Kabelsökare för att finna kabelbrott?

sunwiz

Kabelsökare för att finna kabelbrott?

Inlägg av sunwiz »

Vi har en 4-trådig signalkabel (ELLY 4x0.6mm) förlagd i jord, som tyvärr har avbrott på en av dess ledare. Vi skulle gärna vilja peka ut exakt vart avbrottet är, så att vi kan laga kabeln just där. Alternativet är att byta ut hela kabeln på ca 50 meter och gräva ner den nya i ett kabelförläggningsrör.

Har tillgång till kabelsökare (FLUKE Cable Locator 2042 & Leica DigiCat 550i kabelsökare med DigiTex 100t signalgenerator), som visserligen hittar kabeln i jord, men som vi inte lyckats använda till att fastställa vart avbrottet är.

Den 4-trådiga signalkabeln är buntbandsfäst vid en trefaskabel som går till en trefasmotor, så vi gissar att den kombinationen av signalkabel/kraftkabel omöjliggör att fastställa vart ledarbrottet är, på ca 30-35cm djup.

Någon som har tips på hur man med en kabelsökare eller annat mätinstrument kan mäta ut vart kabelbrottet är. Vore ju bra om det kunde göras utan att ta till en TDR (TidsDomänReflektometer).

Ref:
http://en.wikipedia.org/wiki/Time-domain_reflectometer
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Re: Kabelsökare för att finna kabelbrott?

Inlägg av Purre »

Har för mig att fluke 2042 tillsammans med dubbla sändare som skickar från vardera håll så ska man kunna mäta sig till var avbrottet är på ett bättre sätt

Annars kolla i manualen:
http://www.fluke.com/Fluke/sesv/Support ... ctId=56052
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det är just TDR man vill använda i detta fall, förr var det jättedyrt men nu finns det mätare för under tusenlappen.

Jag har en ouppackad, om jag hinner ska jag testa imorgon och rapportera resultatet.
Ethernet LAN wire Tracker
sunwiz

Inlägg av sunwiz »

Purre skrev:Har för mig att fluke 2042 tillsammans med dubbla sändare som skickar från vardera håll så ska man kunna mäta sig till var avbrottet är på ett bättre sätt

Annars kolla i manualen:
http://www.fluke.com/Fluke/sesv/Support ... ctId=56052
Tack för tipset om Manualen för 2042, kikade just i den och får ide till ett nytt test:
- Koppla den felande blå ledaren till signalutgången på Fluke 2042T.
- Sammankoppla de tre övriga ledarna (turkos, violett och vit) till jordkontakten på Fluke 2042T.

Elegantast förstås vore rekommendationen att nyttja två sändarmoduler, Fluke 2042T. Men den lyxen har vi inte i dagsläget.
xxargs

Inlägg av xxargs »

TDR (pulsekometer) anser jag personligen höra bland det bästa av metoderna att felsöka kabeln - den arbetar med att impedansen ändrar sig där kortis/avbrottet finns och man ser på stegen(spiken om den går uppåt eller nedåt om brottet är av öppen eller kortslutande karaktär - detta ser man _inte_ med FDR tyvärr - bara att det avviker i impedans.

det man bör ha koll på är våghastigheten på kabeln så att du skalar rätt med tiden mot respektive hastighet - annars kan det bli ganska mycket fel om du mäter med våghastighete satt till c (c=ljusets hastighet), runt 0.6-0.7 brukar det vara för plastisolerad kabel.

Det fins ett felfall där FDR och TDR inte kan visa något, är i de fallen där brottypen inte förändrar impedansen som en sakta (över några dm) allt plattare klämning och andra distribuerade skador över längden på kabeln och bara höjer förlustgraden (tex vattenfylld skumisolering i koaxialkablar) och det är bra om pulsekometern lan välja mellan olika pulstider då tex en lång puls med lägre frekvensområde kan hitta skador som inte syns med kortare pulser (dvs skadans storlek gentemot våglängden av mätpulsen men med bekostnaden att upplösningen försvinner och kräver större längder från inkopplingspunkten på kabeln för att kunna urskilja pulsen mot resten sas.)

