Reparation av Otari/Radar II digitalinpelare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Peter L.

Reparation av Otari/Radar II digitalinpelare

Inlägg av Peter L. »

Jag sitter för närvarande på hela tre stycken luxuösa 24 bitars digitalinspelare vid namn Otari/ Radar II, som numera nandhas av IZ koncernern i Kanada och till viss del i England. Dessvärre har den ena efter den andra av dessa maskiner slutat fungera, antagligen på grund av att någon viktig komponent tagit stryk efter många års slitage. Så eftersom jag saknar den teckniksa kompetens som krävs, så får jag antingen åka till skroten med dessa maskiner vilka, vilka för 15 år sedan kostade nästan 250.000 kr på marknaden, mest p g a de 24 AD/DA omvandlare som varje apparat är utrustad med och som håller en skyhög prestanda, men även p g a att denna modell anses vara det närmaste man kan komma till analog-inspelning (alltså bandspelare) plus mixer, etc. Och eftersom det blir aldelels på tok för dyrt att skicka apparaterna till Kanada eller England så ser jag ingen annan lösning än att mer eller mindre skänka bort dom till någon på forumet som är händig med sådana här prylar.
Idag införskaffar jag mig ännu en dylik maskin för den nätta summan av 14.000 Riksdaler, vilket är ungefär vad dom kostar idag om man finner en inom vårt eget land (vilket ej är så sannolikt längre). Så självklart, ifall att det går att plocka ihop, exempelvis, en fungerande Otari/ Radar II av dom tre som nu bara kommer att bli liggandes, så är det ju inte omöjligt att sälja detta objekt vidare.
Alltså, med andra ord, finns det någon som är villig att pröva mecka med dessa apparater, så kontakta mig antingen här eller på inthelabyrinth@swipnet.se :)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Reparation av Otari/Radar II digitalinpelare

Inlägg av LaRdA »

På vilket sätt har den slutat fungera?
Är det något mekaniskt eller är det elektriskt?
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Spännande utrustning!
Är ingen annan spekulant så tar jag gärna emot en maskin (eller flera), synd om de ska behöva hamna på återvinningen.
largasso

Inlägg av largasso »

Skulle absolut också kunna tänka mej en !
Finns lite meckartid över.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Ställer mig i kö för den tredje.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det borde finnas någon gammal servicetekniker på radion/SVT eller på deras gamla svenska återförsäljare som klarar detta. Kolla med POL-teknik och Bengt Adlén i Stockholm, de borde veta om inte de kan ta det.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Vad hände med detta?
Peter L.

Inlägg av Peter L. »

Jo, en kille bosatt norr om Gävle ska försöka få igång en av mina Radar så får vi se. Går det så går det, annars kan ju uppgiften lejas ut till någon annan intresserad längre fram.
Skriv svar