220v till 110v 850w

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rejder

220v till 110v 850w

Inlägg av rejder »

Hej
trevligt forum :) .
Googlade runt efter en omvandlare 220-110 850w när jag hittade erat forum.
Har läst runt lite och fans mycket intressant att läsa även om mycket är rena grekiskan för mig :)..

Det är så att jag har massa prylar från usa och försöker hitta en bra omvandlare från 220-110 850w
Det ända jag hittar över 300w är från usa och det känns ju dumt att köpa en pryl för 50usd och betala en frakt på 100usd.
Sen nämner även företagen i usa att man inte bör använda deras omvandlare för prylar som har värmeelement och det har en del av mina prylar.
Någon som kan förklara varför dom inte rekommenderar det för prylar med värmeelement

Finns det att köpa i Sverige?
Är det jätte svårt att bygga en själv ( jag är inte bra på el grejer) men har ett stort intresse för det.

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
Icecap

Re: 220v till 110v 850w

Inlägg av Icecap »

Amerikanske grejer till 110V brukar bli bra mycket dyrare när man ska spänningsomformaren med! Såklart finns de att köpa - priserna är dock inte trevliga.

En 900VA kan t.ex. vara 56-267-42 till modiga 4208:- + moms. Jag hoppas att dina amerikanska prylar har varit väldigt billiga...

Det finns en del saker som har med skillnad i nätfrekvens att göra, det är inte viktigt för alla saker men för en del. Så generellt är det så att om det är en pryl som kan gå att få till europeiska spänningar ska man köpa det, oavsett om det är dyrare.
rejder

Inlägg av rejder »

tack icecap för ett snabbt svar. skickade ett Pm då jag inte är säker på vilka länkar man får posta
xxargs

Inlägg av xxargs »

Som redan sagt så har grejor med värmeelement ingen känslighet om de matas med 50 eller 60 Hz - däremot väldig känsliga och blir farliga om man matar 230V på en 110V apparat - dom har heller ingen elektrisk isolering värt namnet på sina prylar och i europeiska ögon så är de mer eller mindre livsfarliga i det avseendet...

Somliga amerikanska grejor med switchare invändigt så går dessa ofta koppla om mellan 110 och 230 Volt genom en omkopplare eller ta bort eller flytta en sladd på ett visst ställe i nätaggregaten - för sanningen är att man spänningsdubblar 110 Volt till 220 Volt med en spänningsdubblarkoppling när man kör 110 Volt i allra flesta fallen i switchade nätaggregat - dock det blir inge bra om man kör på en 110V kopplad dito switchad med 230 Volt, i bästa fall smäller en säkring eller så blir det en rökpoff när de interna grejorna får en bit över 400 Volt över sig...

Saker som kan vara känsliga är saker som har elmotorer eller transformatorer (tex stereoutrustning) - är det en ren USA-produkt och inte av internationell typ (som är gjort i japan eller liknande där dom har 110V 50 Hz på sina håll) så kan de lätt gå varma fast man har rätt spänningen på 110 Volt och det beror på att vid 50 Hz så mättas järnkärnorna då man har snålat in på detta när det bara är tänkt för 60 Hz marknad - och då fungerar det inte med en transformator från 230 -> 110 Volt då en transformator ändrar inte frekvensen - för sådan måste man ha växelomriktare och då pratar vi om helt andra pengar än trafon på Elfa för nära 5 papp...

som sagt - köp europeiska grejor klassade för 230V och 50 Hz när det går då spänningarna man har i USA är rent ut sagt en jäkla pina att hantera om man inte bor just där...
rejder

Inlägg av rejder »

tack för snabba och informativa svar.
postar in Pm mellan mig och icecap så kanske andra kan hitta svar på samma fråga

Tack för ett snabbt svar.
jag har fått grejerna det är bland annat ljudanläggning, köksprylar(en stor mackgrill mm)
det jag hittade som billigt alternativ för omvandlare från usa var denna http://www.220converters.com/store/p/38 ... -110v.html något du tror att man kan lita på ?

Ta allt sånt i tråden, då kan fler få den information. Men personligt tycker jag att den ser mycket liten ut för att vara en 1kW transformator, jag har mycket svårt att tro att den klarar 800W kontinuerlig drift.

Den väger 16 pound = 7,3kg, den jag länkade till väger 12 kg. Och vikten är en direkt följd av effekten som kan överföras. Så den du länkar till är med 1kW Toppeffekt och nog runt 500W kontinuerlig effekt. Leta vidare alltså.

nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Leta i England!

Dom har några regler som inte tillåter 240 volt på byggena så 110 volts transformatorer är dussinvara.

Inom EU = Ingen svensk moms och tull.

Ett exempel:
2250 VA för 68 pund
http://www.axminster.co.uk/110v-site-transformers

Du får byta kontakter själv :)

edit : 1125 VA kontinuerligt

edit2:

http://www.screwfix.com/p/portable-tran ... 3kva/84144
1500VA kontinuerligt för 64 pund :)
Senast redigerad av nifelheim 12 november 2014, 23:24:56, redigerad totalt 1 gång.
xxargs

Inlägg av xxargs »

kolla att transformatorn från USA klarar 50 Hz, om den bara är angiven för 60 Hz det kan vara en förklaring till den lägre vikten - likaså kolla om den är dubbelisolerad eller om den är sparkopplad - sparkopplad (en sådan är alltid mycket lättare då det bara är en enkel lindning med avtapp) får du inte använda här i Sverige då beroende på hur du vänder stickproppen så kan man få 230 Volt en av 110-volt tåtarna och därmed också risk på USA-grejorna och dom har inte isolering i chassi mm. som pallar för detta - det är liksom inte S-märkt eller D-märkt...

Och nu pratar du plötsligt om stereo... inte bra om det inte är en för internationell marknad tillverkad pryl och det blir att kolla transformatortemperaturen _i_ stereon regelbundet de första 6 timmarna om du matar på med 50 Hz, sedan kan dess resevoarkondingar vara i minsta laget om du tänker spela högt mycket och länge...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vad trevligt att kunskapen om att britterna kör 110V sprider sig! :tumupp:

Här ska man iofs komma ihåg att dessa ofta är specade för 240V in medan vi har 230V, vilket gör att man nog får drygt 105V ut. USA kör ju 120V så det blir alltså bara 87% av specad USA-spänning. Å andra sidan används samma kontakter o.s.v. även till 110V och 100V, så med lite tur så är prylarna specade att fungera vid 105V.

P.S. om man köper en sån brittisk trafo så är det nog en bra idé att köpa någon/några sånadär gula CEE-stickproppar så att man slipper bygga om själva trafon. Däremot är det väl enkelt att byta stickproppen eftersom den sitter på en vanlig kabel. OBS att britterna bytt till moderna färger ganska nyligen, så det kan vara läge att kolla vilken pinne som är skyddsjord i den gamla stickproppen när man byter, så att man är helt säker på att det blir rätt.
Skriv svar