Bildatorprojekt, Raspberry Pi med Spotify

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Bildatorprojekt, Raspberry Pi med Spotify

Inlägg av PHermansson »

"Den optimala bilstereon", finns det? Kanske snart?
Vill ha en stereo som kan spela musik från Spotify utan att vara uppkopplad. Kör nu med en mobiltelefon och Bluetooth till bilens originalstereo. Fungerar bra ändå tills man vill byta låt eller skiva, gränssnittet på mobilen är inte trafiksäkert. En eftermarnadsstereo är inte aktuell då jag vill ha kvar originautseendet i bilen.
Så vad göra? Jo, bygga en enhet med en liten smidig display som inte tar plats. Enkel styrning med riktiga knappar, touch-interface är inte praktiska i en bil. Möjlighet att spela Spotify även utan internetuppkoppling.
En Raspberry Pi blir bas för projektet, det finns några problem att lösa:

-Display. Eftersom originalradion ska sitta kvar i bilen finns egentligen ingen plats för en skärm. Tanken är en liten 2x16 Lcd på rattstången som visar namnet på aktuell spellista och -låt. Lite udda men praktiskt :)
-Mjukvara. Här behövs en Spotifyklient som kan styras via Raspberryns Gpio, som kan köras i Linux och som har Offline-stöd. Och en sådan verkar inte finnas. Lösningen blir en egen lösning baserade på Pyspotify, har snart en sådan mjukvara klar.
-Ström till datorn. Tas från originalstereons anslutningar. Här blir det en lösning som slår på och stänger av dator på nått vis baserat på originalstereons remote-utgång. Inte klart exakt hur det ska se ut.
-Rattknappar. I ratten finns sex knappar, fyra av dessa ska användas. Knapparna är kopplade till en motståndsstege och det finns en lätt åtkomlig anslutning i bilen där spänningen varierar beroende på vilken knapp som trycks in. Denna spänning läses av med en A/D-ingpng på en Arduino Trinket. Tre av Trinketens digitala utgångar kopplas till Raspberryns Gpio och kodas till att ge olika "mönster" beroende på vilken knapp som trycks in. Knappen Nxt ger kanske "010", knappen "Src" "110".
Användarvisningsbild
matsadona

Re: Bildatorprojekt, Raspberry Pi med Spotify

Inlägg av matsadona »

Om du ändå skall köra i offline-läge så kan man väl lika gärna göra det enklare, typ något liknande denna:
http://www.velleman.eu/products/view/?id=380100
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Om jag hade musiken jag lyssnar på på Spotify i mp3-format så ja. Men jag vill ha smidigheten med Spotify, inte en massa rippning eller liknande.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

För mig som inte använder Spotify, hur lagras musiken lokalt för offline? Vilket format används? Krypterat/kopieringsskydd?
Zhorts

Inlägg av Zhorts »

Lokalt användes åt minstonde förr Ogg Vorbis som format. Naturligtvis krypterat. En "well behaving" Spotify-klient med offline-stöd kräver internetanslutning typ en gång i månaden, annars måste offline-filerna laddas ner igen. Jag vet inte om det finns någon tidsvariabel i krypteringen, eller om det bara är en beteende-fråga.

Värt att tänka på är att matningsspänningen i en bil är notoriskt "ful". Se till att ha med ordentligt med avkoppling åt alla möjliga håll för att slippa problem, framförallt så är det vid motorstart som det är gott om störningar (och det är väl inte så konstigt med en startmotor som drar i storleksordningen 100A).

Jag gissar att du tänker ha ett antal bil-specifika spellistor som du redigerar i en PC och som sen får synkas ner i bilen automagiskt, 2x16 tecken och fyra knappar verkar inte särskilt praktiskt att söka efter nya låtar med. Men hur har du tänkt med "service-mode" om man måste in i Pi'n och ändra något? Wifi, eller en Ethernet-kontakt i handskfacket? Ja, det hänger väl förresten ihop, du måste ju synka ner musiken på något sätt också.

