lura hörlursutgången?
lura hörlursutgången?
Hej allihopa.
Jag håller på med ett projekt där jag vill flytta platsen på en hörlursutgång på en lite class-d förstärkare. Problemet är bara att jag vill helst inte löda bort den existerande kontakten, och eftersom förstärkaren stänger av högtalarna så fort en 3,5mm kontakt är inkopplad så kan jag ju inte flytta den med hjälp av en vanlig förlängningssladd.... någon som har ett bra knep på hur man kan lösa detta? eller är mitt enda alternativ att ta bort existerande kontakt?
Jag håller på med ett projekt där jag vill flytta platsen på en hörlursutgång på en lite class-d förstärkare. Problemet är bara att jag vill helst inte löda bort den existerande kontakten, och eftersom förstärkaren stänger av högtalarna så fort en 3,5mm kontakt är inkopplad så kan jag ju inte flytta den med hjälp av en vanlig förlängningssladd.... någon som har ett bra knep på hur man kan lösa detta? eller är mitt enda alternativ att ta bort existerande kontakt?
Re: lura hörlursutgången?
löd på kontakter direkt på kretskortet bara och koppla till ett annat jack
Fast då funkar ju troligen inte brytfunktionen (om man vill ha den även på det nya uttaget).
Ja brytfunktionen vill jag ju ha kvar... nån som har koll på exakt vad det är som bryter och då ur man kan kringgå problemet..
alltså, bara att sätta i en dummy (plaströr?) i det gamla uttaget och sedan förlänga även kontakterna som sköter den funktionen, superenkelt så länge man har ett jack med separat brytfunktion vilket jag antar det är.
förstärkaren i fråga är en sådan här : http://www.ebay.com/itm/400738359092?_t ... EBIDX%3AIT (sista bilden visar lödningarna på hörlurskontakten)
Och jag hade tänkt förlänga till den här : http://www.ebay.co.uk/itm/3-5mm-Jack-3- ... 2c687bf791 (men där antar jag att jag får tänka om den denna kontakten endast har tre terminaler och därför inte funktionen att bryta?)
Och jag hade tänkt förlänga till den här : http://www.ebay.co.uk/itm/3-5mm-Jack-3- ... 2c687bf791 (men där antar jag att jag får tänka om den denna kontakten endast har tre terminaler och därför inte funktionen att bryta?)
Det som bryter är de två inkommande signalerna. När det inte sitter någon plugg i jacket, går signalerna ut igen via två andra pinnar. När man sätter i en plugg, trycks metalltungorna bort från de utgående blecken, och överför signalen endast till pluggen.
Att överföra hela denna funktionaliteten skulle kräva en kabel med fem ledare.
Om du bara vill lura jacket, kan du löda en tråd mellan var ingång och respektive utgång.
Att överföra hela denna funktionaliteten skulle kräva en kabel med fem ledare.
Om du bara vill lura jacket, kan du löda en tråd mellan var ingång och respektive utgång.
P.S. finns det verkligen moderna telejack att köpa med rätt brytfunktion för det här?
Efter lite googlande hittade jag den här bilden från en gammal Tradera-auktion. Den verkar visa telejack ("stora" 6,3mm-modellen) som har dels anslutningar för stereoljud och dessutom två elektriskt isolerade brytfunktioner för att bryta bort högtalarna. Brytfunktionen ansluts på slutstegets direkta utgång, medan stereoljudet in till jacket ansluts via motstånd.
Jag har inte sett den här typen av jack på länge. Hemelektronik verkar allt mer ha övergått till separata omkopplare för högtalare av/på och enklare prylar slutade väl i stort sett ha hörlursuttag?
Min inte alls bekräftade teori är att den här typen av jack och för den delen även kabelkontakterna med bakelitskal tillverkades i alla år i nån fabrik i f.d. östblocket som lades ner när järnridån föll omkring 1990. (Ja, eller rent av kan den ha förstörts avsiktligt, nån stans har jag läst ett påstående att KGB förstörde nån större elektronikfabrik i Ungern vid den tiden då Ungern var först att börja bryta järnridån i form av att de beslutade att sluta ha elstängsel och sluta skjuta på folk som försöker fly, eller hur det nu var). Från och med 90-talet så verkar alla telepluggar för kabelmontage ha mjukplast i skalet (om de inte har metall) och de här jacken verkar också ha försvunnit....
Efter lite googlande hittade jag den här bilden från en gammal Tradera-auktion. Den verkar visa telejack ("stora" 6,3mm-modellen) som har dels anslutningar för stereoljud och dessutom två elektriskt isolerade brytfunktioner för att bryta bort högtalarna. Brytfunktionen ansluts på slutstegets direkta utgång, medan stereoljudet in till jacket ansluts via motstånd.
