Förslag på spänningsregulator med högt strömuttag
Förslag på spänningsregulator med högt strömuttag
Halloj, allihopa!
Jag har börjat ta tag i min UV-LED-låda. Jag har gjort LED-korten med 63 LEDs på varje kort i serier om 3 + ett motstånd för stömbegränsning. Allt detta är beräknat på 12V eller strax där under. Nu har jag dock fastnat på vilken spänningsregulator som lämpar sig bäst. Där är 4 kort à 400mA. Från början tänkte jag använda LM317 kopplad som spänningsregulator. Men jag är rädd för att den blir för varm och inte orkar med. Och koppla korten i par på varsin LM317 verkar vara komplicerat.
Jag vill även kunna slå på och av LED-korten från en mikrokontroller och jag sett att en del switchande spänningsregulatorer har en shutdown-pinne som verkar vara lämplig för sådant.
Jag har även en 50VA 15V transformator som jag gärna använder.
Vad säger ni? Hur hade ni försett korten med 12V?
Jag har börjat ta tag i min UV-LED-låda. Jag har gjort LED-korten med 63 LEDs på varje kort i serier om 3 + ett motstånd för stömbegränsning. Allt detta är beräknat på 12V eller strax där under. Nu har jag dock fastnat på vilken spänningsregulator som lämpar sig bäst. Där är 4 kort à 400mA. Från början tänkte jag använda LM317 kopplad som spänningsregulator. Men jag är rädd för att den blir för varm och inte orkar med. Och koppla korten i par på varsin LM317 verkar vara komplicerat.
Jag vill även kunna slå på och av LED-korten från en mikrokontroller och jag sett att en del switchande spänningsregulatorer har en shutdown-pinne som verkar vara lämplig för sådant.
Jag har även en 50VA 15V transformator som jag gärna använder.
Vad säger ni? Hur hade ni försett korten med 12V?
Re: Förslag på spänningsregulator med högt strömuttag
Egentligen är det du ska använda en switch-regulator som kan stega upp spänningen rejält och sedan återmata med strömmen. Då kan du strunta i 12V och istället ha 50-60V eller mer per slinga även om du matar med 12V.
Verkningsgraden hade blivit mycket trevlig, antal slingor hade minskat och det skulle behövas färre regulatorer.
Verkningsgraden hade blivit mycket trevlig, antal slingor hade minskat och det skulle behövas färre regulatorer.
Eftersom jag har flera PSU (till dator) liggande så hade jag använt ett sånt då den redan är färdig med styrning. Dock ej som permanent lösning.
Icecap: Så här i efterhand låter det klokt. Men då jag redan investerat en del i LED-korten så är jag lite fast i den lösningen och försöker göra en så bra lösning jag kan utan att slänga dem o börja om. Finns det någon trevlig switchregulator som man kan få att lämna stabil 12V som kan leverera 1.6A utan att bli brännhet?
LarryXz: PC-nätagg är som du skriver inte en bra permanent lösning.
LarryXz: PC-nätagg är som du skriver inte en bra permanent lösning.
Om inte LM317 blir bra, kanske inte LM338/LM350 heller är alternativ...?
http://diyaudioprojects.com/Technical/V ... Regulator/
*slår sig på pannan* Ibland är det enklare än man tror. Dessa ser definitivt ut som bra alternativ. Om man tar i och skaffar en 5A TO3 regulator, undrar hur varm den blir av 1.6A. Den ska bara vara igång kanske max en kvart i stöten.Om inte LM317 blir bra, kanske inte LM338/LM350 heller är alternativ...?
Det är samma effekt om det är TO3 eller TO-220! Effekten beror på spänningen över regulatorn, strömmen genom den (linjär regulator) och kylningen.
Jo det förståss. Jag tänkte mig att en TO3 har större yta och kan föra över värme effektivare till en kylfläns eller plåt än den mindre TO220. Fast det kanske inte är så enkelt. Dessutom verkar TO3 vara lite bökigare att använda.Det är samma effekt om det är TO3 eller TO-220! Effekten beror på spänningen över regulatorn, strömmen genom den (linjär regulator) och kylningen.
Det är just så: TO-3 är ett dumt format!
Frågan är ju också vilken effekt som ska kylas bort. Har du ens räknat på vad inkommande spänning blir?
Om du har designad för 12V och ska hitta en spänningsmatning ser jag det som inlysande klart att du köper en primärswitchad nätdel som ger 12V och som kan leverera 20W eller mer. Ett exempel: 69-059-05 till 94:50/st, klarar 25W.
Att slå av och på med en µC är en fråga om en MOSFET som man styr, ska du styra varje modul för sig är det en MOSFET per modul, svårare är det inte.
Frågan är ju också vilken effekt som ska kylas bort. Har du ens räknat på vad inkommande spänning blir?
Om du har designad för 12V och ska hitta en spänningsmatning ser jag det som inlysande klart att du köper en primärswitchad nätdel som ger 12V och som kan leverera 20W eller mer. Ett exempel: 69-059-05 till 94:50/st, klarar 25W.
Att slå av och på med en µC är en fråga om en MOSFET som man styr, ska du styra varje modul för sig är det en MOSFET per modul, svårare är det inte.
-
I detta fallet är det värmeövergångsmotsndet mellan kapsel och kylfläns som är bättre på TO3 kapseln, det är samma chip i båda och däri ligger största motståndet.
400mA per kretskort, 4 st total. Om det blir omöjligt att köpa nätdelen till under 100:- beror avsatt effekt på vilken ingångsspänning som kommer.
Vi tar som exempel en 12V transformator som likriktas och belastas, då ger den ung. 15V. Det är alltså 3V @ 1,6A = 4,8W som ska kylas bort. Och att börja snacka om TO-3 för att värmemotståndet är mindre vid 4,8W känns väldigt löjligt.
Men hur man än vrider och vänder på det hela är det TS som ska besluta sig för vad matningen är och innan dess är resten likgiltigt.
Vi tar som exempel en 12V transformator som likriktas och belastas, då ger den ung. 15V. Det är alltså 3V @ 1,6A = 4,8W som ska kylas bort. Och att börja snacka om TO-3 för att värmemotståndet är mindre vid 4,8W känns väldigt löjligt.
Men hur man än vrider och vänder på det hela är det TS som ska besluta sig för vad matningen är och innan dess är resten likgiltigt.