Mosfetproblem
Mosfetproblem
Använder en MosFET som Switch, enligt nedansående schema:
RDSon enligt databladet är typiskt 10 ohm.
När jag manuellt byglar Source-Drain så drar lasten runt 50 mA i någon ms, sedan sjunker den till runt 1 mA.
Har kontrollerat gate-spänningen och den ligger runt 50mV över jord.
Matningen är 3,3V (SPL3D)
MosFETen är en FDV302P (Inte 303P som det står i schemat, skrivfel i schemat, Finns ingen som heter 303P).
Datablad: MosFETar är för mig fortfarande en lite exotisk pryl, som jag inte riktigt har greppat än.
Kan problemet jag har bero på att jag lastar för lite, dvs Ids är för låg?
Problemet jag har är att när jag har switchat på den, dvs jordat gaten så får jag runt 0,6V spänningsfall över Source-Drain (viket innebär att spänningen på Drain är runt 2,6V, Detta är något som jag inte riktigt kan förstå.RDSon enligt databladet är typiskt 10 ohm.
När jag manuellt byglar Source-Drain så drar lasten runt 50 mA i någon ms, sedan sjunker den till runt 1 mA.
Har kontrollerat gate-spänningen och den ligger runt 50mV över jord.
Matningen är 3,3V (SPL3D)
MosFETen är en FDV302P (Inte 303P som det står i schemat, skrivfel i schemat, Finns ingen som heter 303P).
Datablad: MosFETar är för mig fortfarande en lite exotisk pryl, som jag inte riktigt har greppat än.
Kan problemet jag har bero på att jag lastar för lite, dvs Ids är för låg?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Mosfetproblem
MOSFET behöver en viss Vgs för att leda. Databladet anger att det är i det tveksamma området men det borde fungera.
Det kan aldrig ske för att du belastar den för lite!
Vad som är intressant är vilka spänningar det finns vid ON, alltså Vgs osv.
Det kan aldrig ske för att du belastar den för lite!
Vad som är intressant är vilka spänningar det finns vid ON, alltså Vgs osv.
Vid OFF dvs Mosfeten ickeledande är Vgs 0V.
Vid ON dvs när den skall leda är Vgs -3,3V
Vid ON dvs när den skall leda är Vgs -3,3V
Uppmätt, belastningen är ett CF-Kort.
Hmm, vad jag iofs inte gjort är att kontrollera med skopet, om den självsvänger, kanske vore ide.
Hmm, vad jag iofs inte gjort är att kontrollera med skopet, om den självsvänger, kanske vore ide.
Öh, vad menar du, lasten sitter mellan drain och Vss/0V, spl3d är den positiva matningen
- Klas-Kenny
Om du byglar D-S så att lasten är igång, sedan drar ner Gate'n låg så att transistorn ska leda, och då tar bort bygeln, vad händer då?
Tänker mig att den höga start-strömmen kanske ställer till problem, att kortet inte riktigt kommer igång på något vis, och att det då händer grejer, kanske hög strömförbrukning (för har du mätt strömmen genom transistorn, eller bara när du byglat?) vilket skapar det höga spänningsfallet.
Tänker mig att den höga start-strömmen kanske ställer till problem, att kortet inte riktigt kommer igång på något vis, och att det då händer grejer, kanske hög strömförbrukning (för har du mätt strömmen genom transistorn, eller bara när du byglat?) vilket skapar det höga spänningsfallet.
Ah, då är det inte felkopplat. Transistorn har, vid 3V Vgs ett inre motstånd på 13 Ohm, detta säger mig att 3,3V är på gränsen till att det kan fungera OK. Men en liten test är möjlig, ett av följande alternativ, kanske båda fast inte samtidig:
* Sätt en likadan transistor parallellt med den första (ja, dubbla!). Se om det gjorde någon skillnad. Om det blir bättre är det för att transistorn har för hög Ri.
