UHF - N - BNC ?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
4kTRB

UHF - N - BNC ?

Inlägg av 4kTRB »

Håller på med ett SWR-meter bygge där jag ska ha
en 50 ohm kvadratisk vågledare mellan två termineringar
vilka vanligtvis brukar bestå av UHF SO-239 tror jag de
heter. Bird, Daiwa och liknande.

Men vad jag förstått så är N-typen modernare och jag har tittat
på en del instrument såsom moderna handhållna vektoranalysatorer och
SWR-metrar och där är N-kontakt.

Det jag i så fall ska använda är 2st sånna här eller motsvarande UHF eller
eventuellt en liknande BNC med samma storlek på flänsen då det blir
lättare att bygga riktkopplaren/vågledaren med de måtten jämfört med
BNC-fläns på 18x18mm.

Bild

Är det någon som har en åsikt om vad som är bäst att satsa på?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: UHF - N - BNC ?

Inlägg av hcb »

SO-239 är fullkomligt oanvändbar på frekvenser där vågledare är praktiska. N eller SMA skulle jag säga.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Håller helt med - BNC är heller inget alternativ då de glappar och det vill du inte ha om du skall kunna använda en NVA med ens i närheten trovärdiga värden...

Skall man mäta med lite precision så har man övergångsdon mellan tex. N och SMA som kostar flera tusen kronor styck då det är mekanisk precision med en svarvad kona både på stiftet och röret så att det är exakt rätt impedans hela vägen igenom över väldigt stort frekvensområde. ju högre upp i frekvens, ju noggrannare är det.

Kablar också från 4000:- styck och uppåt beroende på hur fasstabila man vill ha (dvs att mittledare inte rör sig geometriskt och ändras i längd när man rör på kabeln) och hur länge de skall hålla.

som substitut och det inte är sååå noga tycker jag RG214 fungerar bra om man inte böjer för hårt och man är lite observant på dessa och byter ut dessa när det börja bli för fladdriga elektriskt sett. Man får ganska många sådana med kontakter för en enda sucoflex-mätkabel...

behöver knappt nämna att 90-graders vinklar i kontakter och övergångar är helt förbjudet om man tex. skall trimma filter etc. då vinklarna kan ge en knirk i impedansen som gör att du inte trimmar mot den impedansen du tror...

skall man ha riktig hög precision så är det APC-7 mm kontakter - men dessa är apdyra...
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

So239ans namn som uhf kontakt måste komma från den tiden kortvåg var att betrakta som mikrovågsfrekevenser? Nån som vet?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

"from an era when "UHF" referred to frequencies over 30 MHz.[3] Originally intended for use as a video connector in radar applications, the connector was later used for other RF applications. This connector was developed on basis of a shielded banana plug."

enligt Wikipedia.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Om en kontakttyper duger beror på vilka behoven är. Till och med RCA phono-kontakter kan duga för GHz i rätt sammanhang. Speciellt för mätinstrument ska kanske en kontakttyp väljas som är specad för stort antal anslutningar. Kinesiska billiga SMA kan vara i princip odugliga när de använts 10 ggr. Just för att få god repeterbarhet i kontakteringen togs APC-7 fram och har minimala reflektionsförluster upp till 18 GHz. Problemet med dessa kontakter (utöver priset) är att för att hålla spec måste kabelsidan kontakteras efter alla konstens regler. Är det ett chassidon med naken pinne på baksidan är nog APC bortkastat. En SMA gör då lika bra jobb. BNC är inte tänkbart på ett mätinstrument men kan duga där man vill ha snabba enkla kontakteringar där dålig repeterbarhet och mindre glapp kan accepteras. Dess släkting TNC förbättrar glapp-situationen och finns i uppgraderade versioner. Bl.a har US-navy tagit fram en klass för användning upp till 18 GHz för utrustning i flygplan, där man vill ha enkel service vid utbyte av RF-enheter.
Ett kontaktdons fina egenskaper kan förloras genom att sätta ihop den på fel sätt eller med kabel som inte passar. Ska man ha bättre kabel för mätändamål med VNA och räknar med att behöva lossa kontakten mellan repeterbara mätningar så är det APC-7 som behövs upp till 18 GHz. Ska kabeln inte lossas så ofta kan en SMA i hög kvalitet duga även för frekvenser över 18 GHz men den ska antingen dras åt så hårt att det nästan blir engångsmontering eller dras med momentnyckel.
För egna labbänks-konstruktionerr bygger jag det mest med halvbilliga SMA. Enkla att hantera och enkla att få tag på i många olika utföranden. Går montera på rigid koppartub såväl som enkelskärmad mm-tjock RG178. Man får se upp när kontakterna blir slitna men annars inga problem.
Använder ofta RG178 vid mätningar mha VNA. Kabeln ger flexibilitet när man ska mäta där det är trångt, t.ex. inuti en mobiltelefon och där man måste undvika att skapa nya jordplan pga kabelskärm.
Mätänden löds in på kretskortet. Kabel-längden som används är typiskt 15 cm, innan SMA-övergång till bättre mätkabel. Reflektions och transmissions-förlusterna är stora redan på denna kabellängden vid 1-2 GHz, men eftersom man alltid kalibrerar kabeländen så har det mindre betydelse.
Av samma skäl som att en billighets-kabel kan duga även vid relativt noggranna mätningar kan billighets-kontakter duga i rätt sammanhang. Har använt RG178 och SMA upp till 20 GHz för mätändamål, men det är när andra lösningar är för klumpiga.

