Luftflödes formel? Hittar inga
Luftflödes formel? Hittar inga
Hej!
Jag undrar om ni vet vart man kan hitta en formel för luftflöde? Både tryck och hastighet.
Tänken är att jag ska bygga en svävare som ska sväva och då ska jag räkna och göra approximationer om just beräkningarna. Inget kommer vara exakt och det kommer inte flyga i verkligheten. Det är bara teori.
Det jag vet är massan. Då måste jag ha en fläkt som blåser neråt och massan lyfter uppåt. Det måste bli en kraft som är propotionell emot massans kraft nedåt. Om jag kan veta hur vilket luftflöde som är ca en viss kraft så måste jag senare räkna ut vingarna. Hur stora ska vingarna vara. Vilken area ska dessa ha och vilken lutning ska dem ha?
Det är vad jag vill få ut:
Summering:
- Vingarnas vinklar
- Vingarnas area
- Antalet vingar
- Luftflöde som motsvarar en viss kraft.
Jag undrar om ni vet vart man kan hitta en formel för luftflöde? Både tryck och hastighet.
Tänken är att jag ska bygga en svävare som ska sväva och då ska jag räkna och göra approximationer om just beräkningarna. Inget kommer vara exakt och det kommer inte flyga i verkligheten. Det är bara teori.
Det jag vet är massan. Då måste jag ha en fläkt som blåser neråt och massan lyfter uppåt. Det måste bli en kraft som är propotionell emot massans kraft nedåt. Om jag kan veta hur vilket luftflöde som är ca en viss kraft så måste jag senare räkna ut vingarna. Hur stora ska vingarna vara. Vilken area ska dessa ha och vilken lutning ska dem ha?
Det är vad jag vill få ut:
Summering:
- Vingarnas vinklar
- Vingarnas area
- Antalet vingar
- Luftflöde som motsvarar en viss kraft.
Re: Luftflödes formel? Hittar inga
Det är inte riktigt så enkelt, det är inte bara vingarnas vinkel och area som påverkar, även deras utformning påverkar och fläktens styrning av luften.
Jag skulle aldrig försöka ge mig på att räkna på det.
Vilket luftflöde som ger en viss kraft är enkelt att räkna ut, det handlar ju bara om hur mycket massa som förflyttas. Vet du luftens massa och luftens hastighet så kan du räkna ut lyftkraften.
Vilket luftflöde som ger en viss kraft är enkelt att räkna ut, det handlar ju bara om hur mycket massa som förflyttas. Vet du luftens massa och luftens hastighet så kan du räkna ut lyftkraften.
Okej.Nerre skrev:Det är inte riktigt så enkelt, det är inte bara vingarnas vinkel och area som påverkar, även deras utformning påverkar och fläktens styrning av luften.
Det är en kurs som vi har och en lärare har tagit ett radikalt beslut att vår grupp ska räkna på fläktar, trots att vi aldrig haft hållit på med sådan matematik. Japp, svenska skolan.
Jag har läst grundläggande mekanik. Så jag vet att F_a = m*a, där m är massa och a är accelerationen.
En svävare fungerar inte vid att den "står på strålen" från en fläkt! Och tro mig, jag har läst allt det fanns att skaffa från biblioteket om detta ämne!
Man skapar ett tryck under ytan och frihöjden beror på mängden luft som pressas in.
Sedan finns det sätt att leda luften rätt så att den skapa ett "gardin" runt kanten som håller på luften och bromsar luften från att släppa ut allt för snabbt, detta kan sedan kombineras med en fysisk barriär i t.ex. tyg som hjälper till att minska förlusten av lift - vilket betyder högre frihöjd.
Så din uträkning kommer att vara utan betydelse för att den inte har med verkligheten att göra.
Man skapar ett tryck under ytan och frihöjden beror på mängden luft som pressas in.
Sedan finns det sätt att leda luften rätt så att den skapa ett "gardin" runt kanten som håller på luften och bromsar luften från att släppa ut allt för snabbt, detta kan sedan kombineras med en fysisk barriär i t.ex. tyg som hjälper till att minska förlusten av lift - vilket betyder högre frihöjd.
Så din uträkning kommer att vara utan betydelse för att den inte har med verkligheten att göra.
