Hej!
Jag vill börja med att jag är totalt kass på detta och vädjar till hjälp
Det är en uv lampa optimax 3000 för läcksökning av AC system det handlar som troligen blivit felkopplad +<=> - då den kopplas på bilbatteriet
Vid första överblicket såg man en sprängd kondis som jag bytte utt med en likadan 100uF 25v men utan framgång bifogar lite bilder så ni lättare kan förstå
får konstiga mätverde men som sagt är kass på det så inte
Tack på förhand!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dioden som du skrivit "34 Ohm" på, vad mäter du om du vänder på mätkablarna? Alltså, skifta den röda och den svarta multimeterkabeln och mät den från båda håll.
Sen har du skrivit "0 Ohm" på ett motstånd. Menar du att multimetern visade 0, eller visade den "OL" eller något annat?
EDIT: Tänkte precis nämna det nedan talare precis gjorde. Kan också trycka på att mätningarna ska göras med urkopplad spännning!
Senast redigerad av Magnus_K 18 november 2014, 21:53:51, redigerad totalt 1 gång.
dioden visar 34 ohm från båda håll och om man tar diodtestaren så spärrar den inte på kretskortet men om man löddar av den så spärrar den som den skall
Multimetern visar 0,02 ohm inte OL
sen om man mäter melan plusmatningen och framdelen där det ska vara så jordar den där.
Misstag gjördes så klart spänningen var på
Senast redigerad av maybach_ 18 november 2014, 22:05:33, redigerad totalt 1 gång.
Fläckarna på IC-kretsen (saken med 2x4 ben) - är det sprickor i själva plasten eller är det bara lack, smuts, fett, färg.
är denna spräckt så är kretsen förstörd och risken är att din UV-lysdiod också är knäckt... och då är det inte mycket av värde kvar...
idiotiskt att man inte sätter antingen en seriediod som hindrar strömmen att gå baklänges eller eller en diod som drar säkring om man kopplar fel
en sådan produkt avsedd att kopplas på batteripoler så finns det två sätt att koppla - rätt eller fel - och förr eller senare så kopplar man fel, så är det bara och sådana misstag skall produkten fan i mig hålla för - ett sätt att göra det närmast idiotsäkert (om du köper en ny likadan) är att sätta en likriktarbrygga så att dess plus och minusanslutning kopplas rätt mot lampan och på växelströmssidan dina batterianslutningsklämmor och då kan du koppla som du vill utan att det händer något och lampan lyser i båda lägena - men en sådan lösning kostar väl 3 spänn mer i tillverkningen... ...och så går ju inte produkten sönder av mänskliga misstag och det köps inte hem nya sådana i samma takt...
Det du mäter verkar ok.
Nu när du har dioden borta så kan du nog mäta lite högre resistans genom kondingen som du märkt upp med "33,6 Ohm" också. Om inte så rekommenderar jag att du löder bort ett ben på den också och kollar. ~34Ohm är på tok för lågt, om du ens kan mäta resistans genom den så borde det handla om MegaOhm.
om det är en UV-diod så borde du knappt se något alls.
lite farligt att prova direkt mot ett batteri - oftast vill man har en seriemotstånd för att begränsa strömmen typ 470 Ohm - 1 kOhm - är det inom synlig frekvensområde så behövs det väldigt lite ström för att se om lysdioden fungerar.
om det är 3.0V (Litium-batteri av tex cr123-typ) så har det nog klarat sig då blå och UV- och vita lysdioder vill ha över 3 Volt innan det blir rejäl fjutt i dessa men kan glöda lite grand om det är något lägre spänning.
då kan det löna sig att köpa hem kretsen som tidigare länkat och köp samtidigt en lite likriktarbrygga på 1-2 ampere och bygg in den i lampan så att du kan polvända som du vill senare utan att något går sönder
CR2032 är faktiskt ok för sådana tester - ger inte så mycket ström att det kvaddar lysdioder ens om man försöker och ofta används rätt av utan förkopplingsmotstånd i små nyckelficklampor
Felet kan nästan inte vara så mycket annat än R2 eller IC:n, och mest troligt den senare.
Om lampan repareras eller ny införskaffas så är det en bra idé att montera en vanlig diod någonstans i serie med matningen. Dioden skyddar mot liknande misstag i framtiden eftersom den fungerar som en backventil kan man säga.