Störning från elnätet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nosslinkire

Störning från elnätet?

Inlägg av nosslinkire »

Hej!

Jag vet inte om jag har kommit rätt, men har ett el-relaterat problem som jag undrar om någon insatt person har idéer om. Min elgitarr tar upp någon sorts oljud som jag för mitt liv inte kan förstå mig på. Elgitarrer tar ju upp en massa brus, från skärmar, lampor etc. Men det här är något annat - ett tickade eller knackade ljud som inte tycks följa samma logik som annat oljud.

Några observationer:

- Problemet tycks existera bara i ett rum (givetvis i det enda rum som jag, av andra skäl, kan använda).
- Om jag skruvar ur proppen för hela rummet tystnar ljudet. Men det hjälper inte att koppla ur all elektronik ur alla uttag.
- Oljudet är helt oberoende av om min utrustning är inkopplad i ett eluttag eller inte. Jag har provat med helt battridrivna saker - samma oljud.
- Till skillnad från vanligt brus och surr reduceras ljudet inte om jag lägger handen på strängarna (och jordar dem). Såvitt jag förstå betyder det att ljudet faktiskt tas upp av mikrofonerna (spole och magnet).

Är det någon som har idéer om orsaken eller tips hur jag kan gå vidare med felsökning?

Tack på förhand,

Erik
ronnylov

Re: Störning från elnätet?

Inlägg av ronnylov »

Elvärme kanske? Typ om värme-elementet slår till och från när det reglerar.
nosslinkire

Inlägg av nosslinkire »

Tack för svar!

Huset har vattenburen fjärrvärme, men vi har golvvärme i badrummet. Det som (jag tror) talar emot är att klicken är snabba och regelbundna, ett par tre i sekunden sådär. Och när jag drar proppen till den så fortsätter oljudet.

Faktum är att jag nu även testade att dra alla proppar förutom den till det problematiska rummet. Problemet kvarstår. En (kanske?) intressant sak är att proppen till studion även går till en "extra" propplåda för bland annat golvvärme på nedervåningens badrum. Men om jag drar de säkringarna fast behåller rummets säkring i kvarstår ljudet.

/Erik
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det låter ju som om ledningarna i rummet fungerar som en antenn för nån ledningsbunden störning. Tänk på att det som för dig låter som klick egentligen kan vara skurar av nån högfrekvent signal (tänk AM-modulering). Eller inte ledningarna, eftersom det verkar försvinna när du skruvar ur proppen så verkar det ju komma via fas in till rummet.

Är det friliggande villa eller? Om det är kedjehus eller liknande så skulle nog jag gissa på grannens WiFi eller trådlösa telefon.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Till skillnad från vanligt brus och surr reduceras ljudet inte om jag lägger handen på strängarna (och jordar dem).
Om du har detta problem är det för dålig skärmning av elektroniken i gitarren. Tycker att du skall kolla detta.
Visserligen verkar störningen vara induktiv, men jag tycker ändå att du skall kolla skärmningen av kablarna i gitarren.

/basisten
SvenW

Inlägg av SvenW »

Elnätet är idag en störsändare av kolossalformat pga alla lågenergilampor och switchade nätaggregat.
Har själv svårigheter att göra känsliga mätningar. Störningarna ligger på 50kHz med övertoner till MHz.
Om just dessa störningar kan ge tickande ljud är svårt att säga.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Inga el-stängselaggregat inom 500m?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Elstängsel ska inte ge flera pulser i sekunden, de får inte komma tätare än 1 Hz enligt standarden.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

En liten batteridriven radio med AM funkar bra för att söka störningar.

Försök tuna in "rent" brus mellan 2 sändare, gå sen runt i lägenheten/huset och försök hitta störningskällan.

Kjelle
nosslinkire

Inlägg av nosslinkire »

Hej allihop, och tack så mycket för input. :tumupp: Jag lägger till allt på min lista över saker att testa. Bättre avskämning i gitarren hjälper nog säkert en del (beställning på kinsesisk koppartejp är skickad!), men det märkliga är ju att det är bara just det här rummet och att det slutat om jag drar proppen. Men jag antar att flera olika faktorer kan samverka på oförutsägbara sätt när det gäller sådant här. Jag har mig veterligen inga stängsel eller så nära. Däremot en granne - jag bor i kedjehus, så att det kommer därifrån låter ju rimligt. Men var säger i så fall det faktum att det slutat om jag drar proppen (som föresten sitter på andra sidan huset, på en annan våning, om det har någon betydelse)? Radio var ett smart knep, det ska jag testa!

Tack igen!

Erik
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det säger bara att störningen kommer in via ledningen, inte genom luften. Skruvar du ur proppen så är ju ledningen "avklippt" och då kommer det ingen störning.

Det kan vara så att störningen ligger på en fas, och den fasen kanske inte går till de andra rummen (rummen brukar ju vara uppdelade på faserna). Men det ska ju framgå av centralen vilka rum som sitter på vilken fas så det borde du ju enkelt kunna kolla om nåt annat rum har uttag från samma fas eller inte. Men i det rummet går kanske inte ledningen lika lång sträcka och fungerar inte lika bra som "antenn".
nosslinkire

Inlägg av nosslinkire »

Nerre, tack för förklaringen, nu förstår jag. Ska kolla med faserna när jag kommer hem. Tack!

Erik
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tickande ljud kan kanske vara någon switchad nätdel som bara pulsar med några få pulser per sekund för att den för ögonblicket inte belastas.

Finns det någon fast installerat elektronik, t.ex. strömbrytare/dimmers som är fjärrstyrbara eller liknande? I så fall, prova att reglera ljusstyrkan / slå av/på och se vad som händer.

Annat som kanske kan störa är ifall någon LED/halogenbelysning av någon anledning har strömbrytaren efter trafon.

Moderna spisfläktar verkar halvofta ha elektronisk styrning, även en sådan kan kanske ha en nätdel som "tickar" vid låg last.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Är det nån skillnad på det rummet och de andra rummen, om det är jordade eller ojordade uttag?
Skriv svar