ISPprogrammerare för AVRStudio & PonyProg

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Micke_N

ISPprogrammerare för AVRStudio & PonyProg

Inlägg av Micke_N »

Jag har tänkt göra en programmerare och har kollat runt bland gamla trådar men inte lyckats hitta svaren på ett par frågor:
1. Finns det någon enkel parallellportsprogrammerare (typ 4-resistorsvarianten) som stödjer både AVRStudio och PonyProg?
2. Fungerar ISPprogrammeraren på lancos.com med en 74HC244 med AVRStudio, eller finns det någon liknande som gör det?
3. Det verkar som att det är parallellporten som gäller för ISPprogrammerare, finns det enkla varianter för serieporten?

Eftersom jag tänkt göra den själv är (länkar till) kretsscheman o.d. mycket välkomna.

Tack på förhand,
Micke
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Jag skulle satsa på 74HC244 programmeraren (stk200/Kanda). Den är enkel och allt jag har stött på stödjer den. Det finns säkert någon som har eagle-filer till den programmeraren men jag skulle tro att det är enklare att slänga ihop layouten själv. Jag kan tipsa om en dsub med lödkoppar då man kan löda fast dessa direkt på sidan av kortet.
mrhedin
Kontakt:

Inlägg av mrhedin »

Tjena Micke!

Som du antar där så stöds inte 4-resistorvarianten av AVR-Studio, vad jag vet iaf. Jag har bara läst det, inte testat själv.

I och med att serieporten använder andra spänningsnivåer än parallellporten så måste programmeraren vara lite mer trixig för att passa serieporten.

Det finns kretscheman i PonyProg tror jag till och med, här är en fin ritning som är baserad från det.

http://www.ele.tut.fi/~sulat/pony.pdf
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Inga utav dom enkla stöds av AVR-studio.

Finns dock några byggen som stöds. (STK500 kloner)
Men dom är inte enkla. Innehåller µC själv osv.
Micke_N

Inlägg av Micke_N »

Det får nog bli en 244-variant då, jag vill hålla alternativen öppna och testa lite vad gäller mjukvaran. När jag tänker efter tror jag nästan att jag har etsat ett sådant kretskort för typ tre år sen, det får bli en djupdykning i skrivbordslådorna när jag kommer hem från jobbet.

Tack allihop!
Micke_N

Inlägg av Micke_N »

Jag hade alla delar till programmeraren hemma, så nu är den klar att användas. Tyvärr var jag inte så listig när jag gjorde kretskortet, det verkar som jag har gjort en slags hybrid mellan lancos.coms 244:a med STK200/300 pinout och den med SI-Prog pinout (Det fanns säkert en tanke med detta när jag gjorde layouten men nu fattar jag inte någonting...).

Eftersom jag nu måste fixa en adapter för att få något användbart undrar jag vad det är för skillnad mellan 10- och 6-pinnars ISP-pinout, när används de olika varianterna?
Skriv svar