Vilken universal-ATtiny?
Vilken universal-ATtiny?
Tänkte slänga iväg en Aliexpress-beställning och funderar vilka ATtiny-chips som är vettiga att börja med... 10 och 13 klarar man vissa saker helt bra med, 10 har dock ADC. 45 verkar många också använda...?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Vilken universal-ATtiny?
För små projekt, men ändå med några pinnar gillade jag ATTiny2313
http://www.atmel.com/images/doc2543.pdf
Men insåg sedan at ATmega8 är snorbillig och kraftfullare och tar inte så mycket plats i SMD-version.
MVH: Mikael
http://www.atmel.com/images/doc2543.pdf
Men insåg sedan at ATmega8 är snorbillig och kraftfullare och tar inte så mycket plats i SMD-version.
MVH: Mikael
Jag körde också bara 2313 i början, men nu är det mega48/88/168/328 som gäller. Kostar ju inget. Använde mega 32/64/128 ett tag också mellan där.
Jag har en hög med attiny88 för idiotenkla grejer. Kostade strax över 6kr styck på Mouser har jag för mig. Dessutom är det enkelt att gå över till motsvarande atmega om det behövs.
ATtiny441/841 är de jag tycker är mest intressanta om man klarar sig med 14 pinnar.
- 2 x USART, den ena med alternativ pin-placering. Båda kan användas som buffrade SPI-masters.
- 2 x 16 bit timer, 1 x 8 bit
- 6 PWM utgångar, med alternativa pin-placeringar
- SPI ("riktig", dvs inte USI som de flesta andra tinysar har)
- I2C-slave.
Men de finns inte i DIP-kapsel.
- 2 x USART, den ena med alternativ pin-placering. Båda kan användas som buffrade SPI-masters.
- 2 x 16 bit timer, 1 x 8 bit
- 6 PWM utgångar, med alternativa pin-placeringar
- SPI ("riktig", dvs inte USI som de flesta andra tinysar har)
- I2C-slave.
Men de finns inte i DIP-kapsel.
"- SPI ("riktig", dvs inte USI som de flesta andra tinysar har)" Vad skiljer SPI vs USI åt?
Kortfattat: Som SPI master så har USI ingen inbyggd klockgenerering, så varje bit måste triggas med mjukvara (eller via en timer har jag för mig). Med SPI skriver du en byte i ett register så sköter hårdvaran hela överföringen. Som slave så saknar USI SS-pinne så det får man ordna själv.