Strömproblem i huset

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jorx

Strömproblem i huset

Inlägg av jorx »

Har ett problem med strömmen i ett hus i Rumänien där jag är för tilfället. Ska så klart ringa elektriker, men jag vill gärna ha hittat själva problemet först. Det går inte att lita på att folk har den rätta utbildningen i det här landet. Oftast gör man det bättre själv om kontakter ska läggas upp eller liknande.

Alltså: Det verkar som om de olika sakerna i huset delar på strömmen/spänningen. Om jag trycker på knappen till vattenkokaren blir det genast mycket mörkare i rummet och om tvättmaskinen går på badrummet så går köksfläkten saktare osv. Mikron använder mycket längre tid på att värma upp maten och det är en del andra saker som inte fungerar som det ska.

Det är ingen jordning i huset. Tvättmaskinen har egen jordning. Frugan påstår att det är en liten spänning i vattnet när hon duschar men jag har inte märkt det själv.

Det var inte så för några dagar sen så nåt måste ha hänt. Nån som har nån ide om vad?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Strömproblem i huset

Inlägg av danei »

Dålig kontakt i någonstans. Är det enfas eller trefas i huset?
jorx

Inlägg av jorx »

Det är en enfas tror jag. Hur kan man hitta var det är dålig kontakt?

EDIT: Kan det orsakas av ett fel ute på en av kurserna? Och isåfall, vad för slags fel.
Senast redigerad av jorx 26 oktober 2014, 22:08:54, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det behöver ju inte vara i fastigheten ens. Men antingen genom att mäta var späningsfallet finns, eller genom att upptäcka den värme som det medför.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

jag tycker det låter som att du har en stor resistans någonstans. alltså klena kablar eller dålig kontakt.
och iom att det har kommit plötsligt så utesluter vi kablar.

om du har skruvproppar:
skruva ur en säkring i taget. titta på säkringstoppen, och även nere i sätet på proppskåpet.
det kan hända att en säkring ha suttit och glappat ett tag, och därmed "svetsats" sönder.
hittar du någon säkring som ser konstig ut så byt den och sätet.

ström är lat, den tar alltid den smidigaste vägen, så om det är en stor resistans någonstans så tar den alltid en lättare väg om det går.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Du får följa ledningarna (ungefär) på väg från t.ex. mikron till elbolaget, och se om spänningen sjunker lika mycket där den kommer in till elmätaren som framme vid mikron.

Sjunker den vid elmätaren så borde det vara ett jobb för elleverantören, annars är det fel i huset.

Blir det ljusare ljus / mer ström någon stans när det sjunker på annat ställe? I så fall kan det nollan som släppt i Y-kopplat 3-fassystem, eller en fas som släppt i ett deltakopplat trefassystem.

Är det ett fristående hus eller ett hyreshus?

Se upp med duschen! Duschen/badrummet är nog den största dödsfällan vid elfel i en bostad!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om det är säkringarna som är problemet så räcker det att känna på dem. De blir varma om de har dålig kontakt. Är det så att det märks som du beskriver det så borde den vara duktigt het.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kontrollera alla skruvar i proppskåpet! Om det finns separat jordskena och nollskena i proppskåpet, kolla noga så att kabelstumpen mellan dem sitter ordentligt. Den stumpen kan mycket väl vara svart och lukta illa om det inte är åtskruvat ordentligt...
jorx

Inlägg av jorx »

Men kan felet vara ute på en kurs? Till exempel dålig kontakt i en dosa. Det är ju flera kurser som berörs.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Kurs?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det som i Sverige kallas gruppledning tror jag benämns kurs i Norge.
Eftersom felet visar sig på flera grupper måste det ligga i elcentralen eller tidigare.

Lägg upp några foton på elcentral, elmätare och huvudsäkringarna.

Har du en multimeter?
jorx

Inlägg av jorx »

mrfrenzy skrev:Det som i Sverige kallas gruppledning tror jag benämns kurs i Norge.
Korrekt observerat. Har bott i Norge i 11 år. Flyttade när jag var 18 innan jag hadde erfarenhet från byggbranchen så jag har lite problem med svenska fackuttryck. Och svenska förövrigt :-)

Problemet är löst. Det var dålig kontakt där elen kommer in från masten. Tack för hjälpen.
Skriv svar