Quadcopter i aluminium, 750kv 2836-NTM-motor

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Quadcopter i aluminium, 750kv 2836-NTM-motor

Inlägg av MNorrgren »

Har på senare tiden blivit sugen på att själv bygga en quad. Ser många fina filmer och såg en granne som flög en lite mindre maskin i somras. Så nu när det är tråkigt väder och jag har min CNC- fräs så tänkte jag att det är lika bra att ändå passa på att göra en. Har det mesta hemma redan, köpt på mig saker efterhand. Hittat billiga och bra ESC, motorer osv så det blev rätt ok pris ändå totalt.

Motorerna är NTM-2836 750kv, 3-4s.
Acc: 5000mAh 4s och om behov finns har jag ett 5000mAh 3s också.
ESC: Sunrise BLHELI Multi Series 20A 2-6S OPTO
Styrkort: CC3D, verkar enkelt och bra men måste testas för att se ifall det funkar som tänkt. Annars får det bli ett KK2...
Radio: Turnigy 9xr med separat sändare/mott. Således en modul av märket FR-Sky. 8ch, telemetri etc etc...

Tanken är att köra med 6s så småningom, men har inte fått tag i motorer för det än. Har hittat men vill inte köpa dyra motorer förrän testat det och ser att det funkar som tänkt. Fördelen med 6s är att jag kan klara mig med 20A ESC, dvs billigare och lättare. Även om de motorerna är på högre effekt så eftersom spänningen är högre också så kan man få ner strömförbrukningen och få längre flygtid och även värme osv osv.

Ramen är gjord i plattstång och aluplåt. Själva armarna är gjorda i 15x15mm alu-rörprofil. Nedre bottenplattan är fräst i 7075 aluplåt, 3mm tjock. De två andra plattorna är frästa ur 2mm tjock 7075 aluplåt. Borstad och slipad... Motorfästena är gjord i samma 3mm aluplåt.

Nu i skrivande stund har jag redan börjat skruva ihop den och förbereda för att starta upp för första gången. Så det kommer inte så mycket bilder på lödning av alla kontakter och så... men lovar ska ta bilder som visar tanken med konstruktion osv.

Bilder då:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
janbjorn

Re: Quadcopter i aluminium, 750kv 2836-NTM-motor

Inlägg av janbjorn »

Snyggt! En fundering bara, blir den inte ganska tung med hela ramen i aluminium? Vad väger den?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Vad ska du köra för proppar på den eftersom du bara valde 750kv? 12" ?

Nu kanske du inte ska ha en racer maskin men om du bygger 450 eller liknande storlek hade jag kört med dessa istället:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... Motor.html
samt 30a esc. Detta med 10*4,7 kolfiber proppar.... Lyftkraft på ganska många jäkla kilo och fy helsike vilken hastighet på en maskin som väger 1.5 kilo... och din lär ju inte väga det ivf :)

Dock blir batteritiden lidande som du säger men grymt va de rullar på fint.

Nu är detta min åsikt men kk2 är skräp jämfört med cc3d :) Ska du dock köra bara manual mode så spelar de mindre roll. Men selfleveling på cc2d vs kk2 är mycket bättre. Nu har jag dock inte tillräkligt med tid på kk2 men har kört en hel del på flertalet andra.

Och sist men inte minst: Snyggt bygge!!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Hej

Tack för era svar. Kul med respons!

Faktiskt är inte vikten så illa, just nu väger den 1660 gram med ett 5000mAh acc, dvs runt 400gram. Så ramen inkl motorer, proppar, ESC, etc väger bara 1266gram! Kolfiber är klart styvare och man kan nog använda tunnare material. Men kände att detta blir klart ok ändå, De få grammen man sparar kommer inte göra någon skillnad. Dessutom kostade mig aluminiumplåter runt 100kr totalt. Då har jag en hel del över. Så ja... kolfiber för 800 kr eller aluminium för 150kr... njaa, inget svårt val. Ska dock styva upp den lite med ett par tvärbalkar mellan armarna så den kanske flexar lite mindre... senare projekt!

Valde och valde, fick tag i 8 motorer, 4 st NTM propdrive 2826 som sitter på och sedan 4 st NTM 3530 propdrive 1100kv för 300kr... Så blev bara så... Har just nu 9" proppar på, men ska testa med 10 och 11" också för att se om det blir någon skillnad. Lyftkraft är det gott om redan, men kanske kan bli bättre?

Tackar för tipset, ska kika närmare på det. Ser onekligen trevliga ut iaf, prestandamässigt. Kommer nog dock välja 6s, mest för att jag har 5st accar på 6s liggandes. Så vill gärna kunna använda dem också. Men får väl se vad som händer :) . Dyker det upp ett par T-motors så kommer jag nog köra på det sedan istället!

