Vill någon hjälpa mig med MC-larm?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Thorped

Vill någon hjälpa mig med MC-larm?

Inlägg av Thorped »

Jag har en idé om ett mc-larm med GPS tracker. Tanken är sådan att larmet ska bygga på någon slags tilt-senor som reagerar om vinkeln rör sig mer än några grader från det läget som var när man larmade på. På- och av-larmning ska ske med en RFID senor. Utöver detta ska även larmet kunna skicka iväg ett meddelande till en app (via paketdatanätet) att det har aktiverats och aktuell position. Från appen ska man kunna följa stöldvägen på t ex google maps (helst ska kartan vara inbakad i appen så man slipper växla program). Från appen ska man även kunna ställa in inställningar för larmet så som uppdateringsfrekvens, tillåten vinkelavvikelse, larmvolym och etc.

GPS enheten ska varken ha inbyggt batteri eller antenn. Allt för att kunna anpassas för olika ändamål. Anledningen till att jag vill ligga i paketdatanätet i GSM är att man helt enkelt betalar per byte istället för CS-nätet där man betalar för skickat SMS, SMS kan skickas i paketdata också men under andra noder än internettrafiken. Ett meddelande via internet med GPS-koordinater kan inte ta många byte därav blir systemet väldigt billigt i driftskostnad.

Jag är inte vidare haj på varken programmering eller elektronik, finns där någon som kan tänkas vilja hjälpa till med sådant här? :vissla: Betalning kan ordnas om så önskas, annars ser jag även gärna att det blir open source.

Tänkte att man kunde basera det hela på färdiga moduler för att hålla ner utvecklingskostnaden. Förslag: http://www.electrokit.com/venus-gps-log ... takt.49134 http://www.electrokit.com/venus-gps-med ... takt.49145

God Jul förresten! :tomte:
Användarvisningsbild
Thorped

Re: Vill någon hjälpa mig med MC-larm?

Inlägg av Thorped »

Egentligen skulle jag behöva hjälp med ett schema om man ska börja i någon ände. Finns ju några Arduino-moduler för RFID, GSM och GPS och där ligger ju alla scheman ute så det är väl "bara" att kombinera dom?
mippen

Inlägg av mippen »

varför inte skaffa en budget android telefon att utgå ifrån? :humm:
- rörelse/tiltsensor
- gps
- kamera
- backup batteri
- mic
......

on/off skulle kunna lösas tex med en blåtandsmodul... när den är i närheten är larmet av...
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Finns många anledningar till att en android inte är ett bra alternativ. Hur löser du t ex externa antenner och RFID-läsare? Formfaktorn är en annan och den lär knappast vara så strömsnål med massa extra funktioner. Kamera och mic kan iofs vara bra men även dessa skulle behöva kunna kopplas in externt isf.

Enheten måste ju kunna gömmas undan.
mippen

Inlägg av mippen »

gps mottagare, gsm modul, arduino eller liknande......
visst går det att få kompakt om man bygger ett eget pcb men tar man moduler och sätter ihop blir nog volymen minst likvärdig.
nu vet jag inte vad du har för mc och vad tanken med olika ändamål är.....

om rfid är ett krav så går det att lösa med usb,
http://www.youtube.com/watch?v=sINHmTEMAJ8

extern antenn, både gps och gsm?
har nog inte sett ngn lur med extern GPS antenn så där får det isåfall bli usb igen.
om man inte öppnar upp en lur och undersöker möjligheten till att hacka den...

men men..... mest ett förslag som kanske inte passar din tänkta tillämpning...
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Jag tänkte applicera enheten och batteripacket inuti ramen och under tanken. Har i princip inga andra utrymmen som finns tillgängliga. Detta är dessutom mycket svårt att komma åt för den som inte kan sin cykel men det kräver externa antenner.

RFID är inget krav men jag ser det som ett bra sätt att larma på/av på ett hemligt och "osynligt" sätt och ställe.

