Enfas motor som backar.
Enfas motor som backar.
Jag har en motor på pelletsskruven som kan få för sig att vända håll rätt som det är. Och om den gör det när den ska ladda i start dosen är det lätt att inse vad som händer.
Det är en asynkronmotor med drifts kondensator. Jag har bytt både motor och kondensator, med det var från en annan likadan brännare. Är det en rimlig gissning att det är kondensatorn som inte är som den borde?
Det är en asynkronmotor med drifts kondensator. Jag har bytt både motor och kondensator, med det var från en annan likadan brännare. Är det en rimlig gissning att det är kondensatorn som inte är som den borde?
Re: Enfas motor som backar.
Helt rätt. Kondensatorn ger ju en fasvridning som dels ska säkra startmoment och dels riktning, är den torkat ut kan motorn starta lite hur som helst.
Den startar som den ska. Det är när det kläms en pellets i inloppet och det går lite tungt som den kan få för sig att byta rotationsriktning. Nu fixade jag backspärren igen. Så ny trycker den till i fel riktning och fortsätter sedan åt rätt håll. Men då ska jag testa med en ny kondensator.
Jag testade med båda kondensatorerna parallellt, och då gick det bättre.
Kan det vara så att skruven blir förspänd i detta läge?danei skrev:Det är när det kläms en pellets i inloppet och det går lite tungt som den kan få för sig att byta rotationsriktning.
Då vill den putta igång motorn baklänges vid start, om kondensatorn inte gör sitt jobb.
Antagligen är det en kärnlös skruv, den fungerar alltså som en fjäder. Och när motorn sedan inte har kraften att driva runt är det lagt en del förspänning i skruven vilket får motorn att snurra fel håll.
Kör man en sådan motor utan kondensator och belastning vill den ju inte starta. Men knuffar man igång den kan man oftast få den att snurra när den väl kommer i synk med AC'n som kommer in, den bryr sig dock inte om riktningen.
Och är kondensatorn trött är "rätt håll" bara marginellt bättre än "fel håll" varför ett tillräckligt knuff kan få den att rulla fel håll fram till nästa start.
Iom. att dubbla kondensatorer verkar lösa problemet antar jag att den gamla kondensator är nära nog utan kapacitans och att den nya gör hela jobbet.
Kör man en sådan motor utan kondensator och belastning vill den ju inte starta. Men knuffar man igång den kan man oftast få den att snurra när den väl kommer i synk med AC'n som kommer in, den bryr sig dock inte om riktningen.
Och är kondensatorn trött är "rätt håll" bara marginellt bättre än "fel håll" varför ett tillräckligt knuff kan få den att rulla fel håll fram till nästa start.
Iom. att dubbla kondensatorer verkar lösa problemet antar jag att den gamla kondensator är nära nog utan kapacitans och att den nya gör hela jobbet.
Det stämmer att det är en kärnlös skruv. Motorn startar alltid åt rätthåll, men byter riktning när det går tungt. Motorn uppför sig lika med båda kondensatorerna, så det är nog så att båda är dåliga. En ny är beställd på elfa.
Jag har fått ett liknande fel på min oljebrännare.
Motorn startar inte, men man ser att den "vill" åt fel håll.
Puttar man till fläkten åt rätt håll startar motorn.
Är det troligt att någon kondensator är kass även här?
Motorn startar inte, men man ser att den "vill" åt fel håll.
Puttar man till fläkten åt rätt håll startar motorn.
Är det troligt att någon kondensator är kass även här?