Mäta på elförbrukare
Mäta på elförbrukare
Hej!
Har köpt ett fritids-ställe, och vill nu få ett begrepp om dess olika elförbrukare.
För enfas så tror jag att man kan få ett bra närmevärde genom att koppla in tämligen billiga mätare som exempelvis:
http://www.clasohlson.com/se/Elenergim% ... re/36-4444
Men, hur gör jag med trefas-förbrukare?
Där har jag ju exempelvis
-Vattenpump nere i en (samägd med grannen) borrad brunn
-Utomhusdel till värmepump
För att mäta momentan förbrukning kan jag väl använda en tångamperemeter (givet att jag kommer åt att knipa om enskilda faser..), men jag vill ju
ha integrering över tid som den billiga enfas-mätaren kan ge.
Idéer & tips?
/JS
Har köpt ett fritids-ställe, och vill nu få ett begrepp om dess olika elförbrukare.
För enfas så tror jag att man kan få ett bra närmevärde genom att koppla in tämligen billiga mätare som exempelvis:
Men, hur gör jag med trefas-förbrukare?
Där har jag ju exempelvis
-Vattenpump nere i en (samägd med grannen) borrad brunn
-Utomhusdel till värmepump
För att mäta momentan förbrukning kan jag väl använda en tångamperemeter (givet att jag kommer åt att knipa om enskilda faser..), men jag vill ju
ha integrering över tid som den billiga enfas-mätaren kan ge.
Idéer & tips?
/JS
Re: Mäta på elförbrukare
De lasterna bör vara tämligen blanserade, så om du mäter på en fas bör det bli en tredjedel av lasten. Att mäta bara strömmen kan där emot bli ganska fel.
När det gäller billiga mätare så verkar det finnas både vettiga och kassa i det segmentet.
När det gäller billiga mätare så verkar det finnas både vettiga och kassa i det segmentet.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Vet du hur mycket effekt de drar så kan en vanlig drifttidsmätare ge dig siffror som du kan räkna om till förbrukning.
Jag har haft såna funderingar för VV-beredaren t.ex., men aldrig kommit till skott.
Det går också att köpa begagnade elmätare, nästan alla elnätsägare har ju för några år sen bytt ut elmätare för att få fjärravläsning (eftersom det blev lagkrav på dygnsavläsning eller nåt sånt) och de som togs ner har inte skrotats utan renoverats och säljs begagnade. Lite osäker på var man hittar dem idag, möjligen kan det vara så att de är slutsålda redan.
Finns även nya elmätare som inte kostar skjortan
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... age-p67050
Jag har haft såna funderingar för VV-beredaren t.ex., men aldrig kommit till skott.
Det går också att köpa begagnade elmätare, nästan alla elnätsägare har ju för några år sen bytt ut elmätare för att få fjärravläsning (eftersom det blev lagkrav på dygnsavläsning eller nåt sånt) och de som togs ner har inte skrotats utan renoverats och säljs begagnade. Lite osäker på var man hittar dem idag, möjligen kan det vara så att de är slutsålda redan.
Finns även nya elmätare som inte kostar skjortan
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... age-p67050
När det gäller tex pumpar så kan märklasten avvika ganska mycket från verklig last. Element och varmvattenberedare funkar det ju bra på.
hellre:jstack skrev:Hej!
/JS
http://www.clasohlson.com/se/Elenergim% ... re/36-2897 för 99:-
Det finns trådar om denna här på EF och visat sig ha en riktig energimätarkrets i sig och tål ganska rejält skrynklig ström från switchade nätaggregat, fasförskjuten ström från elmotorer etc. utan att visa så mycket fel, vilket inte kan sägas för de mer flådiga mätarna med stora tydliga displayer eller har trådlös överföring mm. - det är nästan så att att man kan säga att ju snyggare mätaren är och har mer finesser - desto sämre mäter de...
En grundkoll genom att läsa beskrivningar mm. som i många fall kan hämtas ned - är att leta i menyerna efter 'PF' - power factor (som tar både skrynklig ström switchade näraggregat och fasförskjutningsström från elmotorer (dvs PF räknas då som cos(fi) om man vet att det är induktiv last inkopplat som just elmotorer) - finns inte denna så kan du skita i mätaren oavsett hur snygg den är, har trådlöst överföring eller oavsett hur dyr/billig den är och leta vidare på nästa då om mätaren kan redovisa PF så visar den att den har en riktig elmätarkrets i sig och inte stolpskotten till mätkretsar som många tyvärr än idag sålda stickproppsmätare har fortfarande i sig.
---
För 3-fas är det värre då man också hanterar 400 Volt och lämpligen låter man en elektriker installera ny/begagnad 3-fasmätare på de punkter som är aktuellt (du får inte pilla med sådant själv om det är fast installerad utrustning)
Står inget som ger nån ledtråd till hur bra den klarar konstiga strömmar... Ring och fråga dem vad den klarar för crest-faktor?
Står absolut inget om hur den mäter besvärliga strömmar från switchade aggregat, reaktiva strömmar från elmotorer etc., så det kan vara en mycket enkel mätkrets i den liksom att den kan ha en fullödig elmätarkrets.
prova en lysrör med drossel (typ ikeas golv-lysröramapturer med en 'klump') och strömmen bör vara drygt det dubbla mot förbrukad effekt (cos(fi) = 0.38 ungefär). dock är lysrörs angivna effekt lite märklig då den anges bara för själva lysrörets förbrukning - inte vad drosseln förbrukar, så den verkliga förbrukningen är flertal Watt högre än vad själva röret är märkt med.
Prova en energisparlampa eller vit LED-lampa - effekten som mätaren anser förbrukas bör stämma ganska bra med märkningen då effektfaktorn (PF) på sådana lampor kan vara nedåt 0.3 - 0.4. Visar det mycket mer eller mindre än lampans märk-förbrukning så hanterar inte mätaren skrynklig ström från switchade nätaggregat.
Dessutom är den ganska klen - 5 ampere nominellt även om den kan mäta upp till 32 Ampere kortvarigt och bör avsäkras med en 6-Ampere säkring före
Detta är bara en mätare för småförbrukare (typ max för 1 styck 1 kW elelement) och definitivt inte för värmepumpar, värmeelement eller andra grejor som drar över 5 ampere i användning.
prova en lysrör med drossel (typ ikeas golv-lysröramapturer med en 'klump') och strömmen bör vara drygt det dubbla mot förbrukad effekt (cos(fi) = 0.38 ungefär). dock är lysrörs angivna effekt lite märklig då den anges bara för själva lysrörets förbrukning - inte vad drosseln förbrukar, så den verkliga förbrukningen är flertal Watt högre än vad själva röret är märkt med.
Prova en energisparlampa eller vit LED-lampa - effekten som mätaren anser förbrukas bör stämma ganska bra med märkningen då effektfaktorn (PF) på sådana lampor kan vara nedåt 0.3 - 0.4. Visar det mycket mer eller mindre än lampans märk-förbrukning så hanterar inte mätaren skrynklig ström från switchade nätaggregat.
Dessutom är den ganska klen - 5 ampere nominellt även om den kan mäta upp till 32 Ampere kortvarigt och bör avsäkras med en 6-Ampere säkring före
Detta är bara en mätare för småförbrukare (typ max för 1 styck 1 kW elelement) och definitivt inte för värmepumpar, värmeelement eller andra grejor som drar över 5 ampere i användning.
Conrad säljer begnagade elmätare, även trefas, av den gamla sorten med snurrskivor. De är lite stora, men kostar betydligt mindre än elektroniska mätare gör om de skall mäta rätt på alla typer av laster.