Lära mig elektronik från en bok?
Lära mig elektronik från en bok?
Hejsan jag är en kille på 17 bast som läser andra året på natur (Håller på med matte 3 nu). Det verkar extremt intressant med elektronik och jag skulle gärna lära mig en del om det (Jag förstår att man måste ha en extremt hög matematisk kunskap för att förstå allt). Är det riktigt kul så kan jag absolut tänka mig att läsa en civilingenjörs utbildning i just elektronik, så jag är redo för att gå "all in".
Denna fråga har säkert ställts 5328936 gånger men jag har inte riktigt hittat något bra svar. Finns det något bra boktips för en absolut nybörjare inom elektronik. En som innehåller teori och praktik som passar just en nybörjare.
Tack på förhand/Jonas
Denna fråga har säkert ställts 5328936 gånger men jag har inte riktigt hittat något bra svar. Finns det något bra boktips för en absolut nybörjare inom elektronik. En som innehåller teori och praktik som passar just en nybörjare.
Tack på förhand/Jonas
Re: Lära mig elektronik från en bok?
"Hur funkar det" på kjell o company är en bra början, inte jättemycket elektronik, men en del ellära och vad lite komponenter gör (har jag för mig)
Klart värd sina 50kr dock!
Klart värd sina 50kr dock!
-
Håller med, "Elektronik för alla" serien är bra! Den kan dock vara svår att få tag i.
Att man använder hög matematik är väl en sanning med modifikation, en stor del av elektroniken kan nämligen beskrivas med, matematiskt, relativt enkla modeller.
Sedan finns det ämnen som kräver extremt mycket matematik, men dessa är knappast man måste bekymra sig för som nybörjare, sånt kommer på civ.ing. utbildningen. (Och för de flesta bara där)
Att man använder hög matematik är väl en sanning med modifikation, en stor del av elektroniken kan nämligen beskrivas med, matematiskt, relativt enkla modeller.
Sedan finns det ämnen som kräver extremt mycket matematik, men dessa är knappast man måste bekymra sig för som nybörjare, sånt kommer på civ.ing. utbildningen. (Och för de flesta bara där)

The Forrest Mims Circuit Scrapbook
TTL Cookbook Don Lancaster
Active Filter Cookbook Don Lancaster
TTL Cookbook Don Lancaster
Active Filter Cookbook Don Lancaster
Hej, "Jontebert"! Roligt att du har intresse för elektronik!
Här kommer några förslag som jag tror att du kan ha glädje av:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20644 (Om du kan hålla dig till omkring den 30/10 då ska boken finnas i lager).
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20644
Andra bra böcker; "Ic op-amp cook book" av Walter Jung (eng.). Där behandlas op-kretsar, som är en mycket viktig byggsten inom elektronik. Kan var svår att få tag på då jag tror att den har gått ur tryck. Men mycket bra, kan rekommenderas!
"Analog kretselektronik" av Hans Lundqvist. Ska tillägga att den här boken är lite mer krävande där du bör ha mer grundläggande kunskap i botten som t.ex. ellära. Men det finns bra beräkningar och lite mer fördjupning. Förlaget är Almqvist och Viksell.
Lycka till!
Här kommer några förslag som jag tror att du kan ha glädje av:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20644 (Om du kan hålla dig till omkring den 30/10 då ska boken finnas i lager).
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=20644
Andra bra böcker; "Ic op-amp cook book" av Walter Jung (eng.). Där behandlas op-kretsar, som är en mycket viktig byggsten inom elektronik. Kan var svår att få tag på då jag tror att den har gått ur tryck. Men mycket bra, kan rekommenderas!
"Analog kretselektronik" av Hans Lundqvist. Ska tillägga att den här boken är lite mer krävande där du bör ha mer grundläggande kunskap i botten som t.ex. ellära. Men det finns bra beräkningar och lite mer fördjupning. Förlaget är Almqvist och Viksell.
Lycka till!
- rysshack.se
- EF Sponsor
Elfas faktasidor om elektronik
Kan vara värt att kolla igenom
Dessutom gratis.
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... /fakta.pdf
Kan vara värt att kolla igenom
Dessutom gratis.
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... /fakta.pdf
- rysshack.se
- EF Sponsor
Hmmm...... . .Jag förstår att man måste ha en extremt hög matematisk kunskap för att förstå allt
Nog är matte bra!
Men det är nog få eller ingen som förstår allt, det finns inte tid för det under en livstid.
vettigast är att kolla i en del böcker och välja en bok som passar ens egna sätt att lära sig
biblioteket nästa
biblioteket nästa

