peltor radio lurar, ena högtalaren död

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

peltor radio lurar, ena högtalaren död

Inlägg av teljemo »

Öppnade upp o kollade med ron att det bara är en dålig kontakt eller kabelbrott som det brukar vara på dessa efter ett par år.
Men alla mätningar va ok. så lödade bort den högtalaren som fungerar och satte på platsed den döda högtalaren har.. och den fungerade där..

min slutsats är att den ena högtalaren är kass...
den sitter rätt så bra limmad så vågade inte dra bort den.. har ingen utbytes för tillfället heller så ingen mening just nu..

men kan man laga en död högtalare?... den är tyst.. inget sprak eller sus.. helt tyst..

sån här högtalare e det:
Bild
Miramithe

Re: peltor radio lurar, ena högtalaren död

Inlägg av Miramithe »

Lika på mina lurar. Trådarna i dom är så små att det inte är någon idé att laga. Jag bytte elementet bara har funkat 5år sen dess.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

ok..
ja rev ett par gamla dator högtalare nu här.. ;)
det är lite större element..men ja lyckades få bort om gamla trasiga nu..
tog en polygrip och tryckte runtom tills allt lim spruckit..=)

Bild
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Om jag inte minns fel så är de som sitter orginal hög ohm. Om jag minns rätt typ 150ohm. Medans datorhögtalare brukar ha runt 8ohm. Så det går inte att byta rakt av utan då är risken att förstärkaren går sönder.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Att man har hög impedans beror på att man vill spara ström om lurarna är batterdriva

telefonlur ligger runt 600 Ohm och en sådan kan tuta bra bit över 100 dB SPL vid 1 mW effekt.

för 1 mW över 150 Ohm så behöver man 0.387 Volt och tar man detta 2 gånger och gånger 1.41 så blir det 1.1 Volt i sving och kan köras på en 1.5 Volt batteri, med marginal om det också görs med bryggkopplad utgång eller alternativt kör med 3 Volt batteri. strömåtgången i genomsnitt är ca 2.58 mA vid 1 mW på högtalaren

för en 4 Ohm högtalare så skulle spänningen vara 63 mV över högtalaren och strömmen 15.8 mA för 1 mW

med 4/8 Ohms högtalare så skulle man slösa massor med ström för samma nivå och är det batteridrivet som skall fungera under många timmar så är det just ström man har ont om...
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

humm.. ber om ursäkt för detta inlägg i förväg!
nu blev det för mkt.. haha..

Ohm såg jag.. kan man sätta motstånd på högtalarsladdarna då för att spara ström?
xxargs

Inlägg av xxargs »

du tappar kraftigt i nivå om du använder 4/8 Ohm högtalare i serie med typ 120 Ohms motstånd - troligen så mycket att det blir oanvändbart.

kör man utan motstånd på 4/8 Ohms högtalare så finns risken teoretisk att slutstegen kan skadas eller vart fall låta illa...

Det bästa är om du kan hitta likadana eller liknande högtalare med samma impedans som de ursprungliga.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Jag tog högtalare från andra lurar. Nå billiga från Classe eller jula. Billigare än att köpa orginaldelar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Skaffa ett par enkla hörlurar med hög impedans och ta elementen från.

[edit]
Som han ovan gjorde. :D
Många ligger på runt 30 Ω , men de här är faktiskt på hela 96 Ω http://www.jula.se/catalog/hem-och-hush ... ar-923088/
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Dessa var det jag använde högtalarna ifrån:
http://www.a4tech.com/product.asp?m=&ci ... 221&id=462
xxargs

Inlägg av xxargs »

32 Ohm lite lågt om det var 150 Ohm ursprungligen även om det är bättre än 4/8 Ohm högtalare, i så fall är julas 96 Ohm i bättre härad med typ 2/3-del av ursprungliga impedansen medans 32 Ohm bara ger knappt 1/5-del i impedans - dvs. motsvarande att sätta 0.9 Ohm högtalare på en 4 Ohms stereoförstärkare, vilket de flesta inte tycker är riktigt OK, medans sätta en 3 Ohms-högtalare på en 4 Ohms förstärkare brukar fungera bra.

Du kommer förmodligen behöva byta även på den friska sidan om ljudfärg och nivå skall bli lika.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Peltors kapslar ligger på 100 ohm och drivs av en TDA7050.
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

jo jag bytte såklart båda..
Men de e mest batteritiden som kommer försämmras alltså.
Låter jätte bra annars..
xxargs

Inlägg av xxargs »

om det är TDA7050 som driver så är 32 eller 64 Ohm inget problem - tomgångsströmmen var över 3 mA så speciellt strömsnål var den inte heller.

hur mycket mer ström det drar beror på hur högt du kör - dock längre tider över 1 mW i högtalaren är inte alls bra då 1 mW kan ge nivåer över 100 dB och det är inge bra om det är under långa tider - det skall helst inte vara över 85 dB (eller om det är numera 80 dB) för en 8 timmars arbetspass och då skall det vara väldigt tyst resten av dygnet) - man skall komma ihåg att musik är buller som vilken annan buller som helst om man tittar på hur det påverkar och eventuell stressar hörselorganen...
Användarvisningsbild
teljemo
Kontakt:

Inlägg av teljemo »

Det var inte mina lurar.. men jag har vidarebefordrat allt detta om att man kan förvönta sig sämre batteritid och att han måste spela på halv volym ;)

Han var iallafall helnöjd över att ja lyckades få ljud i båda öronen nu;)
tack för hjälpen...
Skriv svar