Intressant projekt i alla fall! Jag önskar att min bil hade blåtandsingång, eller för den delen bara en AUX man kunde koppla in sig i, en Pi skulle ju fungera perfekt även till det. Men icke sa nicke.
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

Klarar inte stereon av att byta låt på mobilen då? Eller är det bara stöd för A2DP och inte AVRCP?
Användarvisningsbild
zekkexavior

Inlägg av zekkexavior »

Håller på med ett liknande projekt, raspberry pi som bas. Jag har valt att stoppa in RPi'n tillsammans med DC-DC konverter i ett 1U 19" låda. Det kommer även finnas 3G anslutning, men jag har inte hittat nån 3G-sticka än.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Absolut ett roligt projekt!!
Jag använder inte Spotify något nämnvärt, men här ser jag ett användningsområde :)
Jag har ju wi-fi i garaget så det vore ju perfekt om det synkar automatiskt när wi-fi finns.

Jag har aldrig fått skaffat mig någon pi ännu, men nu börjar det bli väldigt mycket man vill experimentera med, så jag får nog skaffa mig en sådan snart :)

Jag ser framför mig något som även klarar läsa mp3. Vissa låtar som jag vill lyssna på finns ju ej på Spotify så att den kan läsa några låtar från mp3 skulle jag nog vilja om jag bygger en version.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Några korta svar:
Som extra gränssnitt används valfri dator/mobil, trådlöst nätverk och SSH via ConnectBot. Spellistorna är ju desamma oavsett vilken klient som används. A2DP stöder bara låtbyte, inte spellistebyte.
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

Nej, A2DP stöder inte låtbyte. Den profilen hanterar bara strömningen av ljud mellan enheter.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Just det, det var Avrcp jag tänkte på. Det var ju annars en fundering jag hade, en Bluetoothmottagare med knappar. Och sen en app i mobilen som lyssnade på knapptryckningarna och styrde Spotify så att man kunde byta låtlista med mera. Men har inte hittat nått sätt att styra Spotify i mobilen på det viset.

När det gäller strömförsörjningen är tanken att använda en switchad 12/5-voltsomvandlare. Antingen en hackad mobilladdare eller en kinamodul typ http://www.tradera.com/item/180716/2213 ... are-lm2596.
För att skydda mot spänningsspikar blir det en zenerdiod och lite mer. I min förra bil hade jag en hembyggd rattknappsadapter med en Pic-processor, fungerade bra i fem år så jag kopierar schemat från den delvis.
rattknappar_v0_2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

PHermansson skrev:Om jag hade musiken jag lyssnar på på Spotify i mp3-format så ja. Men jag vill ha smidigheten med Spotify, inte en massa rippning eller liknande.
Det är väl inte mycket jobb att kopiera den musik man vill ha? Speciellt om man spelar spotify i en spelare som går att styras via någon slags script så torde det bli riktigt enkelt.

Fast visst, man kan behöva köra t.ex. på en dator som kör XP eller äldre som inte har dessa överdådiga DRM-system för att slippa göra kopieringen analogt.

Det är givetvis en smaksak men jag ser det som direkt obehagligt att Spotify och artister/bolag de erbjuder idag kan dra in musiken så att det helt plötsligt inte går att lyssna på ens favoritmusik.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Nej det är inte så jobbigt. Bortsett från att man måste köpa den på CD först, ett format som jag har placerat i nostalgihyllan bredvid min analoga kamera.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det går ju att rippa även från strömmande källor.

Finns det något juridiskt bindande i användaravtalen som förbjuder det?

Även om mjuk+hårdvara samarbetar för att göra det krångligt så går det ju i absolut nödfall att dra en analog kabel från line out till line in, spela in wav-filer och koda i önskat format igen. Om man utgår från tillräcklig upplösning (helst en ADC med mer än 16 bitars upplösning?) och låter encodern ge filer med variabel bitrate utan gräns på max bitrate, och ställer att man vill ha högsta kvalitet, så blir nog utdatafilerna av ungefär samma kvalitet som orginalet och inte så värst mycket större.

Visst är det opraktiskt, men det finns väl inga egentliga hinder?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Du kan ju alltid göra en HID enhet av alla dina ratt-knappar och annat med en Ardunio
http://arduino.cc/en/Reference/MouseKeyboard

Kan du plugga den till en Android eller vad som helst. Bara att få rätt mappningar till nästa/volym/etc..
http://stefanjones.ca/blog/arduino-leon ... edia-keys/
Skriv svar