Ang mätkabelkostnader, spanar ständigt efter fynd. Denna kabel säljs på Ebay. Vem vill köpa en väl använd mätkabel med synbar korrosion? Sådana säljs sällan då de byts när de inte håller måttet längre, eller rent av glappar och är lönlösa att reparera. 10 kkr för 90 cm kabel från Kina är nog inget fynd trots ett nypris på det tre-dubbla.
Vilken kontakttyp som duger beror på behovet och de flesta större kontakt-typer har sammanhang där de passar bättre än övriga kontakttyper.
Som exempel ogillar jag starkt att den oisolerade banankontakten håller på att utrotas i handeln. Den dög förr som TV-antenn-kontakt på bandkabel, utan större förluster vid ett par hundra MHz.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Nu har jag börjat bygga och valet föll på N-serien.
Typen jag bygger ser ut som den på fotografiet på wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/SWR_meter
xxargs

Inlägg av xxargs »

Ett bra och robust val - SMA-rör och dito kontakter är ganska lätta att bryta av om man har grejorna lite mer fältmässigt och med grövre kablar hängade utifrån tex. instrumentet - dock skall man ansluta 7/8"-kabel och större så är även N-kontakter lite klent...
metric

Inlägg av metric »

Vad ska det användas till och vilket frekvensområde?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Riktkopplare till en ståendevåg-meter.
Jag har lött ihop den och testat men den verkar inte
hålla rätt impedans. Jag måste experimentera mer med
bygget. Jag tror jag monterat mittröret för närma N-
kontakterna för avståndet mellan flänsen och röret
är mindre än det är mellan mittstiftet och flänsen.
Kan vara en tänkbar orsak till att det blir lite fel.
Tanken är att det ska fungera bra mellan 3MHz och
30MHz ungefär men jag är säker på att det funkar att
testa 2m med också.
xxargs

Inlägg av xxargs »

hmm kopplarstrukturer blir knappast lättare för att det är låga frekvenser - tvärt om - kopplaren kommer bli väldigt lång.

Sedan att täcka över en dekad i bandbredd gör man inte med en enkelsektions-kopplare utan det blir multisektion alternativ 'tapered' struktur dvs. i kon/rutchbaneformad struktur med ofta någon exponentiell profil. sådant ser man främst i radarutrustning där pulsen är väldigt kort och därmed bredbandig och då måste alla kopplarstrukturer byggas för bredbandighet för att pulsen inte skall förvanskas och man får en massa ekon av reflekterad signal i kablar etc. radar är ganska bekväm då strukturerna kan hållas smått pga den höga frekvensen och korta våglängden

För låga frekvenser under 100 MHz så skulle jag nog titta på transformatorlösning med ferritringar på direktiv kopplare medans för 70-cm bandet (400 MHz) börja det bli hanterbart med luftbyggen eller etsat på kretskort då 1/4-dels våglängd inte är 25 meter som det är vid 3 MHz....

