Vet inte om det är rätt forum men här finns det mycket kunskap!
Jag har en 24 volts DC motor på 2,2 kW där en av 12 permanentmagneter har lossnat och gått i bitar.
Den är monterad på en äldre Skylift Herkules T 16.
Min fråga: Kan jag köra motorn med en magnet borta?
Blir den klenare, går saktare, går varm, fungerar den inte eller havererar den?
Likströmsmotor med trasig permanentmagnet?
Likströmsmotor med trasig permanentmagnet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Likströmsmotor med trasig permanentmagnet?
Det går att köra den, den kommer att vara klenare.
Re: Likströmsmotor med trasig permanentmagnet?
Tack för det!
Ska man försöka limma dit resterna av magneten?
Lite svårt att veta hur den satt, blir det motverkande om man lyckas vända den upp och ned?
Mvh Göran S.
Ska man försöka limma dit resterna av magneten?
Lite svårt att veta hur den satt, blir det motverkande om man lyckas vända den upp och ned?
Mvh Göran S.
- tecno
- Inlägg: 27272
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Likströmsmotor med trasig permanentmagnet?
Skippa den trasiga helt och hållet, ingen idé att försöka lappa ihop.
Re: Likströmsmotor med trasig permanentmagnet?
Det var nog min första tanke oxo, då blir det till att skruva ihop och prova, spännande!
Re: Likströmsmotor med trasig permanentmagnet?
Nu är den monterad och fungerar!
Tyst och fint mot tidigare när den lösa magneten släpade i, svårt att känna om den blev svagare.
Tack för era tips!
Göran S.
Tyst och fint mot tidigare när den lösa magneten släpade i, svårt att känna om den blev svagare.
Tack för era tips!
Göran S.
Re: Likströmsmotor med trasig permanentmagnet?
Motorn är säkert ganska överdimensionerad och om den tappar 1/6-del i moment märks troligen inte i 99% av driftfallen.
det som kan hända är att varvtalet blir lite högre än innan då motorn måste snurra upp sig lite högre varvtal innan mot-EMK balanserar ut batterispänningen och i teori så är skillnaden hur mycket varvet ökar mot innan (i kvot räknat) som kan skvallra hur mycket klenare momentmässigt motorn har blivit mot innan.
det som kan hända är att varvtalet blir lite högre än innan då motorn måste snurra upp sig lite högre varvtal innan mot-EMK balanserar ut batterispänningen och i teori så är skillnaden hur mycket varvet ökar mot innan (i kvot räknat) som kan skvallra hur mycket klenare momentmässigt motorn har blivit mot innan.