Pottar med tydliga steg
- Magnus_K
- EF Sponsor
Pottar med tydliga steg
Söker lite på ELFA:s sida efter pottar med tydliga "steg" men dom verkar inte ha något bra filter för detta.
Egentligen är det kanske vridströmställare jag är ute efter men vad jag vet så har en vridströmställare en COM och sedan kopplas denna mot den utgång som är inställd.
Jag är ute efter pottens funktion, dvs att jag endast använder en utgång och med hjälp av extern ADC (liknande) läsa av vilket läge vredet står i. Det ska inte heller vara någon digital encoder eller liknande och ska ha minst 4 "lägen" samt vara för panelmontage.
Har ni några tips på svenska firmor med detta i sortimentet eller hur/vad jag kan söka efter i ELFA:s sortiment?
Egentligen är det kanske vridströmställare jag är ute efter men vad jag vet så har en vridströmställare en COM och sedan kopplas denna mot den utgång som är inställd.
Jag är ute efter pottens funktion, dvs att jag endast använder en utgång och med hjälp av extern ADC (liknande) läsa av vilket läge vredet står i. Det ska inte heller vara någon digital encoder eller liknande och ska ha minst 4 "lägen" samt vara för panelmontage.
Har ni några tips på svenska firmor med detta i sortimentet eller hur/vad jag kan söka efter i ELFA:s sortiment?
- Magnus_K
- EF Sponsor
Re: Pottar med tydliga steg
Hittade flera på nätet som löst detta på en vrid-omkopplare/strömställare genom att löda på lämpliga motstånd på stiften och sedan ihop till en utgång. Det känns ju onekligen som ett väldigt bra alternativ!
Ifall du ska koppla den till en MCU så är det en rotary encoder du ska ha.
Magnus_K: om det är för att avkänna läget på omkopplaren är det helt sant vad tgadler skriver: ta en rotary encoder. Exempel: 35-846-82
De finns med "bara" pulser, många eller få pulser/varv samt med/utan tryckknapp i mitten.
De finns med "bara" pulser, många eller få pulser/varv samt med/utan tryckknapp i mitten.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Har köpt en rotary encoder en gång i tiden för att se hur dom fungerar men som vanligt så innebär det programmering (som jag inte är bra på). Skulle helst vilja slippa det.
Nu innebär ju en pot och med hjälp av en ADC också programmering men det är något jag labbat rätt mycket med så det går bra.
Omkopplaren ska alltså ha 4 tydliga lägen där de två ändlägena också kan vara stoppet för vredet. Så "multi-turn" blir inte bra. Snarare kanske 90-120 grader mellan ändlägena.
Nu innebär ju en pot och med hjälp av en ADC också programmering men det är något jag labbat rätt mycket med så det går bra.
Omkopplaren ska alltså ha 4 tydliga lägen där de två ändlägena också kan vara stoppet för vredet. Så "multi-turn" blir inte bra. Snarare kanske 90-120 grader mellan ändlägena.
Det finns ju t.ex. binära vridomkopplade. En common och 2 bitar ut. Bara att läsa in som en byte (maska bort irrelevanta bitar) så får du ett tal mellan 0 och 3 som talar om i vilket läge omkopplaren står.
Nu vet jag inte om det finns med så få bitar som två, de jag har hållt på med hade 4 bitar. Har dels haft hexadecimala (16 lägen) och dels BCD (10 lägen).
Nu vet jag inte om det finns med så få bitar som två, de jag har hållt på med hade 4 bitar. Har dels haft hexadecimala (16 lägen) och dels BCD (10 lägen).
- Magnus_K
- EF Sponsor
Det där skulle nog också kunna fungera Nerre. Visste inte om att det fanns. Ska leta lite och se vad jag hittar.
4 lägen ger 2 bit. En helt vanlig vridomkopplare, 4 st 1N4148 (eller liknande) samt två pull-down motstånd, då är det klart med binärt värde ut.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Berätta mer Icecap! Nyfiken i en strut. Bild två nedan är preppad.
