återanvända eon 100koll?
- frownlayer
återanvända eon 100koll?
Jag avslutade idag mitt 100koll från eon. detta är den senare modellen med wifi. är det någon som vet om man kan göra så man får lokal loggning istället för att gå via eon?
Re: återanvända eon 100koll?
Med den gamla 100koll var det i alla fall så, där gick de klart och tydligt ut med att man får behålla den. Dock försvinner ju mycket funktionalitet eftersom de i det fallet hade installerat en egen mjukvara som gör att man inte kan få ut data på serieporten.
Jag vet inte exakt hur WiFi-versionen fungerar, men det kanske funkar med DNS-spoofing. Men troligen kör den https mot servern och då behöver man lägga in sitt cert i burken...
Jag vet inte exakt hur WiFi-versionen fungerar, men det kanske funkar med DNS-spoofing. Men troligen kör den https mot servern och då behöver man lägga in sitt cert i burken...
Det där är den gamla, tror inte den nya ser likadan ut.
Och med den där så är det ju inte den där man vill hacka, det är inomhusenheten kan vill hacka (eftersom den har stöd för upp till mätpluggar utöver den där lysdiodavläsaren för elmätaren). I dagsläget så indikerar den ju effekt och förbrukning senaste dygnet, senaste veckan och senaste 30 dagarna. Men man vill ju gärna få ut data så man kan plotta kurvor.
Men nu blev det lite trådkapning, det är alltså INTE den där modellen som TS frågar om utan en som har WiFi (och ansluter via ens WiFi och internet till Eons server där man med en app kan läsa av data).
Och med den där så är det ju inte den där man vill hacka, det är inomhusenheten kan vill hacka (eftersom den har stöd för upp till mätpluggar utöver den där lysdiodavläsaren för elmätaren). I dagsläget så indikerar den ju effekt och förbrukning senaste dygnet, senaste veckan och senaste 30 dagarna. Men man vill ju gärna få ut data så man kan plotta kurvor.
Men nu blev det lite trådkapning, det är alltså INTE den där modellen som TS frågar om utan en som har WiFi (och ansluter via ens WiFi och internet till Eons server där man med en app kan läsa av data).
- frownlayer
De svarade att antingen kan jag spara eller lämna den på återvinning. Så den är min. Jag ska öppna den och ta lite kort. Så får vi se vad vi kan komma på. Om min kunnskap inte räcker till så kanske någon annan kan ta över.
- frownlayer
här kommer lite bilder. någon som har en idè?
I mitten på första bilden så sitter J1. kan det vara någon slags port som man kan koppla in sig i kanske?
I mitten på första bilden så sitter J1. kan det vara någon slags port som man kan koppla in sig i kanske?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Radiomodul: GS1011M Datasheet
https://s3.amazonaws.com/site_support/u ... ev_1_6.pdf
RF Frequency range: 2412 - 2497 MHz
Radio bit rate: 1 - 11 Mbit/s (channel 14 max is 2 Mbit/s)
Output power (average): 18 dBm
Receive Sensitivity at antenna port 100-byte packet
-83 dBm 11 Mbit/s CCK, 8% PER
-86 dBm 5.5 Mbit/s CCK, 8% PER
-90 dBm 2 Mbit/s QPSK, 8% PER
-92 dBm 1 Mbit/s BPSK, 8% PER
Aktuellt gränssnitt är väl I2S eller UART. Processorn är en ARM7.
I övrigt så läs av den exakta beteckningen på U5 och U3.
https://s3.amazonaws.com/site_support/u ... ev_1_6.pdf
RF Frequency range: 2412 - 2497 MHz
Radio bit rate: 1 - 11 Mbit/s (channel 14 max is 2 Mbit/s)
Output power (average): 18 dBm
Receive Sensitivity at antenna port 100-byte packet
-83 dBm 11 Mbit/s CCK, 8% PER
-86 dBm 5.5 Mbit/s CCK, 8% PER
-90 dBm 2 Mbit/s QPSK, 8% PER
-92 dBm 1 Mbit/s BPSK, 8% PER
Aktuellt gränssnitt är väl I2S eller UART. Processorn är en ARM7.
I övrigt så läs av den exakta beteckningen på U5 och U3.
Senast redigerad av qx5 12 november 2014, 21:54:10, redigerad totalt 1 gång.
Och följ banorna från J1 och se vart de tar vägen. Det KAN vara en SPI-kontakt eller en serieport, men det går att lista ut om man ser vart stiften tar vägen.
- frownlayer
det går att köra en reset på den, och sedan ansluta sig till den via wifi. sedan är det meningen att man via 100koll-appen ska lägga in sin AP. jag har försökt att luska ut hur denna kopplar upp sig mot min ap. men jag får inte ut något. den svarar inte som jag vill. någon som har ett förslag?
Man kan ju styra väggdosan från 100koll-appen, vilket då betyder att det borde kunna prata med varandra. vilket betyder att de borde välja en normal port som är öppen. t.ex 80.
Man kan ju styra väggdosan från 100koll-appen, vilket då betyder att det borde kunna prata med varandra. vilket betyder att de borde välja en normal port som är öppen. t.ex 80.
Om 100koll enheten är en wlan-klient och din telefon sannolikt också är klient. Hur kopplar de ihop sig?
Annars borde det väl gå att sätta upp en särskild AP för 100koll enheten och ansluta till en separat PC där man kör wireshark eller liknande?
Annars borde det väl gå att sätta upp en särskild AP för 100koll enheten och ansluta till en separat PC där man kör wireshark eller liknande?
- frownlayer
man kopplar upp plattan direkt mot det optiska ögat. så man får nog koppla upp en dator mot det optiska ögat och sedan plattan mot datorn.
efter det kör man en installation av det optiska ögat, och då ser man på datorn vilka data som förs mellan plattan och det optiska ögat. efter det kan man analysera vilka portar som används och även hur man ansluter sig till det optiska ögat. får se vad jag hinner med att sätta upp ikväll.
efter det kör man en installation av det optiska ögat, och då ser man på datorn vilka data som förs mellan plattan och det optiska ögat. efter det kan man analysera vilka portar som används och även hur man ansluter sig till det optiska ögat. får se vad jag hinner med att sätta upp ikväll.
- frownlayer
verkar som att jag kört in i en återvändsgränd. det "optiska ögat" kopplar automatiskt ner sig efter ca 10sek. detta gör att jag nu varken kan nyinstallera eller modifiera om den.
- Electricguy
Jag har pillat isär den vi hade hemma med. Har tafsat runt lite med serieterminal på diverse paddar och hål på kortet, men utan någon vidare lycka. Men man kanske skulle lägga ner lite mer energi på den.. Sensordata hade ju varit kul att få ut. Eller Att modda "smartpluggen" och styra den med eget interface. Den har en dedikerad IC i sig som mäter spänning, ström och effekt. Så det skulle nog gå att göra något roligt med den.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Den tid man ska hålla inne knappen för att resetta stämmer inte i manualen. Det kan vara upp till en halv minut sa de på supporten när min lade av och jag inte fick igång den igen.