Att ersätta aceton
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Att ersätta aceton
Hörde på radion att tokstollar* använder aceton i samband med spiceanvändning eller om det var under tillverkningen. Eftersom jag använde aceton när jag tvättar laminat innan jag stryker på min PCB-layout och efter etsning för att få bort tonern innan borrning och lödning så undrar jag vad man kan ersätta aceton med?
Fungerar t.ex. IpaClean, kemiskt ren isopropanol?
*I mitt tycke är det tokigt att använda droger
Fungerar t.ex. IpaClean, kemiskt ren isopropanol?
*I mitt tycke är det tokigt att använda droger
Re: Att ersätta aceton
Men vänta nu, varför ska du ersätta aceton? Är det för att du tror att det kommer att förbjudas? Eller är det för att det kan användas vid drogtillverkning?
Vet du att man använder bensin vid kokaintillverkning? Hej då bilen!
Jag använder t-sprit för att tvätta mina kort men jag tror knappast att aceton kommer att förbjudas. Iso borde fungera, ibland kan man få skrubba lite mer med alkohole än med aceton och bensinhar jag märkt.
Vet du att man använder bensin vid kokaintillverkning? Hej då bilen!

Jag använder t-sprit för att tvätta mina kort men jag tror knappast att aceton kommer att förbjudas. Iso borde fungera, ibland kan man få skrubba lite mer med alkohole än med aceton och bensinhar jag märkt.
Senast redigerad av dar303 10 november 2014, 16:08:45, redigerad totalt 2 gånger.
Biltema har aceton för 40:- litern.
Jag köpte några burkar extra i somras när ryktet gick att det skulle bli restriktioner.
Nu var det tydligen bara för företag och i stora mängder, men både kassörska och kunder synade mig lite extra när jag staplade burkar på rullbandet.
Tydligen kan aceton användas vid tillverkning av sprängämnen. Och nu även för droger.
Och nej, inget av detta tillverkar jag. Aceton använder jag för rengöring, bl.a. inför plastspackling.
Och dottern fyller på sina små plastflaskor ibland för användning ihop med nagellack.
Jag köpte några burkar extra i somras när ryktet gick att det skulle bli restriktioner.
Nu var det tydligen bara för företag och i stora mängder, men både kassörska och kunder synade mig lite extra när jag staplade burkar på rullbandet.

Tydligen kan aceton användas vid tillverkning av sprängämnen. Och nu även för droger.
Och nej, inget av detta tillverkar jag. Aceton använder jag för rengöring, bl.a. inför plastspackling.
Och dottern fyller på sina små plastflaskor ibland för användning ihop med nagellack.
Jag har hört att terorister använder bensin i brandbomber, så nu undrar jag vad jag kan köra bilen på.
Ärligt talat, vad har det ena med det andra att göra? Varför ska du byta ut aceton för att någon annan använder det till något annat?
Ärligt talat, vad har det ena med det andra att göra? Varför ska du byta ut aceton för att någon annan använder det till något annat?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det tycker jag du ska sätta stopp för och se till att hon får en blandning med olja i för att skona naglarna.för användning ihop med nagellack
Nej, du har fel Nerredanei skrev:Jag har hört att terorister använder bensin i brandbomber, så nu undrar jag vad jag kan köra bilen på.

Jo, det är lite uttorkande och vi har provat med nån droppe rapsolja i och det verkar möjligen vara något bättre.tecno skrev:Det tycker jag du ska sätta stopp för och se till att hon får en blandning med olja i för att skona naglarna.för användning ihop med nagellack
Hur kom jag in i diskussionen??TomasL skrev:Nej, du har fel Nerre :) , de använder Diesel, tillsammans med vanligt konstgödsel. Så i framtiden blir både Trädgårdsgödsel och Diesel licensbelagt.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Aceton är ett sällsynt bra lösningsmedel. Jag skulle närmast ersätta med metyletylketon (som jag tror är en industrikemikalie). Isopropanol funkar också men är inte lika bra lösningsmedel, dock skonsammare mot plaster.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Jag ville bara hitta en ersättare till aceton eftersom jag tycker att det känns olustigt att köpa aceton när det används vid tillverkning av knark och det tas upp i media flera gånger om dagen. Det enda jag var intresserad av var alternativ till aceton, inget annat.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Limma, nej men lösa upp 'plexiglaset' och på det sättet polymerisera ihop 'fogen'.
Skulle aceton förbjudas så skulle alla glasfiber och plastfirmor få klappa igen. Försök tvätta formar och verktyg med nåt annat får ni se vad resultatet skulle bli. Jag köper aceton i jeepdunk av en plastfirma och har absolut inga samvetskval, det har även hänt att jag köpt helfat (vilket just påminner mig om att slänga med dunken nästa gång jag åker och handlar för den blev tom när jag avfärgade och målade om grannens dotters moppe).