Xenon ibland tänds inte alla lampor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Perkla

Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av Perkla »

För många år sen köpte jag 35watts xenon och monterade i mina 3 Bosch big knick blue, det visade sig att ibland så tändes inte alla, ibland bara en som tändes och ibland kanske två som tändes och ibland alla tre, nu har det gått några år och jag har investerat i nytt 55watts Xenon och även utökat arsenalen med två Bosch Big knick blue till, så nu är det totalt 5 med 55watt i, allt el är nytt förutom reläet som är det samma, balasterna och kablarna är nya åxå, nu är det så att samma fel kan uppstå även nu, ibland en eller två som inte tänds, stänger jag av och sätter på helljuset igen direkt så kan alla tändas om jag har tur.

Vad beror detta fenomen på ? Borde jag ha ett relä för varje lampa kanske och en ström kabel till varje enskild balast, på så sätt kanske strömmen hålls stabilare hela tiden ?

Vad tror ni.. som kan mycket mer än mig :D:D:D

Blev ju jävligt stor skillnad på 55watt istället för tidigare 35watt iaf

Bild
Tekko

Re: Xenon ibland tänds inte alla lampor

Inlägg av Tekko »

Kinesiska skitlysen är svaret...
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Skulle nog inte kalla det skit direkt men jätte kvalité lär det inte vara, känner några som har bättre kvalité än jag som har samma fenomen...

Dessutom lär väl det mesta inom rimliga priser idag vara tillverkat i kina i vilket fall som helst.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

ett relä för varje lampa kanske och en ström kabel till varje enskild balast
Kan aldrig skada att förekomma spänningsfall.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja men kanske en bra idé att börja med att sätta ett relä för varje lampa o se om det blir bättre, så är man ju garderad där iaf, ska se vad jag kan köpa billiga relän nånstans :D
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

köpa billiga
Köp riktiga grejer nu ;)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag ska se vad jag hittar.. lär inte bli några hundrakronors relä iaf.. då blir det ingen 3040 CNC... o det blir ju trist.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Undra om det kan bero på att när alla fem tänder så suckar spänningen. Att förstärka spänningsmatningen vore prioriterat i mitt fall. Så kort och tjock kabel som möjligt mellan batteri och relä. Vad har du för längder och tjocklek idag?

Om det inte hjälper att förstärka tillförseln så vore det kul att försöka att sektionera så att alla lampor inte tänds samtidigt. Om du tänder 3 först och sedan de andra två, eller också 2, 2, 1. Fast 3 + 2 borde räcka. Har ingen aning om ifall det skulle hjälpa. Mitt resonemang bygger på att xenon behöver så mycket ström när de tänder att de gör att spänningen sviktar. Har dock aldrig hört att detta skulle vara något problem tidigare så jag är inte det minsta upplyst om ifall det kan vara så.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

baserat på egna erfarenheter så skulle jag säga att det är spänningsfall som gör det. Hur långa är kablarna? Vilken Area på dom? Hur ser jordpunkten ut? klarar dom strömmarna?
Vanliga 35W xenon brukar dra 10A vid start, om det inte är nyare ballaster som drar mindre om det nu är 5 st 55W som ska starta så drar det ju lite, kolla på ballasten med startström, de kan ligga på typ 17,5A om jag inte minns fel. 17,5x5= 87,5A Vilket är rätt stor ström. även om de bara drar 10A vid start är ju det 50A och det är ju rätt mycket det med. Så kolla över kablar och kolla även om du ska ha fler reläer. de brukar ju bara vara på 30A.
Joe

Inlägg av Joe »

Mina 3 kinesiska "fastbright" skitlysen på 55W vardera tänder varje gång och har överlevt ett år nu.
För dom pengarna är jag mycket nöjd!

Har två 6mm2 till ballasterna, plus och minus. Ett 30A relä med säkring och kortast möjliga kabeldragning mellan batteri-relä-ballaster.
Tänkte köpa en sån här men det har inte behövts.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Miramithe skrev:baserat på egna erfarenheter så skulle jag säga att det är spänningsfall som gör det. Hur långa är kablarna? Vilken Area på dom? Hur ser jordpunkten ut? klarar dom strömmarna?
Vanliga 35W xenon brukar dra 10A vid start, om det inte är nyare ballaster som drar mindre om det nu är 5 st 55W som ska starta så drar det ju lite, kolla på ballasten med startström, de kan ligga på typ 17,5A om jag inte minns fel. 17,5x5= 87,5A Vilket är rätt stor ström. även om de bara drar 10A vid start är ju det 50A och det är ju rätt mycket det med. Så kolla över kablar och kolla även om du ska ha fler reläer. de brukar ju bara vara på 30A.
Kablarna är inte direkt jätte tunna, borde inte bero på det, jordkablar är bra jordade, kabel från batteri till relä är åxå relativt grov.. så här står det på balasten..

Bild
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Joe skrev:Mina 3 kinesiska "fastbright" skitlysen på 55W vardera tänder varje gång och har överlevt ett år nu.
För dom pengarna är jag mycket nöjd!

Har två 6mm2 till ballasterna, plus och minus. Ett 30A relä med säkring och kortast möjliga kabeldragning mellan batteri-relä-ballaster.
Tänkte köpa en sån här men det har inte behövts.

Hade en V70 D5 som jag sålde för nått tag sen, den satt det tre Bosch med Xenon på.. 35watt, nått skit jag köpte från kina, funkade perfekt. Inga som helst problem det heller..

Jasså men jag kanske behöver en sån där förstärkare, borde ju finnas här i sverige åxå.. ?

Jag har lagt märke till att det är mest bara en lampa som ibland inte tänder, har kollat kablarna o allt verkar vara grett..
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

om du testar att tända och alla inte tänder, vänta tills dom kommit upp i temp och slå av och på snabbt och se om alla startar denna gång. för då borde dom som är redan uppe i temp tända på lägre med ström och spänningsfallet blir lägre.
Har du ett relä? Det kanske funkar bättre med 2. och har du ett relä 30A så ska du definitivt byta till 2 st eller ett som klarar det. kolla alla anslutningar och kopplingar, ärgning ger spänningsfall och dålig kontakt.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja när jag sätter igång helljuset o låter det vara på ett tag och sen tvärt stänger av o sätter igång igen, då tänds den eller dom lampor som inte tändes, detta är dock lite svårt att veta när man kör, vilka som tänder o inte alltså.

Dom flesta kablarna är nya på den här bilen, så allt är således grett när det kommer till kopplingar o sånt, ja det sitter ett 30Ah relä just nu..

Borde jag sätta dit ett till o fördela så två går på ena och 3 på det andra ?
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Ja bättre att fördela över 2 relän. Om det tänder när man gör så är det med största sannolikhet att spänningsfallet ställer till det.
Skriv svar