Hjälp med att ta fram prototyp på arbetsbelysning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Hjälp med att ta fram prototyp på arbetsbelysning

Inlägg av bigmac »

Har en idé om en ny typ av portabel arbetsbelysning för bil- och lastbilsverkstäder.

Grundprincip:
Led
Batteridriven
Rullande tungt fundament med en teleskoparm som man kan vinkla, vrida, höja och sänka. På teleskoparmen sitter ett antal individuellt inställbara lampor som man kan slå på/av/dimmra.

Varför vill man ha en sån här armatur öht?

1) Man kan rulla fram den mot bilen och få stark belysning inuti kupén med bra ljusspridning och få skuggor
2) Kan fungera under huven både på stora och små bilar.
3) Kan fungera under bilen i olika vinklar.

Vill du hjälpa mig att ta fram en fungerande prototyp? Har du erfarenheter av att jobba i typ solidworks eller liknande? Har du koll på aluprofiler, led och batterihantering? Har du känningar hos duktiga prototypverkstäder?

Bifogar en principskiss som jag gjorde för ett tag sedan.

Obs: inget gratisjobb!
Skicka pm om du är intresserad och tror att du har kapacitet att genomföra ett dylikt projekt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Hjälp med att ta fram prototyp på arbetsbelysning

Inlägg av bigmac »

swech... något för dig?
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1341
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Hjälp med att ta fram prototyp på arbetsbelysning

Inlägg av baron3d »

Påminner mycket om en konstruktion jag gjorde för några år sedan, fast jag använde lågenergilampor.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Hjälp med att ta fram prototyp på arbetsbelysning

Inlägg av Walle »

Bigmac, kolla på bomstativ från Elinchrom. De går på hjul (visserligen typiska kontorsstolshjul, men de går nog att byta), går att höja, vinkla, vrida, o.s.v. De är gjorda för att tyngas ner med sandsäck eller liknande. Det skulle gå att komma en liten bit under en Golf likväl som att belysa taket på en fullhöjds lastbil.

Bild

Du kanske inte vill köpa in dyra stativ från Elinchrom för en produkt, men det kan ju vara något att ta inspiration ifrån i alla fall. Jag har ett som bara ligger..
Skriv svar