Skall man räkna på pump och fläktprofiler mm så föreslår jag Henrik Alvarez bok om Energi Teknik (ISBN 91-44-04509-3) del 1 och med början på sidan 216 för fläktar. man får också leva med att en del formler och konstanter är av empiriskt natur.
är det en svävare, typ som flyter på en luftkudde med kjolar...
eller en typ svävande multirotor?
dess lyftkrafter beror på helt olika principer
Problemet med luft är att den är kompressibel, och egenskaperna ändrar sig med trycket, till skillnad från icke-kompressibla medier såsom vatten mm.
- SeniorLemuren
Frågan är ju om läraren har beslutat att ni skall räkna på fläktar för ventilation eller propellrar för svävare det är en avsevärd skillnad. I ditt första inlägg talar du om att du skall bygga en svävare och i nästa inlägg att du skall räkna på fläktar. Försök att skärpa till dig och tala om exakt vad din lärare kräver, så kanske du kan få vettiga svar.Al_Bundy skrev:Det är en kurs som vi har och en lärare har tagit ett radikalt beslut att vår grupp ska räkna på fläktar, trots att vi aldrig haft hållit på med sådan matematik. Japp, svenska skolan.
Jag har läst grundläggande mekanik. Så jag vet att F_a = m*a, där m är massa och a är accelerationen.

SeniorLemuren skrev: Frågan är ju om läraren har beslutat att ni skall räkna på fläktar för ventilation eller propellrar för svävare det är en avsevärd skillnad. I ditt första inlägg talar du om att du skall bygga en svävare och i nästa inlägg att du skall räkna på fläktar. Försök att skärpa till dig och tala om exakt vad din lärare kräver, så kanske du kan få vettiga svar.
Både och. Vi ska både bygga en hoover bike och räkna på fläktar. Jag vet att det är ett väldigt radikalt beslut av vår lärare att vi ska sätta oss in i typ forskingsämne när vi inte ens kan något.
Jag vet. Det är också ett problem. Jag får väll hitta på formler och blåsa lärare totalt i rapporten som ska lämnas in. Han kollar inte dessa hehe.TomasL skrev:Problemet med luft är att den är kompressibel, och egenskaperna ändrar sig med trycket, till skillnad från icke-kompressibla medier såsom vatten mm.
Det är en hoover bike.svanted skrev:är det en svävare, typ som flyter på en luftkudde med kjolar...
Jag har denna bok framför mig och exakt sidan 216xxargs skrev:Skall man räkna på pump och fläktprofiler mm så föreslår jag Henrik Alvarez bok om Energi Teknik (ISBN 91-44-04509-3) del 1 och med början på sidan 216 för fläktar. man får också leva med att en del formler och konstanter är av empiriskt natur.

Jag vet att det kommer vara mycket svårt att räkna ut.Icecap skrev:En svävare fungerar inte vid att den "står på strålen" från en fläkt! Och tro mig, jag har läst allt det fanns att skaffa från biblioteket om detta ämne!
Här är motorn som vår lärare rekommenderar att använda
http://www.enstroj.si/Electric-products ... rsgen.html
Det vi vet är att vid 35kW motoreffekt får man 1500N i dragkraft med deras propeller, skriver vår lärare. Vart propellern är är oklart.
http://www.enstroj.si/Electric-products ... rsgen.html
Det vi vet är att vid 35kW motoreffekt får man 1500N i dragkraft med deras propeller, skriver vår lärare. Vart propellern är är oklart.
Ni verkar ha en dement lärare. En "hooverbike"... är det specificerat exakt vad som menas? Det jag har sett med det namn är en bicopter, alltså en två-propellers quadcopter.
Detta har inget att göra med en luftkuddefarkost som ju är "definitionen" på hoovercraft.
Detta borde betyder att du kan välja vad du vill räkna på helt fritt.
Detta har inget att göra med en luftkuddefarkost som ju är "definitionen" på hoovercraft.
Detta borde betyder att du kan välja vad du vill räkna på helt fritt.
En "hoverbike" är väl baserad på antigravitation, dvs har inget med luftflöden etc att göra.
TomasL: tror att du tänker på "hooverboard" från Tillbaka till framtiden.