Att designa en elmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anjomare

Att designa en elmotor

Inlägg av anjomare »

Hej Elektronikforumet

Jag och tre av mina vänner ska tillverka en elmotor från grunden.
Om man har ett givet krav på vad motorn ska klara av, hur bär man sig då åt för att dimensionera motorn så att den uppfyller kraven?
Kravet: "Motorn skall lyfta massan 0,5 kg till höjden 1 m på mindre än 60 s". (Resan ska dock inte ta så kort tid att elmotorn agerar katapult)

Massan sitter fast i ett snöre som fästs i ett "upphissningshjul", tänk bakvänd jojo.

Funderingar:
1. Det finns ju ett gäng varianter av elmotorer. Har ni någon åsikt kring vilken som är lättast/billigast/mest lämplig att tillverka? Modellerna vi är mest intresserade av är en BLDC-motor inside eller outside spin och en Reed switch-motor.
2. I vilken ände börjar man räkna? Är det klokt att helt enkelt bestämma sig för att nå höjden på t ex. 30 s och bestämma att man ska mata på en viss strömstyrka och utifrån det välja magneter och antal varv på spolarna?
3. Vi kommer (antagligen) behöva någon slags växel, typ snäckväxel, från motoraxeln till upphissningshjulet. Hur beräknar man förluster i sådana?

Det är teoretiska beräkningar som ska leda fram till en modell vi ska bygga efter så trial and error funkar inte.

Jag hoppas att den här tråden kan fyllas med goda råd!

Tack på förhand
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Re: Att designa en elmotor

Inlägg av Sverige »

Bild

Generellt kan man säga att outrunner har lägre varvtal (och högre vridmoment) än inrunner.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ska man bygga själv är nog en pannkaksmotor lättare att få till.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Vilka tillverkningsmetoder har du tillgång till? Är det bara "hammare och skruvmejsel" eller är den komplett mekanisk verkstad med tex CNC utrustning?

Om tillverkningsmetoderna är +/- 25% så är beräkningarna inte jätte kritiska, ta dubbelt upp och hoppas på det bästa.

Jag antar att du ska visa upp detta i en skola och om läraren har lite humor så skulle du kunna bygga en 40kg sanslöst komplicerad konstruktion med massor av skrot / trä / kristaller / krimskrams ... och förklara att det är "bränslefri motor" aka evighetsmaskin.

Så döljer du en denna motor på 12mm x 26mm tillsammans med ett batteri inne i maskinen. Förklara högtidligt "att en magisk kristall med kosmisk energi" nu ska starta maskinen ... och se allas häpnad över att den funkar! :tumupp: :wink:

http://www.ebay.com/itm/3V-15RPM-Torque ... 1387435723
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Precis, vilken nivå tänkte ni ligga på tillverkningsmässigt.
Klarar ni av att tillverka denna http://www.instructables.com/id/Make-Yo ... /?ALLSTEPS
eller denna http://www.wikihow.com/Build-a-Simple-Electric-Motor
anjomare

Inlägg av anjomare »

Kul med svar! Tack!

Tydligt är att jag missade att beskriva vår händighet och vad vi har tillgång till i verkstadsväg.
Händigheten är relativt god tycker jag. Jag har jobbat som elektronikmontör några år och har lött och skruvat och fixat en hel del i lådor och kontakter. Tyvärr har vi inte full tillgång till en ordentlig mekanisk verkstad men jag tror att vi skulle kunna få någon del eller två tillverkade på beställning av en bekant. I övrigt är det en hyggligt välutrustad snickarbod som gäller. I materialväg har vi ingenting. Vi ansvarar själva för att skaffa fram och betala för eller tigga oss till delarna vi behöver.

danei: Jag har aldrig hört talas om pannkaksmotorer förut. Lyckas inte googla mig till ett överflöd av info heller. Har du något att dela med dig av?

netrunner: Det ska visas upp i skolan ja. Jag gillar idén och skulle le brett vid presentationen men jag misstänker att de goda professorerna på KTH inte uppskattar sådana upptåg. :(

konig7070: Vi landar nog någonstans på mitten där.

Är jag helt ute och cyklar om jag påstår att det krävs en effekt på ungefär 0,16W för att utföra lyftet på 30 s? Kan man hoppas på en verkningsgrad på 50%? Kan man tänka sig att en snäckväxel käkar ytterligare 75%? Låter det rimligt att en motor som utvecklar, lite (ganska mycket) avrundat, 1,5W kan utföra lyftet?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det finns en tråd om det. http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =2&t=59998
Annars får man bra mycket mer träffar på engelska. Testa att söka på "pancake motor diy"
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

0.16W är rätt för att lyfta med 5N 1m på 30s.
xxargs

Inlägg av xxargs »

vill man kika på pannkaksmotorer så hade gamla 5-1/4" floppydisk och även många 3-1/2" floppydisk sådana och klarar effektkravet med marginal. troligen är motorn till en CD/DVD-spelare för en laptop också en pannkaksmotor med optimerat för mycket högre varvtal och därmed mindre moment

men jag gissa att ni också har krav på att beräkningsmässigt med F=BIL etc. också förklarar hur ni kommit fram till slutsatsen varför motorn är som den är.
Skriv svar