Problem med att löda brygga på through hole kort.
Problem med att löda brygga på through hole kort.
Tjena,
Jag har svårigheter att löda ihop två hål på ett through hole kort. Som ni ser på bilden så lyckades jag mellan N14 och N13, men på O14 till O13 så ville det sig inte. Jag matade på massor utav lödtenn och kortet blev väldigt varmt, som också syns (hade det varit komponenter och inte bara sladd hade grejerna antagligen varit slut nu). På andra sidan blev det förstås stora droppar av lödtenn eftersom allt bara ville rinna igenom.
P05 till P03 var inga som helst problem utav gick som jag hade förväntat mig. Jag undrar varför
Detta är mina vapen. Jag har inte direkt någon värmekontroll men jag gillar att vara sladdlös.
En lösning är förstås att använda kort med banor, men jag har investerat i en stash utav dessa kort.
Vad finns det för tips där ute?
/ Hampus
Jag har svårigheter att löda ihop två hål på ett through hole kort. Som ni ser på bilden så lyckades jag mellan N14 och N13, men på O14 till O13 så ville det sig inte. Jag matade på massor utav lödtenn och kortet blev väldigt varmt, som också syns (hade det varit komponenter och inte bara sladd hade grejerna antagligen varit slut nu). På andra sidan blev det förstås stora droppar av lödtenn eftersom allt bara ville rinna igenom.
P05 till P03 var inga som helst problem utav gick som jag hade förväntat mig. Jag undrar varför
Detta är mina vapen. Jag har inte direkt någon värmekontroll men jag gillar att vara sladdlös.
En lösning är förstås att använda kort med banor, men jag har investerat i en stash utav dessa kort.
Vad finns det för tips där ute?
/ Hampus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Problem med att löda brygga på through hole kort.
sänk temperaturen på lödpennan (om det går
)
lägg en kopplingstråd där du vill ha "banan"
med awg30 motsv brukar det gå bra att stoppa in änden i samma hål som komponentbenet,
bara en halvmillimeter.
Löda fast och sedan sträcka ut den.

lägg en kopplingstråd där du vill ha "banan"
med awg30 motsv brukar det gå bra att stoppa in änden i samma hål som komponentbenet,
bara en halvmillimeter.
Löda fast och sedan sträcka ut den.
kan du köpa experimentkort med fyrkantiga lödöar istället för de runda i bilden så är överbryggningen väldigt mycket enklare.
att lägga avklipp komponentben, bit skala virtråd/kardel från en kabel etc över sträckan du vill löda ihop är också vägar att gå.
sedan bör du skaffa en bättre och temperaturreglerbar lödpenna på minst 50 och helst 80 Watt, spetsarna skall vara korta och trubbiga för normalanvändning (de längre spar man till dom besvärliga fallen och bör då ha en del lödrutin innan) och med olika spetsbredder och lämpligt att starta med är typ 2 mm bredd samt ha en väldigt bred spets 6-7 mm för att värma saker som slukar mycket värme när du tex skall löda loss saker. jobbar man lite mer med lödning så har man alltid två lödpennor igång för tex. löda loss ytmonterat...
att lägga avklipp komponentben, bit skala virtråd/kardel från en kabel etc över sträckan du vill löda ihop är också vägar att gå.
sedan bör du skaffa en bättre och temperaturreglerbar lödpenna på minst 50 och helst 80 Watt, spetsarna skall vara korta och trubbiga för normalanvändning (de längre spar man till dom besvärliga fallen och bör då ha en del lödrutin innan) och med olika spetsbredder och lämpligt att starta med är typ 2 mm bredd samt ha en väldigt bred spets 6-7 mm för att värma saker som slukar mycket värme när du tex skall löda loss saker. jobbar man lite mer med lödning så har man alltid två lödpennor igång för tex. löda loss ytmonterat...
Tack båda för tipsen.
En riktig lödstation har varit på önskelistan ett tag. Ibland vill man dock sätta sig ute i solen när man löder, då är det fint med sladdlöst.
Eftersom jag saknar bra temperaturkontroll på den jag har får jag köra på att lägga lite virtråd som banor. Det låter som en enkel och välfungerande lösning.
Tror ni kortet är fördärvat efter värmesmällen det fått? Jag har ingen tennsug, men det är nog bäst att skaffa en.
En riktig lödstation har varit på önskelistan ett tag. Ibland vill man dock sätta sig ute i solen när man löder, då är det fint med sladdlöst.
Eftersom jag saknar bra temperaturkontroll på den jag har får jag köra på att lägga lite virtråd som banor. Det låter som en enkel och välfungerande lösning.
Tror ni kortet är fördärvat efter värmesmällen det fått? Jag har ingen tennsug, men det är nog bäst att skaffa en.