Finns där någon som kan tänka sig att sätta ihop ett eget paket utan att kombinera olika moduler så visst vore jag tacksam för det. Man kanske kan bygga systemet kring en modul istället för att kombinera olika?
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

mippen skrev:gps mottagare, gsm modul, arduino eller liknande......
visst går det att få kompakt om man bygger ett eget pcb men tar man moduler och sätter ihop blir nog volymen minst likvärdig.
Det var därför jag tänkte att man kunde börja med att kombinera olika moduler och få dom att passa i ihop på pappret så kan man överväga att göra allt på en egen pcb sedan. :humm:
Lillhannus

Inlägg av Lillhannus »

Måste det innehålla tiltlarm eller annat som larmar vid stöld eller skulle det räcka med en gps-givare så att du alltid kunde kolla positionen vid behov. Ifall nån oinbjuden beslutat sig för en åktur så gissar jag att dom ändå inte väntar sig att nån uttrustat hojen med positionsavslöjande uttrustning. Och ifall du har hojen i ett garage i ett någorlunda befolkat område så brukar illgärningar av oärliga påhälsare upptäckas relativt snabbt.

JL
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Att kolla gps-position vid behov löser inte så mycket, räcker ju att man är bortrest en vecka, kommer hem och upptäcker att hojen finns i östra Sibirien. Att den ska larma (ev med ljud) och starta positionering är ett måste. Och stölderna i städerna är nog farligare än de på landsbygden för där känner alla alla, i stan är folk mer reserverade. Inte heller på landsbygden de flesta stölderna av hojar sker.

Antar att viljan inte riktigt finns hos folk här och jag är inte ledsen för det bara undrade om någon ville hjälpa mig. Om jag kan pröjsa för jobbet vart ska jag vända mig då?
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Utöver externa antenner och batterianslutning och ett program i mobilen som ser vart enheten befinner sig via GPRS så såg det bra ut, köpte en så får jag se om jag kan göra något åt antennerna.
För även om det står att den kan ta emot begränsade signaler så har jag svårt att tro att den kan arbeta bra igenom 3 mm stål och 13 liter bensin.
Caniz

Inlägg av Caniz »

En spårningsenhet i en bil sitter garanterat "längre in" och mer gömd och de behöver knappast extern antenn. Inte heller mobiler som befinner sig inne i bil och byggnader behöver extern antenn så jag förstår inte riktigt din besatthet av en sådan. Jag är helt övertygad om att ett fordonslarm som har gps-funktion har en sändare som uppfyller dina krav.

Det finns gott om sådana larm som du beskriver som redan är byggda och klara. Kanske inte med just RFID som av-/pålarmingsmetod men det borde inte vara så svårt att koppla det själv om man bara öppnar upp lådan med elektroniken till ett befintligt fordonslarm, koppla RFID-modul (själva läsaren kopplas då till en enhet som kan tyda RFID-tagen och antingen skicka signal vidare till larmet eller inte) till ingången som radiosignalen från fjärrkontrollen normalt kommer in - klart!

//Caniz
BMW-Biker

Inlägg av BMW-Biker »

Hej!

Intressant att någon mer än jag är inne på samma sak.
Men jag funderar på att lösa det på ett annat sätt:
Min tanke är så här:

Ett synligt larm skrämmer bort många tjuvar - men inte alla.
Jag skulle använda Biltemas MC-larm, som skall kunna monteras bort av tjuvarna som då tror att dom "klarat det".

Men Arduinoenheten skall vara monterad så den inte syns och larma tyst via GSM-nätet med GPS kordinaterna vart fordonet befinner sig.

Biltema-larmet skall fungera som trigger till Arduino, och imobiliser av motorcykeln.
Om Biltemalarmet monteras bort skall Arduino fungera och larma.

Jag tror att man kan spara en del jobb med att kombinera ett redan anpassat larm och bygga ut med funktionerna som man saknar. Annars riskerar man att fastna på problem på vägen.

Biltemas larm funkar trådlöst upp till en km. Vilket funkar utanför lägenheten och många andra tillfällen.

Arduino skall fungera och larma när avståndet blir för långt med "vanliga" larmet.
GPS loggning - Ja för att spåra om fordonet slängs in i skåpbil o körs iväg.

PS: Jag bor också i Göteborg :DS
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och vill man ha en extern antenn som är osynlig är slits-antenn en möjlig lösning! I grunden består den av en skåra i en metallplåt, ska såklart ha rätt dimensioner - men kan sedan "fyllas" med lämplig plast och då målas över.

Thorped: folk här kan mycket och vill gärna hjälpa - men du måste ha klart för dig att vissa av dina krav är utan verklig anledning och detta betyder att det är enkelt att se bort från dom.
Skriv svar