Vill du läsa mer om kopplarstrukturer och matematiken bakom detta så kan man läsa David M Pozars bok 'Microwave Engineering' - den andre utgåvan jag har har ISBN 0-471-17096-8 från 1998, det finns troligen senare och mer aktuell utgåva av denna... bli inte skrämd av att det står mikrovågor då frekvensen är bara en skalfaktor på hur stor strukturen blir rent fysiskt och låg frekvens som 3 MHz är ingen fördel i det avseendet... dock boken tar inte upp transformatorkopplade lösningar utan beskriver bara transmissionslinjelösningar - som kanske bekant blir väldigt långa och stora om man kör på lägre frekvenser.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Tror inte vi talar om samma typ av instrument här.
Bird har en SWR-Watt-meter som bygger på riktkopplare,
man vrider kopplaren 180 grader i instrumentet för fram resp. back.
Sant är att man har olika plug-in kopplare för olika frekvens då den
här typen av riktkopplare är frekvensberende. Men det spelar ingen
roll i mitt fall då jag rattar in för fullt skalutslag i framriktning och
sedan avläser hur många % av fullt skalutslag som fås i reflekterad
riktning. Fungerar riktigt bra med en intrimmad riktkopplare av den
här typen.

Dessutom bygger du en ledning med viss vågimpedans så håller den
ungefär samma impedans över ett brett frekvensspektrum.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Jo, men är inte pluggarna olika byggda olika för olika frekvensområden och för låga frekvenser är det möjligt att bygga med diskreta komponenter (trafo, drosslar etc.) då om man skall göra det med transmissionslinje för kopplarstrukturer så blir det väl stora vid låga frekvenser även om dessa är hårt kortade.

I RF-nätverksanalysatorer så används resistiv weathstone-brygga för mätning från DC till många GHz på samma direktiva kopplare, men då en sådan har höga förluster (6 dB) så passar den inte när man skall mäta på uteffekt från tex. en sändare och se vad som kommer tillbaka från antennen utan får använda reaktiva lösningar för att inte förlora en massa effekt men på bekostnad att bandbredden krymper drastiskt till kanske någon eller ett par dekader med transformatorlösningar till enstaka oktaver när man kommer på transmissionsledare-kopplare.

Dock är jag bränd på just Bird som inte visade rätt och lurade mig i en kinkig situation för många år sedan (pga glapp i den) trots att den kollades innan och idag använder jag olika dubbelportad kopplare (köpta eller egentillverkade) med bärbar spektrumanalysator för önskad frekvensområde (oftast 30-dB direktiv kopplare - då är det inte så stor risk att bränna sönder spekrumanalysatorn även det man mäter på plötsligt skulle köra på med över 100 Watt när någon sa att det bara var 1 Watt) efter koll av direktivitet med precisionsavslutare och kopplingsgrad innan de används i fält, för jag vill inte göra om den fadäsen någonsin igen - så Bird effektmätare av den gamla modellen ger jag inte mycket för idag och jag med en del andra inom gebitet med samma erfarenhet är förundrade över att folk inom en del RF-(hobby)kretsar har sådan förtroende för dessa - när de egentligen är s**t i våra ögon...

Idag kan man heller inte använda den typen av instrument i moderna kommunikationssystem då detektordioden (som driver visarinstrumentet i slutändan) generera så mycket IM och annat som kan störa både egna systemet och andras i multikanal-system eller bredbandigt modulerad kanaler.
metric

Inlägg av metric »

Denna byggde jag för några år sedan.
Funkar bra upp till 30 MHz vill jag minnas.
http://www.ham.se/hemmabyggen/22720-swr-matare.html
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ja den typen är populär, läste om en sån i QTC nr:10 tror jag det var.
Angående frågan i tråden där om dioder så använder jag 2st. BAT47.

Här är ett bygge som uppges för 140MHz till 440MHz men att det inte skulle
fungera för lägre frekvenser kan jag inte se.
http://www.qsl.net/dl4yhf/old_hamradio_stuff/index.html
Skriv svar