Jag tror kortet är ok så länge inga av lödöarna lossnat. Själv gillar jag lödfläta mycket bättre än tennsug eftersom man slipper rekylen, men blir det mycket tenn så ser kan det vara praktiskt.
Som nybörjare så skall man ha förstklassig utrustning för att lära sig löda - allt eftersom man blir duktigare så kan man sänka kraven utrustningen och man får ändå till korrekta lödningar - och med senare så menar jag hundratusentals till miljoner lödningar senare i produktion...
tyvärr är processen snarare tvärt om, man börjar med det bland det sämsta i utrustningsväg som går att uppbringa...
Lödfläta här också - köp på dig olika bredder samt en spruta med geleaktig fluss och bättra på med om det suger lite dåligt - flussmedlet behövs också när man skall löda mångpinnade kretsar med släplödning och bred spets.
Det är många år sedan jag använde en lödtennsug sist, också orsaken för att de rekylerar.
tyvärr är processen snarare tvärt om, man börjar med det bland det sämsta i utrustningsväg som går att uppbringa...
Lödfläta här också - köp på dig olika bredder samt en spruta med geleaktig fluss och bättra på med om det suger lite dåligt - flussmedlet behövs också när man skall löda mångpinnade kretsar med släplödning och bred spets.
Det är många år sedan jag använde en lödtennsug sist, också orsaken för att de rekylerar.
Jag hatar fläta! Tennsug är väl halvt ok, mest föredrar jag avlödningsapparatur som med ett knapptryck genererar ett konstant vakuum likt en dammsugare.
Prova att blåsa på lödningen när du har fått en brygga med lödpennan, har du tur kanske det svalnar tillräckligt för att inte dra sig tillbaka till lödöarna
Tekko skrev:Jag hatar fläta! Tennsug är väl halvt ok, mest föredrar jag avlödningsapparatur som med ett knapptryck genererar ett konstant vakuum likt en dammsugare.
Fungerar om man har den själv och sköter denna och få ha den ifred - men är avlödningsmaskinen för 'allmän bruk' i företaget så når de tämligen snabbt statusen att en lödfläta fungerar bättre eftersom maskinjäkeln har stått på med högsta värmen på spetsen hela helgen (och många helger innan också) och det mesta oxiderat så att ingen lödtenn fäster längre och spetsen bränt fast sig så hårt att hela elementet bräcks sönder när man försöker få loss denna. (nu är mina referenser Weller avlödningstation...) och man får byta hela den delen... var gång man skall löda bort något så har man ett renoveringsobjekt framför sig då ingen annan verkar bry sig och använder tills det inte funkar ungefär...
- prototypen
För att återgå till lödbryggor, att värma så glasfibern mörknar är fel väg. Man ska tillföra lite värme.
Lodet mot öarna och bara dutta dit kolven några gånger.
Protte
Lodet mot öarna och bara dutta dit kolven några gånger.
Protte
Det brukar ju gå bra att "dutta", alltså lägga på en rejäl tenblobb på båda, låta dom svalna och sen "bygga" en bro över genom att vara snabb och "dutta" på tenn växelvis.
Men som andra varit inne på, lödning är nåt man lär sej genom att öva
Däremot vet jag inte om jag håller med om xxargs, är väl inget fel att börja med sämre utrustning egentligen ?
..Och ang avlödning, jag använder både tennsug och fläta, lite beroende på vad jag ska göra.. flätan används dock oftare.
Men som andra varit inne på, lödning är nåt man lär sej genom att öva

Däremot vet jag inte om jag håller med om xxargs, är väl inget fel att börja med sämre utrustning egentligen ?
..Och ang avlödning, jag använder både tennsug och fläta, lite beroende på vad jag ska göra.. flätan används dock oftare.
-> Däremot vet jag inte om jag håller med om xxargs, är väl inget fel att börja med sämre utrustning egentligen ?
beror på vilket tidrsymd man har på sig om man skall gå från nybörjare till duktig lödare
Men som nybörjare har man ändå så mycket saker att hålla reda på ändå att krånglande och ofärdig utrustning knappast underlättar - sedan måste någon på något sätt ändå förmedla hur en bra lödning skall se ut (dock med de blyfria lödningarna så stämmer det inte riktigt med dom gamla sätten att löda med med blank och fin lödning när man är färdig...)
beror på vilket tidrsymd man har på sig om man skall gå från nybörjare till duktig lödare
Men som nybörjare har man ändå så mycket saker att hålla reda på ändå att krånglande och ofärdig utrustning knappast underlättar - sedan måste någon på något sätt ändå förmedla hur en bra lödning skall se ut (dock med de blyfria lödningarna så stämmer det inte riktigt med dom gamla sätten att löda med med blank och fin lödning när man är färdig...)