Jag har inte sett den här typen av jack på länge. Hemelektronik verkar allt mer ha övergått till separata omkopplare för högtalare av/på och enklare prylar slutade väl i stort sett ha hörlursuttag?
Min inte alls bekräftade teori är att den här typen av jack och för den delen även kabelkontakterna med bakelitskal tillverkades i alla år i nån fabrik i f.d. östblocket som lades ner när järnridån föll omkring 1990. (Ja, eller rent av kan den ha förstörts avsiktligt, nån stans har jag läst ett påstående att KGB förstörde nån större elektronikfabrik i Ungern vid den tiden då Ungern var först att börja bryta järnridån i form av att de beslutade att sluta ha elstängsel och sluta skjuta på folk som försöker fly, eller hur det nu var). Från och med 90-talet så verkar alla telepluggar för kabelmontage ha mjukplast i skalet (om de inte har metall) och de här jacken verkar också ha försvunnit....
Du har ju helt rätt i att dem inte är lika vanliga som 3-pin kontakter men dem finns, på ebay verkar dessa vara ganska vanliga
http://www.ebay.co.uk/itm/2-Pcs-Plastic ... 2c75ffa837
Om jag tar bort kontakten på förstärkaren, lödar på kablar till ett vanligt 3 pins uttag, och sedan sätter två sladdar i de resterande hålen på kortet och drar ut dessa till en brytare. Det borde väl funka?
Om jag tar bort kontakten på förstärkaren, lödar på kablar till ett vanligt 3 pins uttag, och sedan sätter två sladdar i de resterande hålen på kortet och drar ut dessa till en brytare. Det borde väl funka?
Har bestämt mig för att använda en extern brytare för att välja mellan hörlurar och högtalare. Men då jag vill ha en "momentary push" för att switcha mellan dessa så hade jag tänkt att använda en sådan här
http://www.hobbytronics.co.uk/index.php ... uct_id=649
Men då är frågan, vilken version, hur vet jag om jag behöver 4,5-20V (SV) eller 2,5-7,0V (LV) versionen?
http://www.hobbytronics.co.uk/index.php ... uct_id=649
Men då är frågan, vilken version, hur vet jag om jag behöver 4,5-20V (SV) eller 2,5-7,0V (LV) versionen?
Den där kan dock bara användas om du antingen vill ha både högtalaruttag på skruvplint och 3,5mm teleplugg, eller om du vill ha både hörlursuttag på skruvplint och 3,5mm teleplugg. Det går inte att få högtalare och hörlurar kombinerat med den där, om det inte finns någon annan krets som detekterar om ljud kommer till högtalarna eller inte och använder det för att välja olika förstärkning. (Ja, det kan ju också vara så att man helt enkelt får hålla reda på att inte skruva på särskilt högt ljud när man lyssnar i hörlurar). Båda dessa varianter verkar rätt farliga för både hörlurar och hörsel.vijo skrev:Du har ju helt rätt i att dem inte är lika vanliga som 3-pin kontakter men dem finns, på ebay verkar dessa vara ganska vanliga
Enklast är väl att använda ett uttag med fem pinnar?vijo skrev:Om jag tar bort kontakten på förstärkaren, lödar på kablar till ett vanligt 3 pins uttag, och sedan sätter två sladdar i de resterande hålen på kortet och drar ut dessa till en brytare. Det borde väl funka?
Tror jag fått rätt på allt nu, eller det mesta i alla fall. Efter mycket mätande och testande så har jag kommi fram till följande.
- Två pins på kontakten måste vara permanent kortslutna om ljudet i hörkurarna ska bli korrekt, utan denna kortslutning så låter det väldigt märkligt, typ som om man lagt hörlurarna i ett akvarium.
- Jag hittade även de två pin's som behöver kortsluta för att switcha mellan högtalare och hörlurar.

Men tillbaka till min senaste fråga, om jag vill använda Pololu kortet för att kunna använda en momentary brytare, hur tar jag reda på vilken variant jag behöver?
- Två pins på kontakten måste vara permanent kortslutna om ljudet i hörkurarna ska bli korrekt, utan denna kortslutning så låter det väldigt märkligt, typ som om man lagt hörlurarna i ett akvarium.
- Jag hittade även de två pin's som behöver kortsluta för att switcha mellan högtalare och hörlurar.

Men tillbaka till min senaste fråga, om jag vill använda Pololu kortet för att kunna använda en momentary brytare, hur tar jag reda på vilken variant jag behöver?
och insåg precis hur dum den frågan var, bara mäta pinnarna ju, tack för hjälpen allihopa:) !