- prototypen
Jontebert skrev:Jag förstår att man måste ha en extremt hög matematisk kunskap för att förstå allt/Jonas
Som Rysshack skrev, behövs inte så mycket i början.
Plus, minus, gånger och division är min vardag fylld av.
Tiopotenser är ju bra att kunna hålla reda på, logaritmer är ju också bra.
Kan man begripa sig på Boelsk algebra så kan det vara lättare att konstruera digitalelektronik. Jag har då aldrig fått kläm på det men det brukar funka ändå.
Kunskap i engelska är också bra när man ska läsa datablad på 168 sidor.
Tålamod är också bra att ha när det ryker för fjärde gången.
Bra kompisar på EF är guld värda, stöt dig inte med dom, mät och gör som de skriver.
Googla först!
Sedan kan man ju gräva ner sig i hur mycket matte som helst, läs den aktuella tråden om överföringsfunktion för en helvågslikriktare, jag tyckte att ut=|in| var bra men sedan grottade man ner sig i olika teorier. Där kan ju matte vara bra.
Sedan finns det uppgifter från olika kurser som endast har akademiskt värde, kul att räkna på men har inget att göra med praktisk elektronik att göra.
Jag har hållit på med elektronik de senaste 44 åren och 35 livnärt mig på det.
Fortfarande hittar man nya lösningar och nya komponenter.
Man kan inte lära sig elektronik, möjligen en liten liten bit.
Protte
-
Jag är själv 17 år och har precis börjat matematik matematik 3c på NA. Själv har jag däremot hållit på med elektronik i ett antal år.
Jag skulle rekommendera den här boken:
http://www.bokborsen.se/?issearch=1&sal ... .+Soelberg+
Jag tycker den är bra eftersom den börjar ganska enkelt, men kan även vara användbar även efter man har lärt sig grunderna.
Den innehåller även en hel del kopplingsscheman, exempelvis förstärkare, FM-sändare, Radiomottagare mm.
Lycka till med att lära dig en del om elektronik, det är jättekul!
Jag skulle rekommendera den här boken:
http://www.bokborsen.se/?issearch=1&sal ... .+Soelberg+
Jag tycker den är bra eftersom den börjar ganska enkelt, men kan även vara användbar även efter man har lärt sig grunderna.
Den innehåller även en hel del kopplingsscheman, exempelvis förstärkare, FM-sändare, Radiomottagare mm.
Lycka till med att lära dig en del om elektronik, det är jättekul!

Nu verkar sista länken inte ge något resultat, men jag ser "Jan Soelberg" i sökrutan och antar att det är Allmän Elektronik 80. De böckerna är riktigt bra. Del 1 är lärobok i allmänhet, del 2 har schemor och beskrivningar på mängder av dåtida Josty Kit-byggsatser. Räkna dock inte med att alla schemorna till byggsatserna verkligen är så bra ritade att det går att bygga direkt från schemorna...
För min del var det nog AE80-böckerna och Elektronik för alla som var de största lärokällorna då det begav sig. Lustigt att de håller sig än idag trots sin ålder.
En grej man verkligen bör spana in är sitt lokala bibliotek, där kan finnas en del godbitar! (Leta på Pc-hyllan, om jag inte minns fel). Idag finns ju dessutom typ alla bibliotek på nätet.
För min del var det nog AE80-böckerna och Elektronik för alla som var de största lärokällorna då det begav sig. Lustigt att de håller sig än idag trots sin ålder.
En grej man verkligen bör spana in är sitt lokala bibliotek, där kan finnas en del godbitar! (Leta på Pc-hyllan, om jag inte minns fel). Idag finns ju dessutom typ alla bibliotek på nätet.
Oj, den länken har tydligen redan dött...
Det var Jan Solbergs "tillämpad elektronik".

Det var Jan Solbergs "tillämpad elektronik".