Okay, kul att höra lite olika åsikter. Fick för mig att KK2 var bättre. Det är iaf dyrare än CC3d. Har lite bekymmer med CC3d kortet. Vet inte vad jag gör för fel men jag får inte den att hovra, den kränger och vill tippa åt sidan osv osv. Men vägrar flyga jämnt. Ungefär som att gyrot är ur funktion... Har försökt göra inställningar i sändaren och alla mäjliga inställningar i mjukvaran till CC3d. Men nog fasen ska det inte gå...

Någon som har tips på hur jag ska ställa in det?!??!?!?!

Tackar igen, kul att höra de fina orden. Kommer mer bilder i em :D
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag kör med de motorerna på min 450 med full mundering med H3-3D samt massa annat och flygvikt på 1800gram. Med de 10" propparna och 4s så i manual mode så lyfter den fortare än vad min QAV250 för med 5*4 proppar.. Första gången jag tryckte fullt blev jag livrädd och tryckte in gpsen fortare än jag någonsin reagerat :D

Snacka om att jag blev överaskad men då får man inte glömma att jag tror max lyftkraft var beräknad till 4.5kg med flygvikt 2.4kg. Org e300 system på DJI har max på 2.4 och normal på 1200gram :)

Många tycker KK2 funkar bra men inte jag. För lite inställningar. När du kör din CC3D så är mitt tips att börja med orginalinställningar. Kör du med kolfiber kan du behöva sänka P-värdet en del.

CC3D tycker jag dock funkar bäst i manual mode men det är en inställning som jag fattat det. Mina 250 som jag kör CC3D på funkar alla grymt bra. Bra stabilitet men då dom rullar 99% manual har jag inte kollat in på det så mycket mer. Sändaren ska du inte göra några inställningar i. Om du inte menar att ställer in kontrollern.
Sändaren ska vara i mittlägen rakt av! Sedan gör du inställning via datorn. Som sagt börja lugnt och följ manualen. Multiwii har en bra beskrivning av P I samt D värden som också funkar på CC3D.

KK2 är ungefär samma pris. Beror såklart på vilken version du väljer och komponenter på.

Har du sett denna angående 6s? :)
m_thread

Inlägg av m_thread »

citizendildo skrev:Hej
...
Okay, kul att höra lite olika åsikter. Fick för mig att KK2 var bättre. Det är iaf dyrare än CC3d. Har lite bekymmer med CC3d kortet. Vet inte vad jag gör för fel men jag får inte den att hovra, den kränger och vill tippa åt sidan osv osv. Men vägrar flyga jämnt. Ungefär som att gyrot är ur funktion... Har försökt göra inställningar i sändaren och alla mäjliga inställningar i mjukvaran till CC3d. Men nog fasen ska det inte gå...

Någon som har tips på hur jag ska ställa in det?!??!?!?!

....
Titta in på vårt forum och be om hjälp i CC3D sektionen så ska du se att du får ypperlig support. Tänk på att projektet består till 100% av volontärer, så det kan dröja en dag eller så innan nån kommer till undsättning :)

/Fredrik
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ju mindre propellrar desto kortare flygtid pga turbulens, att hänga på fler/större batterier gör det hela tyngre vilket inte kortar flygtiden linjärt utan än mer, ett bra exempel är tex videon. Stora propellrar (runt 22" eller vad de ligger på som användes vid ett inofficiellt rekord) och lite större batterier och du har en flygtid på en dryg timme.

Motorer runt 750kv är för propellrar större än 10", en kv på runt 850 - 900 passar ok till 10" proppar, över 900 och man får så smått börja se till mindre propellrar annars blir det för ineffektivt. Det är lite vad jag gått efter till mina quads.

Har för övrigt DJI Naza i alla mina quads, mycket enkel att ställa in och sedan sköter den sig själv. Tycker den är bland det bästa på marknaden och inte speciellt dyr heller ens med GPS till.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ska man inte använda Dji Nazas gps funktioner så är det är sjukt dyrt dock :) Men vill man ha gps funktionen så är DJI riktigt fina. Men ska man bara flyga så funkar CC3D Naze32 Multiwii eller vilken annan som helst med 3+axligt gyro. Är de inställda står den exakt still i luften.

svårt att motivera en kontroller för mer än 200 sek då :)

Jag har 2 st med Naza. En helt hög med Multiwii och 2 med cc3d. Nästa maskiner kommer bli med Naze32 samt Vector som borde dyka upp snart.

Me jag kan lätt hålla med om att DJI är lätta att ställa in!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Tackar för all input från alla. Tack vare hjälp på Forumet open source så lyckades jag lista ut vad som felade, fånigt fel egentligen och med nya programmvaran till datorn så gick det sedan att få in alla inställningar i CC3D'n. Så har faktiskt testat att lyfta den och verkar stabil. Sedan tog batteriet slut... från allt testande, suck. Så om ett par minuter kommer andra provflygningen att äga rum, försiktigt i ett litet rum... Gah!

