Elektrolyter utan likspänning
Elektrolyter utan likspänning
En lite dum fråga kanske, men elektrolyter ligger ju oftast kopplade så att det ligger någon form av likspänning på dem. Men hur funkar det om man kör dom baklänges? (Naturligtvis inte med överspänning).
Ska göra en line out från en högtalare. Högtalaren sitter kvar och är inkopplad. Tänkte då ta från jord, samt från ena högtalaren via en 2uF elektrolyt (har nog inga andra lagom stora kondingar hemma) samt med en resistor på 500 Ohm i serie för att få ner nivån lite. (Tar man bara kondensator ut så hamnar man en ganska bra bit ovanför line-nivå).
Ska göra en line out från en högtalare. Högtalaren sitter kvar och är inkopplad. Tänkte då ta från jord, samt från ena högtalaren via en 2uF elektrolyt (har nog inga andra lagom stora kondingar hemma) samt med en resistor på 500 Ohm i serie för att få ner nivån lite. (Tar man bara kondensator ut så hamnar man en ganska bra bit ovanför line-nivå).
Re: Elektrolyter utan likspänning
1,51 in i klippet så ser man vad som händer om man vänder dom fel.
EDIT: INGEN FRÅGA ÄR FÖR DUM!!!
I ljud/audio sammanhang använder man "bipolära" kondensatorer.
De saknas "plus" eller "minus" ände. Vanligt elektrolyter bör
inte köras med spänning i fel riktning.
T.ex: 67-350-13
De saknas "plus" eller "minus" ände. Vanligt elektrolyter bör
inte köras med spänning i fel riktning.
T.ex: 67-350-13
Nej, verkligen inte! De kan explodera och starta eldsvåda!!!
Det har hänt mig, men som tur var kunde jag släcka i tid.
Det har hänt mig, men som tur var kunde jag släcka i tid.
Men som i mitt exempel, skapa line ut nivå från en högtalare, är det "ok, men inte helt rätt", eller "big-no-no"?
Att kondensatorn, med märkspänning 25volt brinner upp av 3volt känns inte rimligt. Sedan skulle jag ju kunna sätta motståndet före kondensatorn, men eg. borde det inte spela nån roll. Har gjort det förut med fyra andra batteridrivna apparater, och de funkar fint även 8 år senare (men utsignalen är för hög, kanske tre gånger normal line-nivå).
Alternativet är väl att gräva i lådan för begagnade kondingar. Men jag har ont om sådana på ungefär 1uF, och nånstans där bör man ligga för att få med all bas, nere på 100 nF börjar det bli bandpass, eller iaf inte lämpligt för ljudsignal.
Att kondensatorn, med märkspänning 25volt brinner upp av 3volt känns inte rimligt. Sedan skulle jag ju kunna sätta motståndet före kondensatorn, men eg. borde det inte spela nån roll. Har gjort det förut med fyra andra batteridrivna apparater, och de funkar fint även 8 år senare (men utsignalen är för hög, kanske tre gånger normal line-nivå).
Alternativet är väl att gräva i lådan för begagnade kondingar. Men jag har ont om sådana på ungefär 1uF, och nånstans där bör man ligga för att få med all bas, nere på 100 nF börjar det bli bandpass, eller iaf inte lämpligt för ljudsignal.
Har för mig att man kan skapa en Bipolär C genom att seriekoppla 2 vanliga i motsatt riktning.
Gizmo: i signalvägen för småsignal är det ingen explosionsrisk, energin är helt enkelt för liten.
Men de kan bli dumma om man ger dom fel polaritet och här tänker jag på en sorts diodverkan. Det är mycket sällsynt men jag har sett det ett ställe under mina många år med elektronik.
Men att seriekoppla två elektrolytar med samma pol mot varandra löser problemet med polariteten, det ger förvisso halva kapacitansen men det kan ju lösas ganska enkelt - om det ens är ett problem.
Men de kan bli dumma om man ger dom fel polaritet och här tänker jag på en sorts diodverkan. Det är mycket sällsynt men jag har sett det ett ställe under mina många år med elektronik.
Men att seriekoppla två elektrolytar med samma pol mot varandra löser problemet med polariteten, det ger förvisso halva kapacitansen men det kan ju lösas ganska enkelt - om det ens är ett problem.
Det som händer är att det bildas vätgas som skapar övertryck inne i burken.Att kondensatorn, med märkspänning 25volt brinner upp av 3volt känns inte rimligt.
Vid låg spänning tar det bara längre tid. Om det kan ske vid tre volt är svårt att veta.
När burken exploderar kan det bildas en gnista som antänder gasen.
Vanligen exploderar burken med ett 'plopp', men om gasen antänds blir det som en liten knallpulversmällare.
Men det farligaste är brandrisken. Så det är "big-no-no" om den kan 'ladda' läckström som räknas i amperetimmar!
Har man kiloohm i serie är det nog riskfritt, men inte vid 8 ohm.
- prototypen
I det här fallet, är det nödvändigt att ha en kondensator öht, det ska inte ligga ett endaste gnutta likspänning över högtalaren.
Ingången på nästa ljudgrej har en ingångskondensator som stoppar eventuell likspänning.
Om man ändå ska ha en kondensator så finns det 2,2 uF plastfilm.
Protte
Ingången på nästa ljudgrej har en ingångskondensator som stoppar eventuell likspänning.
Om man ändå ska ha en kondensator så finns det 2,2 uF plastfilm.
Protte
- Synesthesia
Jag har sett delningsfilter med en vanlig elektrolyt (den var i alla fall märkt + och -, satt i en bilhögtalare), men då var den på mycket högre spänning än "drivspänningen", kom inte ihåg men har för mig det var en 50-100V elektrolyt eller nåt sånt.
Har inte alla roat sig med att spränga kondensatorer i ungdomens dagar? 