* Driv gaten lite negativ när det är dags, kanske till -1,5V eller så. Då borde transistorn slå på som en tok. Såklart får du isolera gaten från de omgivande komponenter, det betyder att du måste bryta mellan gate och R2009 - eller pilla bort R2009 helt och fibbla med ett batteri.
* Sätt en likadan transistor parallellt med den första (ja, dubbla!). Se om det gjorde någon skillnad. Om det blir bättre är det för att transistorn har för hög Ri.
* Driv gaten lite negativ när det är dags, kanske till -1,5V eller så. Då borde transistorn slå på som en tok. Såklart får du isolera gaten från de omgivande komponenter, det betyder att du måste bryta mellan gate och R2009 - eller pilla bort R2009 helt och fibbla med ett batteri.
Samtidigt säger man i databladet att den är speciellt lämplig vid 3V logik.
Very low level gate drive requirements allowing direct
operation in 3V circuits. VGS(th) < 1.5V.
OK - och du vet ju exakt vad som orsaker problemet eller hur?
Jag kan vara fel ute men om du inte har någon aning om huruvida den kan göra det jobb den ska göra kan det vara ganska bra att verifiera att det t.ex. inte är en hög Rdson som ger problem. parallellkopplar du två transistorer och spänningsfallet halveras (eller bättre) vet du att det är orsaken och kan då lösa problemet.
Är det gatespänningen som ställer till det är det samma problem egentligen: Rdson är för hög.
Att mäta är att veta.
Jag kan vara fel ute men om du inte har någon aning om huruvida den kan göra det jobb den ska göra kan det vara ganska bra att verifiera att det t.ex. inte är en hög Rdson som ger problem. parallellkopplar du två transistorer och spänningsfallet halveras (eller bättre) vet du att det är orsaken och kan då lösa problemet.
Är det gatespänningen som ställer till det är det samma problem egentligen: Rdson är för hög.
Att mäta är att veta.
Nej, jag vet naturligtvis inte vad som orsakar problemet, hade jag vetat, så hade det inte varait något problem.
Det är några saker som jag får kolla upp, i morgon, typ.
1. Att den inte oscillerar, den borde inte göra det, men som sagt, har inte stuckit skopet på den.
2. Det finns en notering i databladet
3. Dubblera den.
4. Byta ut den mot en PNP och se vad som händer
Det är några saker som jag får kolla upp, i morgon, typ.
1. Att den inte oscillerar, den borde inte göra det, men som sagt, har inte stuckit skopet på den.
2. Det finns en notering i databladet
Denna parameter har jag inte riktigt förstått, faktiskt, om det betyder att minsta ström för att den skall leda är 50mA eller om det betyder något annat.ID(ON) On-State Drain Current VGS = -2.7 V, VDS = -5 V min -0.05 A
3. Dubblera den.
4. Byta ut den mot en PNP och se vad som händer
2. Det säger helt enkelt att vid dessa spänningar ska den leda minst 50mA. Så har du en större startström kan det mycket väl vara gatespänningen som inte räcker till.
Men du kan väl göra ett mycket enklare test likt det du gjorde tidigare, men istället för att enbart koppla multimetern över mosfeten så kopplar du även ett motstånd i serie med multimetern, med ett motstånd på minst motsvarande RDSon, alltså 10-13ohm eller något högre för att ha lite marginal. Då bör mosfeten inte leda om det ska ge rätt resultat.
Men du kan väl göra ett mycket enklare test likt det du gjorde tidigare, men istället för att enbart koppla multimetern över mosfeten så kopplar du även ett motstånd i serie med multimetern, med ett motstånd på minst motsvarande RDSon, alltså 10-13ohm eller något högre för att ha lite marginal. Då bör mosfeten inte leda om det ska ge rätt resultat.
Får nog mäta spänningen över motståndet med ett skop, gissar jag, DMMerna är nog inte tillräckligt snabba gissar jag.