Försöker desperat hitta någon som saluför germaniumdioder av typen 1N34A eller motsvarande. Tänkte ge mig på att bygga en enkel kristallradio och de flesta instruktioner jag finner använder den typen av diod. All information om återförsäljare som jag hittar verkar vara utdaterad. Vart kan det finnas? Skulle även behöva komma över en piezo hörlur med hög impedans, men det är ett något senare problem...
edit:
hittade 1N60 på conrad.se (http://www.conrad.se/?websale8=conrad-s ... =n6EdDybzk). går den att använda tro? hur kinkigt är det??
1N34A germanium diod
Re: 1N34A germanium diod
http://www.ecotec-online.se/ har germaniumdioder.
Titta under elektronikkomponenter -> halvledare -> dioder -> germanium
så finns det stort urval av dioder som passar kristallmottagare.
Vilken typ du väljer är inte kritiskt.
Titta under elektronikkomponenter -> halvledare -> dioder -> germanium
så finns det stort urval av dioder som passar kristallmottagare.
Vilken typ du väljer är inte kritiskt.
Toppen! Tack för tipset YD1150! Har du beställt från ecotec? Vet du något om leveranstiden?
Såg att dioderna fanns på e-bay med men kunde inte hitta någon säljare i närheten. Behöver dem som sagt ganska raskt så en kina-leverans på 5 veckor hinner jag inte vänta på
Såg att dioderna fanns på e-bay med men kunde inte hitta någon säljare i närheten. Behöver dem som sagt ganska raskt så en kina-leverans på 5 veckor hinner jag inte vänta på

Har jag inte helt fel så är han pensionär i 80-årsåldern som har "ecotec", han borde leverera rätt fort.
Några dagar leveranstid gissar jag på men definitivt inga fem veckor. Delarna verkar komma från Luxors (Motala) nedlagda verksamhet (Radio/TV-tillverkning).
Några dagar leveranstid gissar jag på men definitivt inga fem veckor. Delarna verkar komma från Luxors (Motala) nedlagda verksamhet (Radio/TV-tillverkning).
Har lagt beställningen nu. Helt otroligt, fick svar på mina frågor från ecotec på en lördag!