Dock har jag ett problem vad gäller den manuella styrningen via lampans strömställare. Vi kan ju börja med att titta på schemat..
Som synes så används en MAX232 för kommunikaton mellan dator och PIC och den biten är helt avklarad och funkar perfekt. 12V-reläet drar vid en 1:a på RA1-pinnen. Genom 12V-reläet går 230V till taklampan. Reläet klarar 16A 250V~.
När man trycker på strömställaren på väggen, d.v.s tänder lampan manuellt med den vanliga brytaren, så får ju lampan spänning helt oberoende av i vilket läge reläet står i. Problemet jag har är att jag vill att PICen ska veta att man har tänt lampan manuellt. I nuläget om lampan är tänd via den vanliga brytaren, så spelar det ju ingen roll om jag försöker slå av den via datorn. Ett sätt vore att låta spänningen från brytaren gå in i ytterligare ett relä som leder vidare en 5V signal direkt in på PICen och talar om att lampan ska tändas. Lite dyrt det kanske.. jag har ingen aning om hur jag ska lösa detta.
Bör tilläggas att detta ska monteras på DIN-skenor i ett skåp uppe på vinden. Skulle ju funka att dra en extra 5V-ledning genom strömbrytaren i rummet och in till PICen, men tänkte jag skulle få slippa det

Några ideér för att fixa detta?
Idén med hela projektet är att senare bygga ut det så att det täcker alla lampor i hela huset. På så sätt kan man via styrprogrammet i datorn programmera in olika intervaller för enskilda lampor som kan tändas och släckas vid olika tider. Kan t.ex användas till att hålla oönskade typer borta när man är på semester.