Frågor kring Dyna Myte fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Svanis

Frågor kring Dyna Myte fräs

Inlägg av Svanis »

Hej.

Är det någon där ute som har koll på dessa maskiner? Maskinen i fråga är en Dyna Myte 4400 med ett Dyna 44m styrsystem.
Tydligen så är det ett mörker att programmera, men enligt vissa så ska det gå att drip-feed köra program från PC.

Jag är själv van med Heidenhain vilket jag tycker är helt underbart styrsystem, så frågan är om man ska våga köpa grisen i säcken?
Maskinen är inte riktigt så pass prisvärd så den är "värd" en mach3 uppgradering heller.

Tack på förhand
/Johan
Nerre

Re: Frågor kring Dyna Myte fräs

Inlägg av Nerre »

Vet inte om man ska säga att det är ett mörker att programmera, det är väl mer likt Basic vill jag minnas.

Och det går att skicka kommandon till serieporten direkt från dator, jag vet att jag skrev ihop (men testade aldrig) ett program där jag läste in HPGL-plottar och skickade till Dynan (min tanke var att köra den som plotter, men farsan lät mig aldrig "leka" med den:).
Svanis

Inlägg av Svanis »

Ok! Som jag har hört så är den begränsad till 900 rader. Jag ritar gärna på datorn men då blir programmen rätt stora, så det vore bra att veta om drip-feed fungerar.

Ang programmeringen så får man väl lära sig helt enkelt, finns en prog, manual så underlättar det mycket.

Hur är dessa maskiner i övrigt? De ser rätt stadig ut. Är det något speciellt man bör kolla?

/Johan
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

900 rader är ju inte så lite.

Varför blir programmen större om man ritar på dator?
Svanis

Inlägg av Svanis »

Jag ritar mycket i rhinoceros 4 med en hel del konturer, så det blir en del puts med 4-6mm pinnradiefräsar. Programmen brukar ligga någonstans runt 30-50000rader i heidenhain. Minns det tog lite tid med min gamla Mikron ( tnc355 ), men jag har ingen brådis :)

Tyvärr så fick jag sälja den då vi flyttade och letar en värdig ersättare.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Man kan ju gott dela upp jobbet så kommer du långt med 900 rader.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Fast om man nu ska dela upp jobbet så är det kanske inte så meningsfullt med en maskin med verktygsväxlare...

Men helt klart är ju Dynamyte 4400 mer en maskin för borrning och gängning, maskiner från den tiden är inte gjorda för att fräsa komplexa konturer.
Svanis

Inlägg av Svanis »

Nä så är det, men tar man sig lite tid och kan drip-feeda programmen så går det ju att få snygga bitar även i äldre maskiner. Tyvärr finns inte budgeten för en vanlig hobbymekare att införskaffa en deckel maho dmc 65 :)

Alternativet vore att köpa en trasig nc-fräs och mach3 konvertera.

Sett en del sådana projekt och det ser väldigt trevligt ut.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Man kan få snygga bitar i äldre maskiner även utan såna trix:)

Gör ritningarna för hand (med linjaler, vinkelhakar och passare) så är konturerna uppbyggda av enklare element som inte behöver delas up i 4711 bezier-snuttar.
Skriv svar