trasig nätadapter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nisse46

trasig nätadapter

Inlägg av nisse46 »

Hej
Undrar om nån vet vad som kan ha pajat i denna adapter
När jag kopplar in o mäter + - så får jag ton 1-2sek sen tyst och den visar ingenting ang volt eller annat
Kan det vara kortslutning över nån lödningar, komponenterna ser hela ut
DSC_0374.JPG
DSC_0379.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: trasig nätadapter

Inlägg av Icecap »

På 230V sidan finns det en termosäkring som sannolikt har släppt. Detta sker om det blir fel i transformatorn eller den överbelastas.

Den har ganska säkert släppt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Får ton? Vadå får ton?

Är det så att du har multimetern ställt på kontinutetsmätning? Då beror det väl på att strömmen från multimetern laddar upp glättningskondensatorn på utgången. Och gör du en sån mätning så är det i mina ögon rätt uppenbart att du nog inte ska försöka dig på att felsöka den där...
nisse46

Inlägg av nisse46 »

Jag har en automatisk multimeter och ton får jag om det blir kontakt mellan mellan polerna
Är ingen elexpert men man kan ju alltid fråga nån expert här vad som kan vara fel, och kanske lära sig nåt nytt
Denna termosäkring var sitter den isf, har sett sån i kaffekokare men det sitter ingen sån synligt iaf
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Den finns där! Det finns tecken på typplåten som anger att den är där. Men man ska veta var man ska leta, den sitter inuti transformatorn.
nisse46

Inlägg av nisse46 »

Är det symbolen brevid 125°c
Första gången jag tar isär en sån här så då kan man ju lika bra fortsätta o se vad de innehåller
Tycker dessa adaptrar alltid går sönder innan det de driver ger upp
Men det är väl planerat så....
Tack för infon om säkringen ska se om jag hittar den
Nerre

Inlägg av Nerre »

Som sagt var, med största sannolikhet sitter den inuti transformatorn (den sitter i primärlindningen och den sitter längst in närmast kärnan). Du kommer antagligen inte åt den utan att förstöra transformatorn.

Istället för att mäta på sekundärsidan så borde du mäta transformatorns resistans på primärsidan (naturligtvis utan att ha sakerna inkopplade till nåt). Mäter du nästintill oändlig resistans där så är det termosäkringen som gått och då är det bara att kasta adaptern och köpa en ny med motsvarande märkdata.

Sen kan jag ju säga att en sån där multimeter antagligen är totalt värdelös att använda vid felsökning...
nisse46

Inlägg av nisse46 »

Ska ta isär den ändå o se hur den sitter ihop för nyfikenhetens skull

Har beställt ny Multimeter på kjell
http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... rms-p48385
Den bör väl duga för lite komponentmätning
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Oj, den där mätaren var lite speciell. Det är vanligt att de automatiskt byter område, men att de byter funktion automatiskt, d.v.s. växlar mellan ohm/pip, DC volt och AC volt, har jag nog aldrig sett förr...

Om du mäter på +/- på utgången så är det normalt att mätaren visar/piper ett kort ögonblick och sen händer inget mer. Kondensatorn på utgången laddas upp av likspänningen mätaren mäter med, och när den blivit laddad till någon volt så händer inget mer och mätaren tror att inget är inkopplat.

Om du istället (fortfarande UTAN 230V) mäter på lödningarna invid det blåa så bör du få nära noll ohm.

Du bör också få nära noll om du mäter på stickkontaktens pinnar.

Om du inte får något utslag när du gör dessa två mätningarna så lär trafon/överhettningsskyddet vara trasigt.

Du kan också mäta över de fyra dioderna (de svarta med en ring i ena änden). Om du mäter med mätpinnarna åt ena hållet bör mätaren visa något utslag, åt andra hållet bör den inte visa något. Den bör inte visa noll. Om den visar noll så är NÅGON av dioderna trasig. Om du får noll på mer än en diod så kan du inte veta vilken/vilka som är trasiga...
nisse46

Inlägg av nisse46 »

Ja den är lite kul, fick den i julklapp för 10 år sen, sen utgick den nog
Den har funkat bra för mig som bara mäter enkla grejer

Har läst på lite nu hur man kollar dioder o motstånd och kondensatorer
Så när den nya MM kommer så ska jag se om de är hela först

tack för mät-tipsen, om jag fattat rätt så måste komponenterna tas bort (eller ett ben iaf) från kortet för att kolla om de är hela
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Du kan mäta när de sitter direkt på kortet, men om du har kortslutning i någon av dioderna så måste du lossa ett ben på en diod i taget för att vara säker på var det verkligen är fel. Kortslutning i en diod kommer framstå som om du har kortslutning i flera dioder. (Fast har det blivit kortis i en så är det kanske lika bra att byta alla fyra. Det är ju ändå portot och inte komponenterna som kostar ifall du köper nya. Vad som helst som tål strömmen borde passa där, t.ex. 1N4007 eller liknande).
nisse46

Inlägg av nisse46 »

Lyckade hitta termosäkringen som hade gått
Den satt i primärlindningen som sades och inte så svår att komma åt
hade ett par andra transformatorer som var trasiga och plockade en hel säkring därmed samma spec som jag lödde på
Lägger upp lite bilder här ifall nån annan vill se hur säkringen ser ut
Jag mätte 14,2volt ut när jag pluggade in den och blev lite förvånad men läste att volten regleras ner av strömmen som tas ut?
Finns säkert nån här som kan verifiera detta
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nej, volten regleras inte ner, det är en ISO-standard! 1V är alltid 1V!

Men spänningen adaptern ger ut beror helt på belastningen, "regeln" är så att om det t.ex. står 12V 300mA betyder det att när man belastar den med 300mA ger den ut 12V.
nisse46

Inlägg av nisse46 »

Uttryckte mig klart fel men menade det du skrev :D
Nerre

Inlägg av Nerre »

Och hur har du gjort för att återställa luft- och krypavstånd efter den där manövern? Så att inte adaptern blivit livsfarlig.
Skriv svar