I mitt projekt där jag håller på att eftermontera en Garmin gps i orginal Volvo navigationsskärm har jag stött på ett litet problem.
Vid kommando skall skärmen åka upp ur instrumentbrädan och gpsen skall starta genom att enkelt få ström via USB kontakt på baksidan. Detta har jag löst genom att koppla ett extra uttag via ett relä, som i sin tur innehåller ett 12v uttag med en s k billaddare för mobiler med en usb-port.
Problemet är att när gpsen får ström från denna usb-port så startar den i "dator-läge" som om den vore kopplad till datorn när jag uppdaterar kartor. Detta fenomen får jag inte om jag använder samma kabel kopplad till en 230V nätladdare för mobiler, då startar den som vanligt och går till kartläget.
Jag misstänker att pluggen med usb-port i cigguttaget ger någon signal med datatrafik? Jag har provat två olika pluggar i bilen och båda ger samma resultat.
Till min fråga, någon som har en idé om vad jag kan göra för att få ordning på detta?
USB beter sig inte som förväntat
Re: USB beter sig inte som förväntat
Öppna pluggen och titta, på många så sitter det motstånd på datapinnarna för att mobiler ska kunna snabbladda, mobiler som bara får plus 5V och gnd laddar max 500mA, för att få de att ladda snabbare måste man "lura" mobilen. Så kolla hur det ser ut i den och helt enkelt fimpa D+ och D-
Ta och öppna billaddaren och lägg lite lödtenn så att du kortsluter de två mittersta pinnarna på USB-kontakten (D+ och D-), då kommer den att tolkas som en laddare enligt USB BC 1.2 och den bör starta i "laddläge" i stället för "datorläge".
Tack för svaren! Skall testa imorgon och återkommer angående resultatet 

Det fungerade utmärkt att lödda ihop D+ och D-
Tack för hjälpen
Tack för hjälpen

Ja, det brukar vara standard att kortsluta dem. Apple kör med special med olika spänningsdelare, men in stort sett alla andra kör med kortslutna D+ och D-.
Ja kortsluten D+ och D- matchar både den europeeiska och den kinesiska standarden för usb-laddning, den kinesiska specificerar att dom ska vara direkt ihopkopplade, och den europeeiska säger att dom ska vara ihopkopplade med ett motstånd lägre än 200ohm om jag inte minns fel 
Apple däremot följer som vanligt inte standarder och använder lite udda spänningsdelare på datapinnarna som Nerre säger...
Fick läsa på en hel del om det här när jag gjorde detta projekt:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=180

Apple däremot följer som vanligt inte standarder och använder lite udda spänningsdelare på datapinnarna som Nerre säger...
Fick läsa på en hel del om det här när jag gjorde detta projekt:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=180