Billigaste sättet att dimma 1000w?
Billigaste sättet att dimma 1000w?
Behöver dimma en sak som går på 230v, den förbrukar max ca 1000w.
Viktigaste är att det är billigt och har så få komponeneter som möjligt.
Tack på förhand.
Viktigaste är att det är billigt och har så få komponeneter som möjligt.
Tack på förhand.
Triac + PWM-generator borde vara enklast/billigast.
För en färdig dimmer som skulle klara 1000w är vell förmodligen svindyr.
Men det kanske går att öppna en billig, byta triac till en kraftigare?
Troligtvis så är det vell det begränsade utrymmet och ventilationen som gör att dimmrarna inte klarar av så värst mycket. Kör man den öppen och kanske kyler triacen så borde den klara mer.
Fast iofs. så borde det inte bli så stora förluster i en PWM-switchad dimmer. (men det blir det väll ändå)
För en färdig dimmer som skulle klara 1000w är vell förmodligen svindyr.
Men det kanske går att öppna en billig, byta triac till en kraftigare?
Troligtvis så är det vell det begränsade utrymmet och ventilationen som gör att dimmrarna inte klarar av så värst mycket. Kör man den öppen och kanske kyler triacen så borde den klara mer.
Fast iofs. så borde det inte bli så stora förluster i en PWM-switchad dimmer. (men det blir det väll ändå)
>> Hedis
Det är inte säkert det är så lätt som att byta triac. Triacs har olika tändström, och dess drivkrets måste vara anpassad till detta.
Sen är fasstyrning en bättre benämning än PWM. Jag tycker PWM kan vara lite missvisande mot den teknik man använder för att dimma 230 VAC. Det viktigaste är ju att synka mot nätfrekvensen.
Det är inte säkert det är så lätt som att byta triac. Triacs har olika tändström, och dess drivkrets måste vara anpassad till detta.
Sen är fasstyrning en bättre benämning än PWM. Jag tycker PWM kan vara lite missvisande mot den teknik man använder för att dimma 230 VAC. Det viktigaste är ju att synka mot nätfrekvensen.
Massa svar, trevligt.
Det är en vattenkokare som ska regleras, inga krav alls på störningar.
Det ska regleras manuellt, gärna med en pot eller liknande.
Storleken är inget problem då lådan imellan de två hålen i väggen och elementet är 2kubikdecimetrar i metall.
Har flera PWM-kretsar liggandes hemma, som om det är PWM som gäller är det inga problem. Det största problemet är att hitta en billig triac.
Och att öppna och byta har jag tänkt på, även att kyla den som sitter i nu.
Det får alltså gärna vara en fullösning!
Det är en vattenkokare som ska regleras, inga krav alls på störningar.
Det ska regleras manuellt, gärna med en pot eller liknande.
Storleken är inget problem då lådan imellan de två hålen i väggen och elementet är 2kubikdecimetrar i metall.
Har flera PWM-kretsar liggandes hemma, som om det är PWM som gäller är det inga problem. Det största problemet är att hitta en billig triac.
Och att öppna och byta har jag tänkt på, även att kyla den som sitter i nu.
Det får alltså gärna vara en fullösning!
Har redan två. Men de är så små så de knappt räknas. Jag är lite farshinerad över att göra extremt ren sprit och så starkt som möjligt. Till det har jag redan reglering på 300w.
Men sånt ska man kanske inte prata om öppet.
Detta är för en vörtkokare. Brygger alltså öl. Även här testas det friskt och nya smaker kommer och går.
Roligast är nästan tranbärsölet eller det men har en del honung i.
danei: Hur långsam PWM är det som gäller? De jag ha hemma baeras på en 555:a. Kan ioft byta ut lite kringkomponenter för att få ner frekvensen.
Men sånt ska man kanske inte prata om öppet.
Detta är för en vörtkokare. Brygger alltså öl. Även här testas det friskt och nya smaker kommer och går.
Roligast är nästan tranbärsölet eller det men har en del honung i.
danei: Hur långsam PWM är det som gäller? De jag ha hemma baeras på en 555:a. Kan ioft byta ut lite kringkomponenter för att få ner frekvensen.
Okej, bara en fråga kvar, vilken triac skulle passa?
http://www.isk.kth.se/kursinfo/mekatron ... 555pwm.htm
Har flera kort som den på bilden hemma. Går ju lätt att ändra om värdena.
http://www.isk.kth.se/kursinfo/mekatron ... 555pwm.htm
Har flera kort som den på bilden hemma. Går ju lätt att ändra om värdena.