sådana fel kan vara fruktansvärt svårhittade och kräver i stort sett att man har sett och varit med om detta förr innan man ens funderar i dom banorna och börja jaga tillplattad kabel/koax

ytterligare metod är att applicera en signal i lämplig frekvensområde och där det är ett brott så läcker det ut mer signal eller försvinner och detekteras med en för ändamålet anpassad mottagare - dock fungerar det inte på tillplattad koax där det inte gått hål på skärmen...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet med TDR är väl att man får sträckan i meter, men om man inte vet exakt hur kabeln är förlagd så blir det ändå jättesvårt att hitta exakt var avbrottet är. Hur vet man var "12 meter" är nånstans? I princip måste man gå med måttband längs kabeln och mäta.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Fast förläggningen hittar man ju ganska exakt med kabelsökare, så det är ju bara att först mäta avstånd i meter, växla till kabelsökare och måtta ut lagom antal meter.

Om man saknar rätt testare så borde man i princip kunna göra åtminstone ett ungefärligt test genom att ansluta den felaktiga kabeln parallellt med en känd videosignal och se hur reflexerna ser ut.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Vid ett tillfälle provade jag fyrkantvåg i typ MHz-takt på en RS485-drivare och sedan tittade över utgående anslutningen till kabeln med ett oscilloskop på cat5-kabel - kan säga att det syntes mycket väl när kabeln gick över i modularkontakt och patchpanel utan att för den skull vara felaktig...

annars är problemet lika för alla att man får en ungefärlig sträcka felet är och därefter får man mäta synliga sträckorna i huset tills genomföringen i markröret och därefter får man anta att kabeln ligger hyffsat rak i röret.

våghastigheten på kabeln är viktig att ha koll på och brukar finnas skriven i databladet för tex CAT5-kabel då det är ganska stor skillnad efter säg 100 meter om man räknat med c0.6 eller c0.7 eller c0.66 i våghastighet...

att behöva gräva lite åt sidorna i gropen du startar ifrån får du räkna med - hjälpen med en pulsekometer är att du startar grävandet hyffsat nära där felet fins och kanske inte längst ifrån som det kan bli om man bara kör med en vild gissning.

om annan typ av signalsökare hjälper eller inte för att hitta exakt position när du väl står i gropen beror på om kabeln läcker signal vid skadan eller inte och tex. CAT6 med dubbla folie så är det inte alls säkert att det läcker märkbart även om en avbrott i en par borde läcka signal om det i sin tur innesluts i dubbel lager oskadad folie...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har gjort samma sort sökning och det är ganska enkelt att hitta var den tar slut

koppla loss alla kablarna, jorda alla utom den som är av
anslut kapacitiv signalgenerator, lyssna från ett håll tills det tar slut, markera, gör samma sak från andra hållet
du bör ha brottet mitt emellan

med kapacitiva signalförljare så är det viktigt att signalen inte kan smitta andra ledare kapacitivt, så att jorda dom övriga löser vanligtvis det mesta av problemen
sunwiz

Inlägg av sunwiz »

Jag har provat att finna kabelbrottet med Fluke 2042, genom att ansluta signalgeneratorn i antingen den ena eller den andra änden av 4-ledaren, längd ca 40 meter mellan klockstyrningsburken inne i Bönhuset och upp i klockstapelns torn för sensorn på ring-motorn. Tyvärr kan jag inte lista ut vart kabelbrottet på den blå ledaren skett. Gissar att pga att sensorkabeln är buntbandad ihop med trefaskablen till ring-motorn, så störs mätningarna.

Kanske om jag hade haft tillgång till två signlgenerator-sändare typ Fluke 2042T, och kopplat dessa i var ände av den felande kabeln, så skulle jag kanske kunnat avläsa vilken sändare som ger mest utslag på signal-sökaren. Kod F från den ena och kod G från den andra, och kolla vart den växlar i utslag på signalsökaren Fluke 2042R.

Kanske jag först skulle fråga någon telereparatör med tillgång till en pulsekomätare, innan beslut tas om att gräva ner en ny 4-ledar-sensor-kabel.
Skriv svar