Hm, sant, kanske går att koppla med bara ett motstånd. Men, samtidigt, har alltid haft konding förut.
Om den brinner upp, det är ok, är ju bara batterier, så ingen fara, dessutom kan det bli extremt festligt på scen
Brandrisken är noll. Jag har både ögon och näsa på burken när den används och det är fortfarande bara tre volt, som mest.
Om den brinner upp, det är ok, är ju bara batterier, så ingen fara, dessutom kan det bli extremt festligt på scen

Brandrisken är noll. Jag har både ögon och näsa på burken när den används och det är fortfarande bara tre volt, som mest.
Om man inte redan provat att spränga kondingar så är det dags, typ
Om det garanterat alltid är en högtalare inkopplad så behöver du bara en spänningsdelare, det behövs ingen konding. En normal högtalare tar stryl av lägre likspänning (i procent av max signal) än vad en linjeingång tål.
Vissa högtalarutgångar som i sig har en utgångskonding kan det därmot vara bra att ha en egen mindre konding ifall man ska köra dem UTAN någon ansluten högtalare.
Men berätta gärna vad det är för pryl du ska ansluta dig till!
Är det en leksakssynth? Elektronisk dörrklocka? Gitarrförstärkare? Eftersom du nämner 3V så gissar jag på t.ex. leksakssynth. Då kan en konding + spänningsdelare ändå vara en bra idé, för i så enkla konstruktioner kan det vara så att man avsiktligt skickar på viss likspänning i högtalaren.

Om det garanterat alltid är en högtalare inkopplad så behöver du bara en spänningsdelare, det behövs ingen konding. En normal högtalare tar stryl av lägre likspänning (i procent av max signal) än vad en linjeingång tål.
Vissa högtalarutgångar som i sig har en utgångskonding kan det därmot vara bra att ha en egen mindre konding ifall man ska köra dem UTAN någon ansluten högtalare.
Men berätta gärna vad det är för pryl du ska ansluta dig till!
Är det en leksakssynth? Elektronisk dörrklocka? Gitarrförstärkare? Eftersom du nämner 3V så gissar jag på t.ex. leksakssynth. Då kan en konding + spänningsdelare ändå vara en bra idé, för i så enkla konstruktioner kan det vara så att man avsiktligt skickar på viss likspänning i högtalaren.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag tror frågan delvis är fel ställd (i detta forum). Ofta ser man elektrolyter som kopplingskondensatorer i lågeffektutrustning (audio).
Se bilden nedan:

Elektrolyterna är vända så att deras pluspol är kopplad till den punkt som är mest postitiv. Det är kanske så att din koppling är också av sådan karaktär att den punkt där du ska tappa signalen har högre potential och där är således där du ansluter + på kondingen.
Sedan är det en annan sak att elektrolyter aldrig är 100% roliga att använda till audiosignaler.
Se bilden nedan:

Elektrolyterna är vända så att deras pluspol är kopplad till den punkt som är mest postitiv. Det är kanske så att din koppling är också av sådan karaktär att den punkt där du ska tappa signalen har högre potential och där är således där du ansluter + på kondingen.
Sedan är det en annan sak att elektrolyter aldrig är 100% roliga att använda till audiosignaler.