Jag hade tänkt något i stil med bild 1 men vet inte hur jag räknar på impedans. Databladet säger att max impedans för analoga matningar till en input-pinne bör vara 10k.
Jag hade tänkt något i stil med bild 1 men vet inte hur jag räknar på impedans. Databladet säger att max impedans för analoga matningar till en input-pinne bör vara 10k.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Menar du något sånt här? Schemat blev lite rörigt och hittar inget suddigum.
(Det är ju fem dioder på bilden men den ej inkopplade är ju givetvis överflödig...)
(Det är ju fem dioder på bilden men den ej inkopplade är ju givetvis överflödig...)
Titta annars på vridomkopplare från ELMA där lär du hitta vad du söker. Sen kan du ju såklart använda olika motstånd för varje läge precis som du ritat och läsa av via ADC. Eller så kollar du om inte ALPS gör en potentiometer med 4 lägen alternativt att du kan ändra antalet "detents".
Magnus_K: Nja... åt det hållet men inte riktigt i mål.
Nomenklatur:
Dx = Diod x
A = Anod. D1A = Diod 1 Anod.
K = Katod.
O1 = Omkopplare position 1
Omkopplaren börjar med position 1 för att göra allt enkelt.
O1: ska ge binärt 00 varför ingen inkoppling görs.
O2: D1A
O2: D2A
O3: D3A & D4A
Bit 0: D1K & D3K & Pulldown 1.
Bit 1: D2K & D4K & Pulldown 2.
Pulldown på 10k - 56k duger fint - om dioderna är småsignal. 1N4148 är perfekta för detta.
Nomenklatur:
Dx = Diod x
A = Anod. D1A = Diod 1 Anod.
K = Katod.
O1 = Omkopplare position 1
Omkopplaren börjar med position 1 för att göra allt enkelt.
O1: ska ge binärt 00 varför ingen inkoppling görs.
O2: D1A
O2: D2A
O3: D3A & D4A
Bit 0: D1K & D3K & Pulldown 1.
Bit 1: D2K & D4K & Pulldown 2.
Pulldown på 10k - 56k duger fint - om dioderna är småsignal. 1N4148 är perfekta för detta.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Vilka pottar hyperion, riktigt fina grejer! Har inte hunnit titta genom allt än men här fanns det lite att välja mellan. Tack för tipsen!
Som vanligt Icecap så är jag otroligt tacksam hur mycket tid du lägger ner på en främlings dumma frågor.
Vad jag precis kom på är att detta kan vara EXAKT det jag söker. I och med denna koppling så kan jag ju parallellkoppla flera pottar som ska ha exakt samma funktion och jag använder bara 2 vanliga IO's på µC'n. Kanske lite kryptiskt vad vid ändamål är men ber om att få återkomma med detta.
Jag ritade om schemat som jag förstod dina instruktioner. Godkänt?
Enligt vad jag ser och förstår så måste det fungera bra i alla fall.
Som vanligt Icecap så är jag otroligt tacksam hur mycket tid du lägger ner på en främlings dumma frågor.

Vad jag precis kom på är att detta kan vara EXAKT det jag söker. I och med denna koppling så kan jag ju parallellkoppla flera pottar som ska ha exakt samma funktion och jag använder bara 2 vanliga IO's på µC'n. Kanske lite kryptiskt vad vid ändamål är men ber om att få återkomma med detta.
Jag ritade om schemat som jag förstod dina instruktioner. Godkänt?
Enligt vad jag ser och förstår så måste det fungera bra i alla fall.
Parallellkoppla fungerar inte så bra om man tex sätter brytare A till 2(01) och brytare B till 3(10), så kommer µP läsa ut att resultatet blir läge 4(11). Det kommer att gå åt 2 pinnar till varje brytare om man inte använder en buffertfunktion innan µP, typ 2st 74xx251 som styrs med 3 pinnar från µP, då kan man ansluta 8 vred till samma 2 pinnar.
/// Marcus
/// Marcus
Senast redigerad av lond 17 december 2014, 16:50:40, redigerad totalt 1 gång.