Koppling i pumpbrunn
Koppling i pumpbrunn
Hej Elektriker vad tror ni om denna installation?
Är den laglig?
Var vattenfylld vi inspektion idag!
På fakturan finns följande poster
Kopplingsdosa TED-010
Förskjutningsskarv IP68 8-14 (antar att det är denna som är skarven i bilden)
EDIT: denna är det Förskjutningsskarv
Är den laglig?
Var vattenfylld vi inspektion idag!
På fakturan finns följande poster
Kopplingsdosa TED-010
Förskjutningsskarv IP68 8-14 (antar att det är denna som är skarven i bilden)
EDIT: denna är det Förskjutningsskarv
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Koppling i pumpbrunn
1: ser inte ok ut
2: nej
och så heter det förskruvnings skarv
endast godkänd för fast förläggning enl. produktblad
2: nej
och så heter det förskruvnings skarv
endast godkänd för fast förläggning enl. produktblad
Står att den endast är för fast kabelförläggning på hemsidan du länkar till. Och om det i ena änden sitter en löstagbar kontakt borde det inte pumpen kunna räknas som en fast installation.
Gummikabel är inte fast installation hur man än vrider på det. Skarva sådär blir ju som att be om fel. Bättre att byta hela kabeln mot en längre.
Den ena är en markkabel och den andra är gummikabel sittandes i pumpen.
Att byta sladd i pumpen som måste var 100% vatten tät tror jag kan skapa mer problem.
Har ingen aning om hur den pumpdelen ser ut, inte min brunn, bara haft lite telefonsupport med en bekant som fått ett skitproblem.
Att byta sladd i pumpen som måste var 100% vatten tät tror jag kan skapa mer problem.
Har ingen aning om hur den pumpdelen ser ut, inte min brunn, bara haft lite telefonsupport med en bekant som fått ett skitproblem.
Är det en "riktig" pump går det att byta kabeln, på dom jag skruvat med satt det en förskruvning med flera o-ringar i så det var inget problem att byta ut kabeln mot en ny gummikabel.
-
Jag har skarvat en Grundfos djupvattenpump med deras orginalskarvmateriel, där skarven sitter 90 meter under vattenytan. Gummikabel från pumpen och gummikabel upp till ytan.
I princip så krimpade man ihop ledarna med hjälp av en oissolerad skarvhylsa, lade sedan över smältlim i tejpform och sedan en krympslangshylsa över alltihopa )individuellt för varje ledare) sedan mera smältlimstejp sedan krympslang över alltihopa (förskjutna skarvar på varje ledare till sist ytterligare ett lager smältlimstejp och krympslang som täckte alltihopa.
Jo jag tror att metoden är alldeles utmärkt, det har iallafall funkat i drygt 15 år nu.
I princip så krimpade man ihop ledarna med hjälp av en oissolerad skarvhylsa, lade sedan över smältlim i tejpform och sedan en krympslangshylsa över alltihopa )individuellt för varje ledare) sedan mera smältlimstejp sedan krympslang över alltihopa (förskjutna skarvar på varje ledare till sist ytterligare ett lager smältlimstejp och krympslang som täckte alltihopa.
Jo jag tror att metoden är alldeles utmärkt, det har iallafall funkat i drygt 15 år nu.
Vilken typ av dosa bör man då använda?Miramithe skrev:Då får man ta en korrekt skarv, egentligen dosa av...
Det brukar vara vanligt att sätta ett IP-klassat uttag i brunnen ovanför avriningsvivån.
Det kommer underlätta när pumpen behöver repareras/bytas.
Det kommer underlätta när pumpen behöver repareras/bytas.
Skulle aldrig sätta ett uttag i en pumpgrop.
En helst oskarvad gummikabel från pumpen kopplad till en rund aluminiumdosa med riktig tätning med dragavlastning är nog det mest hållbara.
En helst oskarvad gummikabel från pumpen kopplad till en rund aluminiumdosa med riktig tätning med dragavlastning är nog det mest hållbara.
Köper du en färdig pumpgrop från t.ex. Flygt http://www.xylemwatersolutions.com/scs/ ... %C3%96.pdf så kan all elektronik sitta i toppen på pumpgropen ink. uttag.
Så länge det sitter monterat ovanför breddningen för pumpgropen så kommer ju inte avloppsvattnet komma åt varken uttag eller kapslingar.
Och man brukar aldrig använda aluminium i avlopp, enbart plast, rostfritt och syrafast.
Så länge det sitter monterat ovanför breddningen för pumpgropen så kommer ju inte avloppsvattnet komma åt varken uttag eller kapslingar.
Och man brukar aldrig använda aluminium i avlopp, enbart plast, rostfritt och syrafast.
Senast redigerad av konig7070 28 november 2014, 20:49:17, redigerad totalt 1 gång.
- BallInPlay
- Kontakt:
Gummikabel kan visst vara fast förlagd då om man tex fast anslutit den i anslutningsdosa ?
Skarven på bilden tycker jag är ok, en pumpgrop/brunn anses som en fast installation.
Skarven på bilden tycker jag är ok, en pumpgrop/brunn anses som en fast installation.