Precis som ni säger så var min tanke att kunna ha större propellrar, lågvarviga motorer och 6s accar, samt att då kunna få ner strömförbrukningen. ESC ska klara av det, så det är bara att byta motorer vid tillfälle.

Har också sedan sist fått på lite större propellrar, nu sitter det 11" istället för 9". 11" x 4.7. Får testa med dem och se om ESC klarar sig eller om de brinner upp... Men men, värt att testa.

Vill också få in GPS på den, men vet inte riktigt vilken jag ska välja. Billig men bra? Tips?

Kommer också att montera gimbal så småningom men ska först fräsa ut delarna till den... blir ev i kolfiber alt titan eller magnesium om inte jag får tag på en bra aluminiumlegering...

Här kommer lite bilder i vart fall så ni kan se resultatet...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Vackert bygge helt klart! Du borde klara 15min utan större problem så länge du väljre rätt propellrar. (5ah batterier)

Ivf klarade jag detta.

CC3D med GPS har jag personligen ingen erfarenhet av. Multiwii funkar men tycker det är instabilit (har inte haft tid nog) och hade då kört på DJI :)

Btw ska du köra minsta lilla med över 10" skulle jag satsat på 30A esc relativt fort. Testa på bänken först då du skruvat fast den och dra fullt och mät strömmen. Att ha en ESC som brinner i luften är aldrig lyckat! :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Precis, fint bygge!

Mina har motorer som drar ca 25A som max men jag använder 45A ESC på en quad för den har en del dyra grejer på sig som gimbal och kamera m.m. och jag vill absolut inte att någon ESC skall haverera i luften. Motorerna har jag sedan gjort så olja kontant cirkulerar genom lagret i botten, som får ta all kraft, så de kommer inte att lägga av i första taget. Har också satt ESCerna så de hela tiden får en luftström över kylflänsarna utan att hindra kraften från propellrarna, så jag känner mig rätt säker med den.

Angående dji så menade jag i förhållande till vad man får och dylikt. Visst finns det andra som är ok och bara de senaste kk korten med display är ju ett exempel på helt ok grejer som jag förstått och för småsummor och var ju de första som kom ut så ordentligt dokumenterade. Har tom ett liggandes sedan ett drygt år tillbaka bakom datorskärmen men det är aldrig använt då jag nästan samma dag jag fick det fick upp ögonen för dji:s produkter som hade GPS som jag absolut ville ha.
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Hej Cleanflight har en intressant utveckling för bla CC3D,http://www.multiwii.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=5149, GPSen du ska använda är U-Blox NEO-6, finns på ebay för typ 100:-, Cleanflight är mycket aktiv nu och kommer inom en snar framtid att implementera Harakiris GPScode vilket innebär att den nog blir den bästa på marknaden, när den används tillsammans med 3DR radio och MW-EZ appen(jag kör den på en Samsung TAB3 med 3DR)
Snyggt bygge :D
m_thread

Inlägg av m_thread »

danielr112 skrev: ...
CC3D med GPS har jag personligen ingen erfarenhet av. Multiwii funkar men tycker det är instabilit (har inte haft tid nog) och hade då kört på DJI :)
...
CC3D har inget stöd för GPS assisted flight modes alls. MCU:n som sitter på den räcker helt enkelt inte till varken minnes eller processormässigt.

Om man vill köra OpenPilot ( vilket man vill :) ) med GPS så är det OpenPilot Revolution och Platinum GPS som gäller. Dock så är tillgången mycket mindre än efterfrågan så det kan vara knepigt att få tag på sakerna just nu.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

m_thread: ah ok :) Nästa gps för mig är ivf Vector som ska testas sedan måste jag få till min multiwii bättre. har sett de som har den till att hovra precis som DJI.
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

m_thread skrev:
danielr112 skrev: ...
...
CC3D har inget stöd för GPS assisted flight modes alls. MCU:n som sitter på den räcker helt enkelt inte till varken minnes eller processormässigt.

Om man vill köra OpenPilot ( vilket man vill :) ) med GPS så är det OpenPilot Revolution och Platinum GPS som gäller. Dock så är tillgången mycket mindre än efterfrågan så det kan vara knepigt att få tag på sakerna just nu.
Källa på ditt påstående att CC3D inte har kapacitet för GPS, det är ren BS(skulle tro att MCUn bara jobbar till ca 3%), jag använder Nase32 + GPS och det fungerar alldeles utmärkt, sedan vill man inte alls köra OP, varför tror du att Taulbs, Cleanflight mfl finns............
Skriv svar