fläktljudet då.
För vad är det egentligen som behöver fläktkylas?
Jag menar, vi snackar inte effektuttag här direkt

Så jag lär få dras med fladdrande frekvensangivelse modell digital panik, dysfunktionell Gate-knapp, jitter och fläktljud

En liten brist till.
Fyrkanten över 300kHz ser inget vidare ut men då pressar man instrumentet rätt taskigt hårt.
Nog om FG, nu till Osc:
Förutom "chocken" att det hade inbyggt display och hör och häpna, frekvensräknare så är faktiskt allt frid och fröjd.
Skåpet har alltså ett LCD-display med trevligt orange bakgrund som visar /DIV-inställningarna och frekvensen.
Så mitt analoga oscilloskop innehåller alltså en CPU "Likt förbannat"

Fast jag förstår och accepterar detta (även om frekvensräknaren är nästintill lika kass som ovan).
Jag accepterar LCD för det gör att dämpsatserna inte behöver vara strikt mekaniska.
När man nu väljer en känslighet så vrider man på en pulsomkopplare istället.
En pulsomkopplare som förmodligen har längre livslängd än mina mekaniska omkopplare i det gamla skåpet som alltså utsatts för fukt.
Jag inbillar mig nämligen att dessa pulsomkopplare kan göras helt hermetiskt täta och all omkoppling kan då ske mha hermetiskt täta reläer istället.
Det småtråkiga är att jag saknar att mekaniskt kunna se vilken känslighet dämpsatserna står på.
Men så länge inte värdena fladdrar för mycket kan jag lika gärna titta på ett display.
Sånt här gillar jag faktiskt, dvs seriös kombination av gammalt och nytt.
För tänk vilken dåre man är som köper ett analogt CRT-skåp 2014

Bifogar ett gäng bilder.
MVH/Roger
PS
Det vore bra om man kunde lite om elektronik också