Visste ni att HP byggde stereoförstärkare?
Re: Visste ni att HP byggde stereoförstärkare?
Va fan är det här.. hahaha hade jag ingen aning om, trodde du skämtade först, låter ju helt klart intressant, har aldrig nånsin hört talas om att HP skulle byggt nått sånt.. måste vara extremt ovanliga grejer idag...
Rätt så coolt endå
Rätt så coolt endå

De har sålts för över 1000$ på eBay. Nej, det är inget skämt
Helt klart intressant.. ska speja o kolla lite på detta.. 

Skall man vara petig så är det väl ingen officiell HP produkt, men väl konstruerad av HP tekniker.
I pm'et framgår ju följande:
Undrar vart schemat gömmer sig nu
I pm'et framgår ju följande:
Kul är det i vilket fall.The Santa Clara Division has agreed to build a run of these
amplifiers in August. THIS IS NOT AN HP PRODUCT, but
it will be -hp- quality, completely assembled and tested in
accordance with standard -hp- practice.
Undrar vart schemat gömmer sig nu

Den är verkligen elegant måste jag säga! Riktigt gedigen design och robust. Om man tittar på länken ser man att det är en väl genomtänkt konstruktion. Ja, undrar om det finns schema att få tag på? Skulle vara roligt att se hur elektroniken är uppbyggd!
Men läs på länken
"Schematics from the original manual are available below. Each file is a jpeg picture about 300 ko with a 1300 pixels resolution for a correct printing."
Men en liten besvikelse är att "idag"-testet bara gjorts i 8 ohm resistiv last. Förvisso har jag full förståelse för att man inte vill misshandla en samlarpryl, men rent faktamässigt så vore det intressant att se mätvärden för jobbigare laster (lägre impedans, fasvridning o.s.v.). Något som däremot borde vara ofarligt att testa men ändå intressant vore att titta på IM och TIM/DIM...

"Schematics from the original manual are available below. Each file is a jpeg picture about 300 ko with a 1300 pixels resolution for a correct printing."
Men en liten besvikelse är att "idag"-testet bara gjorts i 8 ohm resistiv last. Förvisso har jag full förståelse för att man inte vill misshandla en samlarpryl, men rent faktamässigt så vore det intressant att se mätvärden för jobbigare laster (lägre impedans, fasvridning o.s.v.). Något som däremot borde vara ofarligt att testa men ändå intressant vore att titta på IM och TIM/DIM...
Om du kollar vem som konstruerade den så förstår du. Fick sin BSc från Stanford som 19-åring och doktorerade som 24-åring.Riktigt gedigen design och robust.
En stor begåvning, Bernad M!
Senast redigerad av opampen 30 november 2014, 00:38:24, redigerad totalt 1 gång.
Tack, MiaM! Nu såg jag schemat, tittade inte förra gången. Men det ser ut för att vara en påkostad design.
Ja, IM hade varit intressant att titta på.
Ja, IM hade varit intressant att titta på.
Ser också ut som att han var bakom miniräknarna med stort M - hp-miniräknarna.
även om man kan får en miniräknare med massor av funktioner för 150:- så betalar jag lätt en tusenlapp för en hp15C klassiska versionen, och ännu mera för en hp42s...
---
Känns som att hp hade en kultur inom företaget att ta fram instrument och hjälpmedel för sina egna behov och samtidigt gjorde dessa så att även andra kunde köpa och hp tjänade pengar på det. skulle produkter drivas fram på det sättet som idag så skulle förmodligen miniräknare som hp gjorde, aldrig existerat, och agilent (som var en division av hp förut) idag hade förmodligen heller inte existerat
även om man kan får en miniräknare med massor av funktioner för 150:- så betalar jag lätt en tusenlapp för en hp15C klassiska versionen, och ännu mera för en hp42s...
---
Känns som att hp hade en kultur inom företaget att ta fram instrument och hjälpmedel för sina egna behov och samtidigt gjorde dessa så att även andra kunde köpa och hp tjänade pengar på det. skulle produkter drivas fram på det sättet som idag så skulle förmodligen miniräknare som hp gjorde, aldrig existerat, och agilent (som var en division av hp förut) idag hade förmodligen heller inte existerat
Även jag gillar gamla instrument från HP. Dock tror jag det gavs mycket mer resurser för utveckling förr. Sedan går mycket lösa mer fundamentalt analogt. Ett bra exempel är effektivvärde genom temperaturmätning över en resistans. Däremot ges inga vidare kurser inom kretselektronik i Sverige vad jag känner till. Därav är det kanske liknande i andra länder och då blir det svårt att göra unika produkter med bra prestanda när kunskap håller på att dö ut.
Jag tror att HP Labs, som han var chef för, var litet som Bell Labs, dvs relativt fristående och bedrev en hel den grundforskning.Känns som att hp hade en kultur inom företaget att ta fram instrument och hjälpmedel för sina egna behov och samtidigt gjorde dessa så att även andra kunde köpa och hp tjänade pengar på det. skulle produkter drivas fram på det sättet som idag så skulle förmodligen miniräknare som hp gjorde, aldrig existerat, och agilent (som var en division av hp förut) idag hade förmodligen heller inte existerat
Personligen är jag litet svag för gamla HP prylar, har tre räknare, en 41C, två 16C som är i daglig användning. Helgens projekt var att tvätta upp (utan och innan) en HP 6038A nätdel jag köpt från USA.