Klas-Kenny skrev:Al_Bundy skrev:Du gillar verkligen att kasta skit på min kod utan ens har sett den

Då får du väl ta och visa upp lite kod då, så folk slipper sitta och gissa..
Miramithe skrev:Fullt förståeligt när icecap flera ggr försökt hjälpa och påpekat fel som du avfärdar eller skiter helt i. Skit ska skit ha heter det.
Han säger bara "Dålig programmering". Hade jag varit lärare så hade det blivit ett IG direkt på en sådan kommentar.
Icecap skrev:
Al: nej, det gör jag inte!
Och det behövs ju inte, du klarar det helt själv, gång efter gång!
Du har fått råd, du avfärder dom och du hade två möjligheter till varför fenomenet uppstår. Du förkastar den ena orsak, alltså kvarstår det bara den andra, så enkelt är det!
Och mina råd är inte för skoj skull, de är baserat på många års erfarenhet i alla möjliga tänkbara sammanhang.
Men du vet ju bättre än alla andra - i vanlig ordning - och då är det ju konstigt att du väldigt ofta inte förstår vad som går fel, inte kan analysera dig fram till det och samtidig vägrar ta råd och lära dig.
I de senaste par dagar haf jag suttit med kommunikation över serielänk - och det har varit en del knas på vägen. Men jag har löst dom steg för steg, analyserat vad som gick och inte gick och nu anser jag att den krypterade kommunikation jag har mellan 5 trådlösa enheter är på god gång. Och ja, det tar tid, det har tagit tid att planera protokollet, krypteringen, hur värden ska överföras osv. men då det jobb var klart var resten ganska enkelt.
Men om du får värdet 47 utan någon specifik orsak är det antingen fel på hårdvaran eller på programmet. Motbevisa det gärna, jag skulle uppskatta att lära något nytt.
Men om ditt "försvar" är att klaga på att jag påpekar det självklara ställer du dig själv i ett riktigt dåligt ljus.
Om du tar och kollar denna kod-del.
PC:n skickar en sträng som ser ut t.ex. "344;345;563;35;34;" och koden delar upp detta till olika delar. Men PC:n vill veta om processorn har fått rätt kod så processorn skickar tillbaka "344;345;563;35;34;" men istället blir det bara....47. Vi har haft en lärare som har hittat på vårt projekt och även han (mycket erfaren PIC-programmerare) förstår inte heller. Han tror att det har något med buffert att göra. Men att det fungerar många gånger förutom fåtal så står han även med frågetecken.
Kod: Markera allt
static void get_values_from_flik_5()
{
int a = 0;
String text;
while (a == 0)
{
if(Serial.available() > 0)
{
text = Serial.readString();
int firstcolon = text.indexOf(';');
int secondcolon = text.indexOf(';', firstcolon+1);