Då var det dags att be den samlade expertisen om lite hjälp igen.
Har plundrat en Velleman VDL508DSL armatur (då jag har tänkt att styra den externt med en dimmer) och har nu kretskort med originalstyrningen över. Tanken är att bygga in (minst en) av dessa i en låda, för styrning av lite pinspots.
Hade varit trevligt (om än onödigt) med indikering med lysdioder för vad som händer på utgångarna. Tittar man på kretskortet så ser det ut att vara förberett för det, och det borde vara en tämligen enkel sak att peta dit 4 lysdioder och ett par motstånd. Eller vad skulle annars D1, D2, D4 & D6 vara för?
KD6497 - Ljusstyrning
KD6497 - Ljusstyrning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: KD6497 - Ljusstyrning
Roade mig med att mixa ihop bilderna, för att enklare försöka spåra alla kopplingar och förstå konstruktionen...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ah, den PIC12C509A som styr de 4 TRIAC har trigströmmen gående genom/förbi dessa LED. Så ja, det ska bara vara att montera rätt komponenter. Det sitter ju ett motstånd över LED-delen, den måste ju såklart bort.
Precis, om man tar D2 som exempel, så blir det ju till att ta bort det "fulmotståndet" som kortsluter R6 och R7, sätter dit lämpliga R6 och R7, samt en lysdiod på D2.
Eller kanske inte... det blir väl bara ett motstånd på R6 eftersom det blir återkoppling annars... dvs bara en pol... eller är jag trött?
Eller kanske inte... det blir väl bara ett motstånd på R6 eftersom det blir återkoppling annars... dvs bara en pol... eller är jag trött?
"Fulmotståndet" kortsluter inget, det begränsar strömmen. Men bort ska det.
Sedan ska R6 & R7 ha lagom värde, R7 leder "extra" ström förbi LED'n så man kan styra strömmen som trigger och strömmen som LED'n får.
Sedan ska R6 & R7 ha lagom värde, R7 leder "extra" ström förbi LED'n så man kan styra strömmen som trigger och strömmen som LED'n får.
Vet att kortsluter inte var en helt korrekt benämning. Det jag menade med "fulmoståndet" (som inte är dokumenterat) är att det i nuvarande position bryggar förbi R6 och R7 enligt det som är tryckt på kretskortet.
Och ja, nu när jag ritar upp det på ett separat papper så ser jag att R7 hamnar parallellt över D2 och att R6 ligger i serie.
Så man borde kunna flytta ner befintligt motstånd till R6, och sedan testa sig fram till ett lämpligt R7 beroende på vilken lysdiod man väljer... För så är det ju redan gjort med R12/R15...
Och ja, nu när jag ritar upp det på ett separat papper så ser jag att R7 hamnar parallellt över D2 och att R6 ligger i serie.
Så man borde kunna flytta ner befintligt motstånd till R6, och sedan testa sig fram till ett lämpligt R7 beroende på vilken lysdiod man väljer... För så är det ju redan gjort med R12/R15...
Det går ju att räkna ut ganska enkelt faktisk. Bara man vet det nuvarande motstånd och Vf på LED'n som ska monteras.