Koppla in 400v element. (följdfråga)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
benring

Koppla in 400v element. (följdfråga)

Inlägg av benring »

Hej, jag köpte nya element idag, 400 v, kopplade in ena men bara halva blir varmt.

Trodde inte man kunde koppla fel?

gul-grön är ju jord men sen e det 3 till, svart, blå & brun.

Jag kopplade in godtyckligt (förutom gulgrön).

Vad kan jag koppla fel?

(OBS: Jag vet redan att behörig elektriker skall koppla men nu gör vi så här, blir för kallt om jag ska invänta en sådan.)

MVH / B
Senast redigerad av benring 26 oktober 2005, 19:07:24, redigerad totalt 1 gång.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Har du kollat så att du har spänning på rätt trådar?
Ska elementet ha 3faser? har du 3faser inkopplade?
Mätt och kolla så allt är rätt,
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Mät vilken späning du har mella alla trådar. alla kombinationer. Då kan man komma fram till hur det ligger till.
benring

Inlägg av benring »

ok, fick fart på mätinstrumentet:

jag har 3 faser ur väggen + skyddsjord.

Om jag mäter skyddsjord-annan kabel får jag 230v
Om jag mäter annan kabel-annan-kabel får jag 380 v, hur jag än mäter.

Färger ur väggen är vit, brun och svart. (+ gröngul men den kan vi hoppa över o berätta om kanske?)

Citat:
"Blir radiatorn enbart ljummen och inte varm trots att Ni vrider upp termostatvredet till högsta läge (7).
Kan en säkring gått och radiatorn går enbart på en fas, eller kopplad till fel spänning.
Kontrollera att Ni kopplat brun och blå som fas, gulgrön till jord, svart kabel är enbart för
centralstyrning och skall kopplas till 230v. "
slut citat.

Jag har hela proppar:)

Nu har jag kopplat brun & blå som fas, och svarta på den tredje fasen, då blir den 230 v om den tar jord av gulgrön. På annat vis får den inte jord.

Nollan (blå, ur väggen) är inte med här verkar det som.

/B
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det är ju ett 380V 3-Fas element, det skall kopplas som vilken annan 3-fas maskin som helst. Vit till vit, brun till brun, svart till svart och gulgrön till gulgrön.
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

Du har inte glömt nån knapp märkt I/II ? En del element har en hel/halv effekt knapp nämligen...
benring

Inlägg av benring »

Tekko: Nej, det är jag inte så säker på, titta på denna: http://www.wosab.se/Svenska/termeec.html och på höger sida längst ner har du ett schema.

Sinumerik: Nej, finns inte på denna:)

Nu har jag kopplat som jag tycker det står, ändå blir det inte varmt hela vägen så jag funderar på om det är trasigt. Jag har bytt till element nr 2 nu, samma inkoppling så ser vi om det blir varmt hela vägen:)

/B
benring

Inlägg av benring »

Ja, som sagt, nu ska ni "höra" :lol:

I mitt kök sitter det två element, varav det visar sig att det enas termostat styrde båda elementen.

Det gjorde att när det som styrde var satt till 15C o det nya elementet började bli varmt så slog det av:D

Råkade höra klicket från bimetallen från -75 samtidigt som elementet slog av (indikeringslampan slockna).

Den svarta kabeln behövdes inte.

För övrigt så är väl detta 2 fas - 380 v.

Allt behöver inte kopplas 3-fas bara för att det är 380 v.

EDIT: Element nr 2 blev varmt hela vägen när jag fick reda på ovan.
Element nr 1 verkar fortfarande inte bli varmt, det är en markant gräns mellan varm-kall... så det blir väl reklamation, trist, har haft strul o ens få hem dom.

/B
Senast redigerad av benring 24 oktober 2005, 22:29:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Problemet löst då altså :)

edit: aha okej.. mindre kul då altså. det sitter ingen termostat på nr.1 som drar ner värmen som det gjorde på nr.2 ?
Senast redigerad av Fritzell 24 oktober 2005, 22:38:55, redigerad totalt 2 gånger.
benring

Inlägg av benring »

Japp, löst så långt, bortsätt min "EDIT" ovan :)

/B
benring

Inlägg av benring »

titta på denna: http://www.wosab.se/Svenska/termeec.html och på höger sida längst ner har du ett schema.

Den svarta skall enligt killen på wösab vara till centralstyrning.

Efter ca 10 min av puckade frågor hit o dit så säger han att den svarta kabeln kopplar förbi orginaltermostaten och man kan styra med att bryta faserna.

Detta funkar inte, orginaltermostaten är iaf på.

Jag kan inte se nån vits att ha en kabel som man ska mata(o bryta) me 230v om man ÄNDÅ måste bryta faserna.

Han var väldigt svår att få ur hur det funkar. Kan nån komma med tips?

EDIT: Om jag hade fått bestämma hur den kabeln SKULLE funkat så hade det varit till o sätta termostat på 0, sen när man ger matning på svart så skulle elementet slå på.

Han sa oxå att för att mata den svarta med 230v så skall man koppla in den + nollan, problemet är att det inte FINNS nolla på elementet, eftersom brun+blå är kopplad på fas och enda jorden är skyddsjorden (som visserligen kan räknas som nolla).

Jag frågade HUR man skulle koppla in grejerna, han sa bara "extra givare måste du ha" men det vet jag redan, frågan var hur fasen den jobbade. Detta satt vi som sagt med i 10 min innan jag fick svar, som tydligen var fel.

/B
AMP
EF Sponsor

Inlägg av AMP »

Skulle tro att den blå du koplat till fasen ska vara koplad till nollan.Fas ledare brukar inte var blå utan svart eller brun eller svart vit. Ock sen ska den svart vara ansluten till fasen i stället!
benring

Inlägg av benring »

Nu har jag öppnat en termostat, bara MÅSTE se vart den svarta går.

Den går via lite motstånd o nån ev zener, till triacen.
När jag lägger 230v på denna så ser man att det drar lite ström men elementet förblir kallt.

I övrigt är den troligen uppbygd me en OP, NTC & vridpot. (ser inte vad det står på grejerna men så ser det ut iaf)

/B
benring

Inlägg av benring »

AMP: Har du kollat på schemat jag hänvisar till ovan?

Där står det ordagrant: Koppla brun + blå till FAS. Skyddsjord till skyddsjord.
Svart till 230v. (till styrstemet)

Edit: Menar du då att om jag ska köra styrsystem så ska nollan va nolla, sen svart som fas nr2?

Jag har inte ens nolla ur väggen....

/B
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Du det var lite luddigt skrivet på deras sida,
"Neutral för centralstyrning kopplas till 230V = Svart"
Låter ju nästan som att man ska koppla in nolla på svart, men det känns ju inte bra, men jag tror det är värt att pröva, skulle gissa på termostaten redan har en fas (för det finns ju redan i elementet) så behöver man bara ansluta nolla på svart för att koppla förbi termostaten.
Skriv svar