Jag har testat en del med att ta emot RF-signaler från köpt utrustning som till exempel Nexa och Esics temperatur/fuktsensorer. Det har inte gått så bra, resultatet har mest blivit störningar och inga mottagna data. Har provat ett antal "Kina-moduler" med samma dåliga resultat.
Nu verkar jag dock hittat en billig modul som fungerar bättre. Den heter "RXB6" eller "KSA6" och är en lite mer avancerad konstruktion med skärmboxar och ska ha en högre känslighet än de andra mottagarna. Trots detta är den billig, köpte ett kit med mottagare och sändare för 30kr på Ebay (http://www.ebay.com/itm/433MHz-Superhet ... 1382128575?)
Testade snabbt med en Arduino Duemilanove, RF-modulen i en vanlig kopplingsplatta och Jadlers rfrx018-kod, en inte helt optimal konstruktion. Som antenn användes en ca 17 cm lång bit svetstråd, allt placerades nära dator, skärmar och andra störningskällor. Trots dessa förutsättningar rasar värdena från Esic-sändarna in, mycket bättre mottagning än med de mottagare jag testat tidigare. Gött!
Hittade en bättre RF-mottagare :)
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Hittade en bättre RF-mottagare :)
Verkar ju intressant! Synd bara att de säljs för fastpris runt 60kr
Brukar aldrig lyckas vinna auktioner